Myten som går i vårt stall...

Haffe

Trådstartare
-At man inte skal ge mer enn 0,25 kg (3 dl.) krossad majs til varje måltid? (två kraft- utfodringar per dag)
-At man inte skall ge mer enn 1 l. (torr)(0,3 kg?) betfoder till varje måltid?
-At kli er OTROLIGT bra for magen og man skall ge 1 l. til kvälds?

Vad säger ni?????

Senast ändrad:
Sv: Myten som går i vårt stall...

Har inte hört några exakta gränser för majsfodring, men eftersom det ska vara väldigt svårsmält för hästar kan jag tänka mig att det man ska vara försiktig. Fodrar inte själv med majs då jag är tveksam om effekten (om man inte kör poppad majs eller majsolja)

Betfor hade jag också tagit det lugnt med (om jag fodrat det) eftersom det innehåller socker som kan ställa till det i bakteriefloran.

Kli är bra för magen, men man måste ju räkna in det i foderstaten (och balansera kalcium/fosforkvoten)

Jag skulle bara ställt motfrågor. Tex: Varför då , på varje fråga...Skulle vara intressant att höra svaret ;)

Nå har det kommit något nytt! Majs skall man inte ge alls, det legger seg nemligen rundt hjärtat... :confused:

Haffe skrev:
Nå har det kommit något nytt! Majs skall man inte ge alls, det legger seg nemligen rundt hjärtat... :confused:
OJ OJ OJ OJ, då är alla hästar i USA illa ute, och i min barndom som jag tillbringade i Argentina, där fodras med enbart majs som kraftfoder, havre förekommer inte alls, hur kan dom hästarna överleva?

*-At man inte skal ge mer enn 0,25 kg (3 dl.) krossad majs til varje *måltid? (två kraft- utfodringar per dag)
*-At man inte skall ge mer enn 1 l. (torr)(0,3 kg?) betfoder till varje *måltid?
*-At kli er OTROLIGT bra for magen og man skall ge 1 l. til kvälds?

*Vad säger ni?????

Jag säger gå en foder kurs!!!!!! de finns inte att man får bara ge si o så mkt eller lite, de räknar man ut juh, om du behöver ge mkt av ngt får du juh göra de, men man ska juh alltid ha med i beräkningen att man inte kan ge för mkt betfor tex för då ¨får de inge bra tarm funktion, men att man inte ska ge mer än de du skrivit e bara trams. Vete kli ska man vara försiktig med efter som de har en så oerhört hög proteing halt, så att ge en liter till en häst som inte gör så mkt kan nog bli rätt fel....... så allt ska nog vägas av mot hur mkt hästen i fråga behöver.
men de e rätt att kli e bra för magen, mkt växt fibrer o sånt. Men har man STORA problem med magen ska man kanske se om man kan ge linfrö eller allra bäst loppfrö. kolla in www.steneberg.se om du vill ha med info om loppfrö.

De med majsen vet jag inget om mer än att de e svårsmält som tidigare kommenterat. O visst de kommer alltid nya råd o rön. Men som ett inslag säger, alla hästar i USA borde ju vara döende om de va sant om majs.......

vill bara avsluta med att säga tro inte allt ni hör: de va en gammal häst gubbe som alla ser upp till här i skåne som uttalade sig lite offentligt att man inte kunde fodra med korn då skulle benen typ ruttna innifrån o hästen skulle då vara förstörd...... väldigt många slutade med korn på studs efter hans uttalande....... men hallå!!!!!!

Efter att ha gått hästskötarutbildningen på Strömsholm känner jag att jag har ganska mycket på fötterna ang detta.

För all spannmål (havre, korn, majs, vete etc) gäller att maxgivan man kan ge hästen är 1-1,5 kg per 100 kg häst och dag (alltså 5-7,5 kg för en 500 kg häst). Det är nog inte så många som kommer upp i dessa mängder.

Vad gäller betfor är det 0,5 kg per 100 kg häst och dag som är max.

Vetekli får man inte ge mer än 0,1 kg per 100 kg häst och dag, dock väger det ju väldigt lite så jag vet inte vad 1 liter kan tänkas väga. Man måste passa sig för att vetekli innehåller väldigt stora mängder fosfor, vilket kan rubba hästens kalcium/fosfor-balans (hästen ska ha 1,5 ggr mer kalcium än fosfor per dag). Vetekli innehåller mycket fibrer och måste blötläggas. Om jag hade en häst med problem skulle jag nog i första hand prova linfrö.

Gå en foderkurs och avliva alla dessa myter som florerar. Det är fantastiskt hur lite folk egentligen vet om foder...

Jag glömde en sak. Man kan inte ge mer än 0,2 kg kraftfoder per 100 kg häst och måltid heller. Alltså inte mer än t ex 2 kg havre per mål till en 500-kiloshäst

nej det är 200 g stärkelse per 100 kg häst.. havre innehåller mycket sträkelse så där är det lätt räknat ungeför sådär.. men andra fodermedel har mindre stärkelse i sig och man kan fodra mer av det..

0,4 kg kraftfoder /100 kg häst och tillfälle har jag hört. Det blir ju knappt 150 g stärkelse om man ger havre, drygt 250 g om man ger majs... Majsstärkelsen går ju dessuom i större utsträckning till grovtarmen och kan rubba mikrobaktiviteten där.

BeastieBabe skrev:
.. havre innehåller mycket sträkelse så där är det lätt räknat ungeför sådär.. men andra fodermedel har mindre stärkelse i sig och man kan fodra mer av det..

Majs innehåller mest stärkelse av fodersädesslagen. Stärkelsen i hel och krossad majs tas upp nästan lika dåligt som korn i tunntarmen och minst samma försiktighet tillrådes för att undvika störningar i grovtarmen.

Dagens rekommendation i USA enl Kentuckyforskarna är att endast ge minimala mängder av obehandlad majs. Poppad eller på andra sätt upphettad majs avlämnar sin stärkelse i tunntarmen och kan på så vis liknas vid havre (men innehåller mer stärkelse per kg). HH

Tack allihopa! Skal printe ut tråden och limma upp i stallet. Min går på utreknad foderstat med bare hö och spillers cool mix så jag har inget problem! Men nå får kanske de som gir hästene sine majs på stallet entligen ro från alla som tror de dödar sina hästar!-)

Du har rätt, jag räknar som en kratta. 0,4 kg kraftfoder per 100 kg häst är det.

Liknande trådar

G
Avel Har et dräktigt varmblodssto som inte har lyst på mat. Dom siste dagene har hun spist lite. Hun får 2 kg. groov 125 + 1 kg. oppblött...
Svar
2
· Visningar
857
Senast: Bellini
·
Foder & Strö Har ni några bra förslag på vad jag mer kan ge min häst för foder? Jag har en arabvalack på 4 år, nu rids han 5-6 dagar i veckan...
Svar
1
· Visningar
642
Senast: attempt
·
Foder & Strö Hejsan. Har ju ett halvblodssto med ett 5 mån föl vid sidan. Problemet är nu att stoet håller på och magra av rejält.(Camino är inte så...
Svar
10
· Visningar
963
Senast: Piraja
·
Övr. Hund Har letat runt efter oliak foder och info om det för att lära mig mer,, nyväckt intresse :D just nu försöker jag lära mig mer om vad...
Svar
6
· Visningar
1 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar