Sv: Mythbusters på Buke
samma här! (sammanträffande...???)Åska skrev:Samma här!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
samma här! (sammanträffande...???)Åska skrev:Samma här!
Centaur skrev:Näsbenet är faktisk riktigt tunn längst ner. Så ponera att hacket sitter för långt ner, vilket jag sett att det ofta gör, och häst går omkull/ryttaren faller av, och hästen trampar på tygeln. Det är nog ingen omöjlighet, tänk på att det är metallskena i hacket!
movgli skrev:Vita hästar mobbas pga av att dom inte är kamoflagefärgade... dom syns för bra och utgör därför ett hot mot flocken. Så har jag fått lära mig. Även skäckar brukar mobbas, men dom är ju iaf. enligt mig välkamoflerade så jag vet ej om det är av samma anledning.
Åska skrev:Jo, det är ju sant! Ingenting är omöjlig.
Men hur vanligt är det? När myten kommer igång så låter det många gånger som att hackamoret är rena dödsfällan.
lissa skrev:Det gäller fritt levande hästar. Där existerar inte vita hästar pga rovdjurs-faran, kan lättare skiljas från flocken.
Inte heller vita tecken finns i naturen, har uppkommit genom mutationer (liksom skimmelfärgen). I naturen överlever inte mutationer som inte gynnar populationen.
Kommer av forskning, det faktum att vita hästar inte finns i naturen.
Dea skrev:jo... men skinnet hindar ju inte styrkan från metallen....
Nafayette skrev:Ingen myt alls.
Man använder t.ex aldrig böjprov på unga föl..
Gamla hästar kan också förstöras vid böjprov.
Eller se det så här:
Att utföra regelrätt böjprov på en 6 åring är en sak.
Böjs det lika mycket på en 26 åring så kan du kanske ringa slaktbilen sedan..
Vidare kan alla hästar böjas halta.
AM
Dea skrev:Nehe... du menar såå... då fatrtar jag. Jag trodde du menade att du hade ett hackamore med metall i men att det skulle vara "lindrigare" eller mindre farligt bara för att du hade fårludd runt. Nejnej, känner du ingen metall ch du verkligen "letat" är det väl ingen metall i. Jag har ingen över-erfarenhet av hackamore så jag vet inte... men jag missförstod dig lite!
Dundret skrev:-Protein utlöser fång
Cider skrev:En annan grej - jag rider min skimmel, möter en travhäst som springer ner i diket, kusken säger -" han/hon är RÄDD för skimlar..."?
Ja det går med en hel del tålamod, konsekvens och någorlunda smart häst...Cider skrev:Kan man lära en häst att skita på samma ställe i boxen?