Mystiskt blockhalt...

pinky

Trådstartare
Igår kväll (onsdag) när jag kom till stallet vid 19.30-20-tiden så stod Pinky på tre ben i boxen, vägrade röra sig eller ens sätta ner vänster bak. Ringde till den som tagit in dem vid 16.30 och frågade om det hänt något särskilt eller om hon verkat konstig vid intag. Hon hade tydligen sprungit några vändor i hagen efter att ha stått ensam ute en stund, något som inte brukar bekymra henne alls i vanliga fall.

Hon hade alltså inte visat några tecken på skada när hon leddes in från hagen, och 3 timmar senare var hon blockhalt...

Jag letade efter skador i hoven, puls, svullnader, sår, värme, osv, men hittade ingenting. Jag fick ut henne ur boxen, men hon hoppade bokstavligen på tre ben, satte bara ner yttersta tåspetsen, så det kändes meningslöst.
Veterinären kom och klämde och kände, och det "enda" hon kunde hitta var en mycket öm ytlig böjsena, så vi kylde och jag fick Metacam och ett zinkbandage att lägga på på morgonen. Hon rådde mig även att ta mig till klinik för ultraljud, för att mer exakt kunna bedömma skadans omfattning, men det kunde vänta till efter helgen så länge hon står stilla i boxen under tiden.

När jag kom till stallet i morse (torsdag) var läget oförändrat, på gott och på ont. Hon hade inte ens svällt upp eller blivit varm i senan under natten. Jag lade på zinkbandaget ändå och ringde veterinären. Hon tyckte också att det var lite skumt att hon inte fått någon mer svullnad eller värme, men tyckte att jag skulle kolla henne under dagen och återkomma.

Nu på kvällen så har det fortfarande inte "hänt" något såvitt jag kan känna och se genom bandaget, hon är inte svullen så att det märks, men hon ömmar fortfarande. Hon tog kanske något mera stöd på benet än tidigare, men det kan ju kanske ha med medicinen att göra?
Däremot tyckte jag att hon reagerade lite väl häftigt när jag klämde runt bärbensknölen på vänster sida...
Imorgon, fredag, kommer en annan veterinär ut på ett litet återbesök, och jag ska be henne/honom att titta lite mera på det då. Det kan ju vara någon helt annan skada som inte märks förrän nu efter ett par dagar?:confused:

Jag känner mig helt förvirrad över allt detta, det skulle kännas mycket bättre om hon hade en rejäl sårskada, eller en riktig svullen sena. Något mer att ta på, så att säga...

Någon som har liknande fall?
Tankar om vad man kan tänka sig har hänt?
Något som vet eller jag kan ha missat?
 
Sv: Mystiskt blockhalt...

Vet en häst för ett par år sedan vars ena nerv kommit i klämm i ett ben så den knappt kunde stödja på benet. Nerv i klämm var iaf vad veterinären sa, vet inte hur dom lyckades få det bra igen, men efter några dagar var hästen ok igen och man hittade inget, ingen puls, ingen svullnad, inget sådant, utan hästen stod bara på tre ben ute i hagen och mådde för övrigt hur bra som hälst.
 
Sv: Mystiskt blockhalt...

Tack för tummen!:)

Jo, det känns faktiskt väldigt oroande, men en annan vet kommer och tittar på henne idag. Får se vad h*n säger...:crazy:
 
Sv: Mystiskt blockhalt...

Hade det varit min häst hade jag omgående åkt in till klinik för röntgen och ultraljud. Har själv råkat ut för detta, i somras fann jag min då 2-åriga fbl-valack på 3 ben, han VÄGRADE sätta ner höger fram. Efter mycket slit och dragande fick vi såväl in hästen i stallet, jag letar efter sår, värme, svullnad och puls men finner INGENTING. Hästen är apatisk, svettig och varken äter eller dricker. Ringer omgående ut jourveterinär som anländer 01.30 på natten. Han klämmer och känner utan att finna något, ger lugnande och smärtstillande då hästen ändå visar tydliga tecken på smärta. Dagen efter är läget oförändrat, jag ringer Helsingborg och berättar om läget, de vill att vi kommer in omgående (har 3½ timmars körväg, enkel resa). Hästen var välförsäkrad så jag vill få hit hästambulans, den står dock placerad i Falsterbo och får inte flytta på sig, det blir alltså till att få in hästen i trailer, och det tog tid, min annars så lättlastade häst tog TVÅ TIMMAR på sig för att komma in!!!
Väl på plats togs han genast till röntgen där vi efter två bilder konstaterar att kotbenet är totalt krossat, det finns inget att göra mer än att låta honom somna in och slippa mer lidande.
Det var en fruktansvärt jobbig tid som följde men hästen slapp ha ont och det fanns inget någon hade kunnat göra för honom.

Därför anser jag att man ska tänka sig för två gånger innan man väljer att låta hästen stå kvar hemma, de behöver inte visa svullnad, värme, sår eller puls, det kan finnas frakturer ändå.
 
Sv: Mystiskt blockhalt...

Håller med! En häst som är blockhalt ska till klinik omgående.
Ju längre man väntar med en skada desto längre är konvalecensen och rehabiliteringen, väntar du för länge kanske skadan aldrig läker ut riktigt.

Om jag varit du skulle jag ta ut en hovslagare också som klämde lite på hoven för att se om den trampat på något bara för att checka.

Hoppas det går bra, lycka till när ni åker iväg!
 
Sv: Mystiskt blockhalt...

pinky skrev:
Tack för tummen!:)

Jo, det känns faktiskt väldigt oroande, men en annan vet kommer och tittar på henne idag. Får se vad h*n säger...:crazy:
Usch, lider med dig!!! Håller tummarna hårt för dig och Pinky!

Minns när "T" (du vet vem ;) ) kom in från hagen för ett par år sen utan synbara tecken på problem. När sen ägaren skulle plocka ut honom ur boxen totalvägrade han att stå på ett bakben (om jag inte minns helt galet?). Du känner säkert till historien och den gången löste, tack o lov, hovis problemet. Hoppas verkligen att Pinky har ett lika lätt åtgärdat problem!

//Alice
 
Sv: Mystiskt blockhalt...

har du haft ut en hovslagare som kollat om hästen har en hovböld?, har varit med om tre liknande insidenter och alla tre var orsakade utav en hovböld!
Sen så börs det tillägga att man inte alltid hittar en hovböld igenom att "tvärklämma" igenom hoven, en utav dessa hästar blev kollade utav hovslagare som sa att någon hovböld fanns där inte, tji fick hon då dom kom in på klinik och fann en ändå, högt upp i hoven.

Dom blir ofta tvärt blockhalt av en hovböld, det går från ena dagen till den andra. Har dom rört sig och sedan står stilla så kan smärtan öka vesäntligt även eftersom då har inte blodcirkulationen varit igång på samma sätt, kan förklara varför din häst ej haltade i hagen eller på väg därifrån..

Så kolla upp det ordentligt!
 
Sv: Mystiskt blockhalt...

Kan ju va en böld eller kanske rentav en sträckning.
 
Sv: Mystiskt blockhalt...

Låter som en hovböld. Den hältan kan komma väldigt plötsligt och utan synbar orsak. Och är inte särskilt allvarig, får tilläggas, även om den så klart gör väldigt ont
 
Sv: Mystiskt blockhalt...

Hoppas att det går bra med tjejen. Ni har ju haft lite krångel så hoppas att det "bara" är en hovböld, som många tror.
Håller tummarna för er. Hör av dig om du behöver hjälp med ngt.
Tessa
 
Sv: Mystiskt blockhalt...

Tack för alla svar!
Angående klinikbesök så tyckte både distriktarna och klinikveterinären att jag gott kunde vänta till efter helgen så länge hon stod på box och höll sig lugn. Det skulle inte förvärra varesig en eventuell spricka eller senskada.

Uppdatering:
En annan vet var ute i fredags och gjorde en sista koll inför helgen, och redan då var hon bättre. Hon kunde faktiskt gå, om än med viss möda och helst inte bakåt.:)

Vet kände igenom henne igen, och hittade förutom den fortfarande ömma senan även en ömhet i knäet. Pinky roterade liksom benet framåt/utåt i varje steg, något som tydligen kan komma av ömma knän?
Hon tog av skon och gjorde ytterligare en undersökning med visitertång, utan resultat. Hovböld kan alltså i stort sett uteslutas, om det inte är en riktigt lurig en...

Idag var hon ändå bättre, haltar ganska lite. Jag kunde inte heller hitta någon ömhet i senan, men öm i knäet är hon fortfarande när man tar på insidan av det.

Ska kolla imorgon bitti igen, och sedan kolla med veterinär om vidare behandling.
 
Sv: Mystiskt blockhalt...

Jo, det blev mycket på ett år.:crazy:

Börjar nästan bli orolig att försäkringsbolaget säger upp mig, fast å andra sidan finns det ju de som utnyttjar sina försäkringar ändå hårdare...;)

Vi kommer nog igen, till sommaren måste vi ju vara på topp!:)
 
Sv: Mystiskt blockhalt...

Kanske ska uppdatera denna också...:o

Pinky är nu röntgad på klinik (för en vecka sedan när detta skrivs...), och vet hittade en liten spricka i "centrala tarsalbenet" i hasen. (Om det är den korrekta svenska benämningen vet jag inte, har lite svårt att tyda veterinärens latin. ;))

Ska in och röntga igen om tre veckor, hoppas på någon förändring då. Framtiden ser inte alltför ljus ut, men tills jag vet mera så hoppas jag iaf att det läker ihop!:smirk:
 
Sv: Mystiskt blockhalt...

Ni har då otur ni.
Jag och ANdy håller alla fingrar och hovar att det ska gå bra. Hon ska bara stå stilla nu då så att det läker?
Det ska nog gå bra ska du se.
 
Sv: Mystiskt blockhalt...

Tack, ni får gärna hålla allt ni har.:bow:

Jo, det är fortsatt boxvila fram till återbesöket den 23:e. Ska vi sedan fortsätta behandlingen så består den ju förmodligen av just boxvila...:smirk:
Som extra bonus är det ju samma ben, samma has som behandlades för inflammation i somras.:bump:

Har seriöst funderat på att börja rida på STORK, eller nåt, bara för att få rida lite, och göra något nytt. Eller gammalt, eller hur man nu ska se det. Ett litet projekt som jämförelse mot det nya jag lärt mig, kanske?;)
 
Sv: Mystiskt blockhalt...

pinky skrev:
Kanske ska uppdatera denna också...:o

Pinky är nu röntgad på klinik (för en vecka sedan när detta skrivs...), och vet hittade en liten spricka i "centrala tarsalbenet" i hasen. (Om det är den korrekta svenska benämningen vet jag inte, har lite svårt att tyda veterinärens latin. ;))

Ska in och röntga igen om tre veckor, hoppas på någon förändring då. Framtiden ser inte alltför ljus ut, men tills jag vet mera så hoppas jag iaf att det läker ihop!:smirk:
Vad tråkigt! :cry: Hade verkligen hoppats på att det skulle vara något "enklare".

Håller tummen för Pinkys tillfrisknande!

//Alice
 
Sv: Mystiskt blockhalt...

Jo, jag hade också tänkt mig något betydligt enklare...:(

Men men, jag har några tummar och hovar som hålls för henne nu, så vi får hoppas att det går åt rätt håll. Hon tar boxvilan med ro iaf, än så länge...

Hur går det för dig förresten? Gör ni framsteg du och pållan?:)
 
Sv: Mystiskt blockhalt...

Nä, vad tråkigt!!Håller alla tummar för att hästen ska bli frisk!! /Anna-Karin, som leker med tarmflorerubbningar och korsförlamning om dagarna...:D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: Habina
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 001
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 139
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp