Myt om islänningar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

hästsko

hej !
jag tror ärligt talat att islännigar är en myt att dem kan ridas av 180 cm män och 100 kilos ryttare? dom är som vilken ponny som helst . den tar ju lika mkt som en ponny i den storleken. när de på island rider byter dom ju alltid hästar, dom pallar inte ta den långa&tunga ryttaren längre pass. det gör en ryttare med en propitionerlig vikt+längd . jag tkr de låter alldelles rimligt att detta är en myt . hur många av era isisar blir 40 år som historien säger?:angel:

vill inte kritisera ni som rider isisar , men skulle va mkt intressant att veta !;)

tacksamm för svar ..
:D

hästsko

Sv: Myt om islänningar?

Om du söker kommer du hitta massor av trådar om detta ämnet.

SKälet till att man byter häst ofta när man rider i på island är inte för att hästarna inte orkar ryttarna sämre än storhäst men för att man rider i ett rätt så högt tempo...

När jag var på en gård och föste hästar en dag så skrittade vi inte ett steg på 5-6 timmar, däremot stoppade vi en gång i timmen ungefär och bytte häst.

Annars så finns det som sagt massa trådar i ämnet, Se tex den klistrade som är högst upp!

Snälla har redan förklarat detta mååånga gånger varför islandshästen kan ta mer i vikt och det börjat bli hiskeligt uttjatat :smirk:

hästsko skrev:
hej !
jag tror ärligt talat att islännigar är en myt att dem kan ridas av 180 cm män och 100 kilos ryttare? dom är som vilken ponny som helst . den tar ju lika mkt som en ponny i den storleken. när de på island rider byter dom ju alltid hästar, dom pallar inte ta den långa&tunga ryttaren längre pass. det gör en ryttare med en propitionerlig vikt+längd . jag tkr de låter alldelles rimligt att detta är en myt .

Vilken häst klarar en 7 dagars ritt utan att få springa fritt med de andra lite då och då? Hur många storhäst ryttare är det som rider 7 dagar på sina hästar?

hästsko skrev:
hur många av era isisar blir 40 år som historien säger?:angel:

Vet en Islandshäst som blev 45 år, avlivades för ett par år sedan för att hon inte orkade mer, hennes son är i dagsläget 35 år och lever, är tom ute och traskar lite då och då.

vill inte kritisera ni som rider isisar , men skulle va mkt intressant att veta !;)

Varför ens kritisera då om du inte vill det? Sökfunktionen är underbar och man kan dra upp en gammaltråd istället för att skapa en ny. Lovar att du får alla svar du vill ha bara du söker lite.

Och nej, en IslandsHÄST är inte som vilken ponny som helst.

Vad gäller vikten finns som sagt massor av trådar här.

Ålder så känner jag ett flertal hästar mellan 23-30 som rids regelbundet och fortfarade är pigga och fräscha. I vår medlemstidning Islandshästen (Svenska islandshästförbundets tidning) Har det genom åren varit ett antal reportage och rapporter om hästar som var över 30år och fortfarande mådde bra!

Så nog blir de gamla. Och håller ofta som ridhästar långt upp i åren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 856
Senast: moli
·
Islandshäst Hej! Jag har under en längre period haft hårda funderingar på att "sadla om" till islandshäst. Har tidigare ridit och tävlat både hopp...
2
Svar
31
· Visningar
3 846
Senast: Elinbeyla
·
Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 424
Senast: sjoberga
·
S
  • Låst
Islandshäst Jag har alltid vart intresserad av just Islandshästen. Men vill gärna lära mig mer och mer. Tyvärr har jag inte råd till en isis men...
Svar
1
· Visningar
1 230
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka