Mystiska kotsenbensfrakturer

Scilla

Trådstartare
Skulle friröntga ena hästen inför försäljning..

Vi åker dit med en ohalt häst som gått kanon på 3-årstest och inridningen gått som en dans..

Röntgen visar kotsensfrakturer på båda bak och hästen är ohalt :confused:

Veterinären dömde i princip ut honom men jag fattar inte hur han kan vara ohalt och inte en galla har han benen är iskalla och jätterena han rör sig fint o obesvärat. Och han har aldig visat någon hälta tidigare (bortsett från en hovböld och en skadad hovvägg men när det hade läkt så har han inte varit halt)

Veterinärer sa att det kan gå att operera men han skulle höra med en annan veterinär som är proffs på dessa skador.

Någon här som varit med om samma sak och hur har det gått med den?

Fan jag vill inte dömma ut en häst som inte är halt och bara är 3 år men det går ju knappast att sälja honom och han är för bra för at vara kvar hos mig.

Sv: Mystiska kotsenbensfrakturer

Åk någon annanstans och gör om röntgen, om det är som du skriver så bör det ju vara något fel i i varje fall och kanske inte då på hästen.

Röntgen bilderna var hur tydliga som helst så någon tvekan om fraktur var det inte.. tyvärr får jag säga.

Det konstiga är att detta är en häst som inte har högsmärttröskel han är otroligt "fjollig" och visar direkt om något inte stämmer. Tex när han tappat sina tänder så blir han så dålig och har så ont, när han hade hovbölden som inte var någon stor böld så hade han sååå ont, när han åt ett par jästa äppel som minsta dottern råkade slänga in i hagen så fick han såååå ont i magen att jag trodde att han hade jättekolik men när veterinären kom ut så var det i princip en fis på tvären.

När det gäller allt annat så har han en otrolig kämpar glöd.

Kan det vara så att frakturerna ligger still, och att det - iom åldern- är så att han inte krävts så mycket av och det därför inte gett problem, än så att säga? Det kan ju hänt efter testet etc? Eller är han igång nu och obesvärad?

Knepigt är det hursom. Och ännu knepigare lär det vara att döma ut om den är ohalt med, men försäljningsvärdet blev ju.. kört.

Ja nu är han fullt igång och har precis kommit hem från inridningen och där har han inte visat något alls utan snarare varit jättepossitiv till att få jobba de har även hoppat honom uppsuttet utan några protester alls. Alla gånger vi löshoppat honom har det gått kanon och han hoppar otroligt bra med både fram och bakbenen. Eftersom han gått treårstestet så är ju även hans gångarter bedömda och de borde ju sett något om vi missat det.

Enl veterinären är skadan gammal men han kan inte säga hur gammal men minst något år iaf.

Veterinären sa att det även kan vara medfött men det går ej att bevisa isf.

Jag är väl fortfarande lite chockad över beskedet så jag har ingen aning hur man gör i dessa fall men jag vill verkligen inte ta bort en så fin häst... Känns som jag axlar din otur Alex! 4 hästar i stallet varav en frisk... än så länge.

Härdan efter ska jag röntga alla mina hästar runt 2 års åldern.

Knepigt. Eller så är det att han inte är så riden än. Fast han borde ju varit halt när frakturen var ny. Googlade lite och det står typ överallt att de ger akut, kraftig hälta. Men också att (tror det var på Agrias sida jag hittade det) att ska man köpa en häst som haft kotsenbensfrakturer (och t ex är oppad, eller iaf friskförklarad) så även om den är ohalt ska man tänka sig för om den vilat, för det kan tydligen ibland vilas bort (hältan) och/eller inte visa sig förrän hästen når en viss arbetsnivå.

Känns fortf lite 'skumt', men om man jmf lite med K:s lösa benbit. Den visste vi ju om fanns (upptäcktes när hon var 2), men ingen ansåg den skulle ge minsta problem.

Hon reds in och reds på normal nivå för en treåring, vid kollen var hon riden 3 ggr/vecka i skritt, trav och galopp rakt fram och såg ut som och kändes som en miljon. UA på böjprov, ua vid longering, var tvärfräsh. Av ren nyfikenhet ville vet gärna se henne riden. Hade plättlätt för sig i hö varv, men svårare i vä varv. INTE halt och inte onormalt svårt, utan såg då ut som unghästar gör mest första ggn på volt i trav. Men just att det var sån skillnad mellan varven (vet menade att hade båda varven sett likadana ut som det sämsta hade hon inte reagerat alls, normal unghäst, utan det var skillnaden).

Jag tyckte att det ju finns en lös bit i kotan på HB, och vet tyckte att 'är knappast den', men när vi ändå var där så vad sjutton, vi bedövade kotan. Och båda varven blir klockrena, vet trodde nte det kunde vara sån skillnad.

Men hade vet inte av ren nyfikenhet (efter att ha följt K under hela uppväxten) velat se henne riden och jag råkat ha sadeln i bilen, hade vi åkte hem med ett '110% fräsch, ser lika fin ut som hon känns'. Nu åkte vi hem med en operationstid.

Var lite åt det håller jag for efter, men känns ändå himla långsökt i ditt fall.

Usch, trist med oturen, den där Murphy borde utrotas =/ Jag är lika nojig varje kväll jag tar in den nye, och lika lättad var gång han är iaf till synes oskadad.. :crazy:

Veterinären sa att prognosen för att operera var dålig eftersom det oftast blir ärrvävnad som stör senorna.

Så pest eller kolera...

Rida honom tills han blir halt och kan dömmas ut känns inte ok.

Operera för att invänta ärrvävnad känns inte heller ok

Låta honom stå i hagen i resten av hans liv är inget liv för honom men jag lär ju inte få ut något på försäkringen om jag tar bort honom nu så vad ska jag gör :cry:

Glömde.. hur gick operationen av benbiten? satt den inne i kotan eller på utsidan.

Det lilla som inge mig lite hopp är at han sa att frakturerna toppfrakturer och ytliga men för mig är ju detta bara ord som låter bra men det är väl allt.

Det var en birkelandsfraktur/POF, dvs i bakre delen av kotleden. Dock så, för 'ovanlighetens skull' så låg det på 'utsidan' och inte insidan.

Operationen gick utmärkt, vet var mycket nöjd efteråt och tyckte att det gått så bra som det kan gå, gick enkelt ta ut biten och ett skolboksexempel på OP. Damen mördade sen konvalescensen genom att inte alls tycka liten hage var något att ha, och hon släppte helt sonika ut sig själv till kompisarna i stor hage i förtid och härjade där. Trots detta (hon fick gå kvar, gjorde mer skada att hatta och fnatta i lilla hagen) så var sluresultaten inget annat än hundraprocentigt. Blev fullt återställd. Det är ju dock synnerligen god prognos på sådana operationer så.

Det där med försäkringen är ju ett helsike, jag var ju ett tag i samma situation med Blå. Rida halt för att få ut pengarna, ta bort och förlora pengarna, för låta gå här i hage var ju inte ett alt tyvärr hur gärna jag än ville. Nu 'löste' hon ju dock problemet själv genom att bli sämre, men fy vad jag hade läget där när ultraljudet visade en förvärrad skada sen operationen, men hästen tuffade runt ohalt och rörde sig MASSOR bättre än innan operationen..

Näe det hade ju varit drömmen om det vore så men jag var ju med när bilderna togs och de visades direkt på skärmen och vi var första hästen där.. så tyvärr.

Jag har läst din häst historia och bortsett från att din häst var halt så verkar min ju tyvärr få gå samma öde till mötes.

Är det någon som har bilder på kotsenben hur de ska se ut och på olika frakturer på det?

Min fundering på hur han lyckats klara sig så här långt är den att han är otroligt försiktig och snabb/rekationssnabb och medveten vart han sätter sina bakben han har stenkoll på det och när jag släppte ut honom i hagen idag så galopperde han iväg precis som han brukar men nu ser jag ju på honom på ett annat sätt och i galoppen studsar han iväg precis som om han undviker att vara i med benen för länge på marken dvs så fort han landar med ett ben så drar han upp det igen. Men i traven är han otroligt fin och han rör sig så rörligt att en hälta där är helt omöjlig att se.

*uppdatering*

Veterinären i Malmö ansåg att det inte var några probelm att operera honom och enligt honom ser prognosen bra ut.. :confused::crazy:

Snacka om olika besked från olika veterinärer.

Så igår opererades han och operationen gick jättebra allt såg väldigt fint ut i kotan och inget brosk var skadat men bitarna av frakturen han fick plocka ut var stora 12x22 mm. Men veterinären tror på ett fullt tillfrisknande om inga komplikationer tillstöter :banana::bump::bow:

Nu ringde jag till mitt försäkringsbolag folksam förra veckan och frågade om min försäkring täcker kotsenbensfrakturer (jag har honom i A1 + full vet och han är försäkrad där sedan födseln) och de sa visst inga problem... Nu hade min första veterinär inte skickat in något intyg för att han behöver operationen så jag fick ringa honom och han lovade att faxa in det så jag vet ju inte än om de ersätter operationen fast de sagt att min försäkring ska täcka det. De borde ju först förklarat för mig att de måste godkänna operationen först... suckar... Det är inte första gången jag ringer dit och få konstiga svar eller ingen info alls.

Va bra! Hoppas allt läker fint nu.

Jobbigt att få så olika besked.. man vet ju inte om man vågar lite riktigt på vad de säger tillslut, inte kul om mna får en hsät utdömd som hade kunnat bli bra.

*kl*

Uppdatera från min konvalecent

Idag var det dax för ÅB nr 3.

Och nu har han svarat fullt ut på behandlingen efter operationen. Han markerar med knappt en grad på ena benet och på andra är han helt ren efter böjprov. Han är helt ohalt på rakt och på böjt spår :bow::bump::banana:

veterinären sa att han kanske alltid kommer at ha den markeringen men eftersom han är iskall och snustorr i det benet och dessutom inte protesterar i böjprovet så trodde veterinären att det säkert bara satt i mjukdelarna och inget att oroa sig över.

Fattar ni att jag är glad! från att han varit i princip utdömd så har han på 3 månader svarat så här bra.

Vi har långt kvar men vi är iaf tillbaka på banan nu. Och nu får han gå i större hage och det kommer han bli så glad över.

Levande bevis på att man gärna ska se till att få ett andra utlåtande!

Läkare och veterinärer kan vara hur duktiga som helst men jag har lärt mig, inte minst ifrån humanvården, att det är bra att skaffa sig fler utlåtanden och inte nöja sig med det första.

Kul att det verkar gå bra nu och lycka till i framtiden! :)

Ja absolut!

Men det är så lätt att se allt nattsvart när man får beskedet. Och oftast hör man ju bara historierna där det går dåligt men jag har lärt mig nu iaf att inte ge upp så lätt.

Om jag hade haft PB som opererade honom här så hade han fått ett gäng pussar och kramar för att han fixade min älskling :love:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 132
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 403
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 892
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025