Myter och sanningar om olika banor????

ghost

Trådstartare
Efter Lindis tråd kom jag att tänka på att Kalmar tydligen har två rykten varav åtminstone det ena verkar vara spritt över hela Sverige (åtminstone på bredden :smirk:).

Ja, dels rör det sig om att man inte behöver några poäng för att komma med på Kalmar för där komme man med oavsett. Detta har jag även hört hemma på Mp. Dels ska det vara mycket "lättare" att plocka poäng på Kalmar, någon som hört det?
Om jag tänker efter har jag hört ett till, Kalmar kan man inte åka till för där galopperar "alla" hästar bort sig.

Min fundering är, finns det liknande historier om andra banor? Att vissa är aningen långsammare vet man ju, men de måste väl vara lika långsamma för alla hästar? :confused: :confused: :confused:

Kom igen nu, berätta vet jag...

Det enda jag hört om "min" bana, Mp, är att gäststallarna är för bedrövligt trånga och det skriver jag gärna under på...

/// ghost

De rykten som jag vet om de banor vi har runt omkring är: Bergsåker är det lätt att komma med på men svårt att få med sig pengar hem :confused: :confused: Stämmer iochförsig på min. Rättvik är en snabb bana , rekord tagna där är inte fullt så bra som de ser ut :confused: :confused:

Har själv Kalmar som hemmabana..... tror inte att fler galopperar bort sig här än på andra banor folk skickar sitt "skit" som ofta galopperar även på andra banor..... Såg tex inga vilda galopper i Breeders Crown finalerna här förra året och har inte heller sett säkra hästar göra bort sig mer här än annars.
I "våra trakter" snackar folk istället om att skicka "skiten" till Gotland..... och om det är lättare att plocka poäng eller pengar här beror ju på vilka hästar som anmälts, precis som på alla andra baner..... Jag tror personligen att det snackas skit om alla banor mer eller mindre. Mycket myter inom travet!!!!

Jag gillar kalmar...förutom att det ligger så himla långt bort :cool: :cool:
Men jag o min vackra drog oss dit en midsommar och VANN V75 :bump: :bump:...TZ var storfavorit med en märr...men den satt vi klorna i sista 700...hon gav upp 100 kvar från mangel av en VÄRMLÄNNING :banana:

Annars är väl Färjestad känd för sin snabba bana, dessutom en fin bana oavsett väderlek...vi har en underbart bra banmästare...bra mat..bra gästboxar..skogslinga att värma på...jag tycker faktiskt att Färjestad är en kanonbana på många sätt.

Mp HAR yttepyttesmå gästboxar, och på sommaren lyser solen in i stallarna så det blir helt potthett därinne..hua.

Så det stämmer att "skiten" kommer med alltså?

Skrubbs, ja! Nån som hört nåt om kaninhål i banan???? :rofl: :rofl: :rofl:

Martha: För att inte tala om Mantorps eminenta uteboxar, värsta banan jag vet. Hur sjutton kan man komma på att det är smidigt att ha kolsvarta boxar och hästen på tvären utanför??? "Underbart" om man har en unghäst med lite humör i... Annars har Mp blivit myyycket bättre med banskötsel sedan de kickade förra banmästaren...

/// ghost

Både Rättvik, Gävle och Färjestad är väl kända för att vara snabba och erbjuda lite glädjetider i förhållande till andra banor, i alla fall i mina kretsar. Även solvalla brukar ge bra tider, även om den banan väl inte är känd för att vara landets snabbaste. Lindesberg är en sån bana som det brukar vara ganska lätt att komma med på, dessutom har dom lite konstiga propositioner ofta (har i alla fall haft). Den banan kan ibland vara lite svårsprungen då den ofta är lös på ytan. Örebro är väl ökänd för att bara vara ledningen som gäller, övriga spår göre sig icke besvär, tack vare sitt korta upplopp. Personligen har jag aldrig haft en häst som trivts på Örebro, fråga mig inte varför. Åmål är också en "spetsbana" eftersom den är 800 m, där blir ju tiderna heller inte riktigt representativa, dom är lite långsammare på Åmål. Romme och Örebro brukar vara hopplösa vid kraftiga regnväder, dom banorna sväljer inte vatten så bra, mycket blött på ytan.

Hmm, det var väl det jag kunde komma på nu....

Vet fler som har små gästboxar, blir man skickad i skamvrån på andra sidan banan i Gävle så är det inte säkert hästen kommer in, det gjorde inte varmblodet på 1.70 :rofl: Även bollnäs har en del små boxar. Åker man till Rättvik får man vara glad om man får någon box. Det har hänt flera gånger att man åkt dit utan att ha box tilldelad, alternativt får dela box med någon i loppet efter. Nja kanske inte riktigt, men dom har varit riktigt usla på att organisera boxar. Sist jag var dit (två hästar) fick vi varsin box, i varsitt två hästars stall, det tyckte jag var för sött :devil:, speciellt att få springa mellan med grejor och allt....

"Skiten" kan komma med om det inte finns tillräckligt många "bättre" hästar anmälda, och så är det ju överallt.... sedan är det ju en annan fråga om "skiten" kan ta så många poäng oavsett bana......

Linde har en del gästboxar också som är under all kritik :crazy:...om du står i de "permanenta" stallarna(direkt till vänster när man kommer in) Uärk....de gamla uteboxarna stinker rejält också :mad:.

Ett tips är att ha en av "de bästa" kuskarna på din häst...då brukar man få bättre boxar :angel:

Då kommer mina bidrag då:
Jägersro=billigt att komma med, lätt att få med sig pengar p g a ihåliga lopp. Åby=raka motsatsen. Mantorp hade förr rykte om sig att ha en stenhård bana...fast vet ej om d stämmer längre. hmmmmm....Åby= spår 5 är INTE svårt på Åby, snarare att betrakta som ett "litet springspår". Sen har vi ju en annan ska som skiljer banorna...banveterinärerna. Stentuff i Örebro (lägger ingen övrig värdering i om han har rätt el fel). Förresten är det nån som varit på Åmål? I så fall kanske ni vet vart spånet som ska vara i boxarna blivit av :angel:På tal om boxar så är det ju så att på Åby får man gästbox placerad så LÅNGT bort som möjligt från din kusks eventuella stall. Däremot tycker jag att Halmstads nya gästboxar är bra.
Få se kommer kanske på mer sen....

Om det inte vore för att alla banor Ni nämner är svenska skulle jag vara helt övertygad om att det är Italien som det berättas om......
Trånga boxar utan strö,,,Kokheta,, illaluktande,,komma till banan och vara utan box,,urdåligt underlag under sämre väderförhållande,,vissa banar är lättare/svårare att få pengar på,,,,,glädjetider-det var jag helt övertygad om bara skedde här! Och jag som bara skakat på huvudet och sagt---Det här händer bara i Italien!
Där ser man :eek:
hälsningar gulan fd.gulla

Liknande trådar

Trav när man INTE ska göra det??? Ni som varit med på forument länge minns kanske när jag skulle hjälpa min kompis som skulle jobba...
Svar
9
· Visningar
1 440
Senast: jari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna