Mystiskt anfall, ep?

Lager

Trådstartare
Brunetten låg och darrade en lång stund igårkväll/natt. Jag vaknade av att Skönhetsmissen pep och var upprörd.

Gick upp för att titta vad det handlade om, och hittade Brunetten liggandes darrande på sidan med benen spända rakt ut, hon dreglade lite, skakade lätt. Hon låg stilla så kanske en minut, dreglade inte så det rann men var blöt om munnen och hakan.

Hon kvicknade till snabbt, var lite förvirrad och såg sig omkring, men verkade "komma tillbaka" nästan direkt.

Jag har haft en schäfer med grav EP tidigare och kände igen reaktionerna, även om detta var ett minianfall. Kan det vara EP, eller något annat - reaktion på något ämne? Britter har väl ingen genetisk känslighet för EP?

Båda kattdamerna ska till veterinär för årlig vaccination och hälsokontroll imorgon (var ju passande), så jag har inte tagit kontakt med Vet än. Brunetten är helt normal nu, äter, kissar, bajsar, smockar till Skönhetsmissen, springer i soffan...

Min katt fick återkommande epanfall några nätter, spänd, dreglade och kissade ner sig. Varade i kanske 30 sekunder sen vaknade hon upp och gick oftast direkt och åt av sitt torrfoder efteråt. Efter tre anfall åkte jag till veterinär och fick fenemal utskrivet och när vi fått in rätt dos mår hon prima:) hon har levt utan anfall nu i tre år och kollar upp henne hos veterinär varje år.

Min katt fick återkommande epanfall några nätter, spänd, dreglade och kissade ner sig. Varade i kanske 30 sekunder sen vaknade hon upp och gick oftast direkt och åt av sitt torrfoder efteråt. Efter tre anfall åkte jag till veterinär och fick fenemal utskrivet och när vi fått in rätt dos mår hon prima:) hon har levt utan anfall nu i tre år och kollar upp henne hos veterinär varje år.

Tack för ditt svar!

Min Vet sade att om hon får fler anfall så får jag höra av mig, men de gör ingenting om det inte sker flera gånger per månad. Så hen rekommenderade bara att hålla lite extra koll, och höra av mig om det händer igen.

Jag tyckte min hund blev väldigt slö på fenemal. Har du märkt något sådant på din - att hon blivit lite långsammare i reaktionerna eller något? Har du henne inne, eller släpper du ut henne trots att hon kan få anfall?

Hon är definitivt inte slö iaf:) sorkarnas och fåglarnas skräck är vad hon är, jagar och fångar allt i sin väg och det ser jag som ett gott tecken. Inne kör hon sina race också emellanåt och då är hon ändå runt 6 år nu. Som du förstår är hon mycket ute trots "risken" men jag ser alltid till att ha henne inne på nätterna eftersom de flesta anfall hon fick kom nattetid. Hoppas att det inte blir några fler anfall för din kisse!

Hon är definitivt inte slö iaf:) sorkarnas och fåglarnas skräck är vad hon är, jagar och fångar allt i sin väg och det ser jag som ett gott tecken. Inne kör hon sina race också emellanåt och då är hon ändå runt 6 år nu. Som du förstår är hon mycket ute trots "risken" men jag ser alltid till att ha henne inne på nätterna eftersom de flesta anfall hon fick kom nattetid. Hoppas att det inte blir några fler anfall för din kisse!

Skönt att höra att hon mår bra och är pigg din Madam!

Jag jämför som sagt med min gamle hund som var riktigt dålig på slutet. Men såklart, om hon inte får anfall utom på natten och då enbart vid ett fåtal tillfällen per månad/år - då påverkar ju sjukdomen eller medicinen henne inte såvärst.

Skönt att läsa om dina erfarenheter angående detta Gramse! Jag hann blir lite osäker och uppjagad faktiskt, men nu har det inte märkts någonting på henne alls, och veterinären var helt nöjd med hälsokontrollen, så vi får hoppas att det var en engångsföreteelse. Om inte så vet jag att fenemalen inte behöver påverka så mycket som jag varit rädd för.

De blir ju familjemedlemmar, oavsett katt, hund eller häst, och deras välmående är mycket viktigt för mig. :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka