Mystiska knölar efter ridning, teorier någon?

Zandrah

Trådstartare
Tänkte höra om någon hade några teorier på vad detta kan vara:

En av våra nordisar får mystiska knölar under sadeln efter ridningen, Oavsett sadel! Det är som ganska hårda knölar i anslutning till ryggraden. Han har inte ont när man klämmer på dem.

Någon som vet? OBS Sadeln ÄR utpassad och klämmer INTE någonstans, det är en cowboysadel som man ser rätt igenom från manke till bakvalv.
Den sitter jättebra, så inga sadelteorier tack :)

Vi misstänker att det bara är "fettknölar" som flyttar sig uppåt, han är ganska kraftig , gräs gör nytta hmmmm :angel:

Men någon annan kanske oxå varit med om det? :confused:

Sv: Mystiska knölar efter ridning, teorier någon?

jag har läst om detta någonstans men kommer inte ihåg vart, men detta är helt ofarligt och man vet inte varför knölarna uppstår, men det är ju lite jobbigt om de ligger under sadeln så att det blir skav och fel med sadeln, men det stod även att man kunde spruta i kortison i knölarna.

Det stod ett svar på den frågan i förra numret av Ridsport...

När man får sådana knölar ska man iaktaga mycket god hygien och alltid använda rena nytvättade schabrak/vojlockar.

Sen skulle man tvätta ryggen med svag jodopaxlösning.

Det är alltså tilltäppta porer som blivit inflammerade..det kan t.o.m. bli stora variga kratrar i huden...
Tydligen har hästen ingen större besvär av knölarna, utom när dom blir variga kratrar förståss....

Det låter som det skulle vara "finnar".
Dvs. tilltäppta porer pga. tex. skitigt schabrak.

Någon som vet? OBS Sadeln ÄR utpassad och klämmer INTE någonstans, det är en cowboysadel som man ser rätt igenom från manke till bakvalv.

:angel: :rofl:
För det första "cowboysadel" :rofl: .
"För det andra man ser rätt igenom från manke till bakvalv" = jaa om det ändå vore så lätt att prova ut en westernsadel :angel:

Tänker inte komma med något svar eftersom du inte ville ha sådana svar ;) .

Men herregud, hur gammal är du :crazy:

"Cowboysadel" ja, har du aldrig hört om det förut, OK , jag kan översätta, "WESTERNSADEL"??? Vet du vad det är?!
Hur fan kan man reta upp sig på sånt?

OCH, jag gjorde en liten ÖVERDRIFT för att få er förstå att sadeln inte klämmer på manke, rygg, OK ? :mad:
Spara dina onödiga kommentarer till något annat i framtiden, usch så omoget. Pinsamt. har du inget annat för dig än att märka ord, så måste du ha ett väldigt tråkigt liv... :eek:

Senast ändrad:

LÅnar knapp till er övriga :)
Tack för svaren, det låter som en mycket trolig orsak! Trots att inte padden är skitig så kan det säkert komma smuts från hästen oxå emellan....Ska testa det där med jodopax :)

Märka på ord tycker jag nog att man kan göra om man kallar en westernsadel för Cowboysadel :D ,visst har jag hört det förut och jag skrattar lika mycket varje gång, det är sött om ett barn säger det :angel: ,och att komentera det faktum att man ser igenom hela sadeln :rofl: ,talar om att den ligger totalt fel men att du vill inte ha någon hjälp där eftersom att DU VET att den ligger rätt, men knölarna är på ryggen.

Att sadla och prova ut en westernsadel är inget som man bara gör sådär på en höft. Det finns så många ,inkl westernryttare på högre nivåer, som sadlar fel.
Vad tror du alla icke western ryttare skulle säga om jag skrev: Jag har köpt en stjärtlapp som ligger bra på hästen etc etc , nog skulle någon komentera det...Ang mitt liv så är det uppfyllande och berikande, vänligt av dig att undra...

Jag antar att knölarna försvinner efter några timmar? Då är det så, tro det eller ej, att det är sadeln som inte passar.
Hur VET du att den inte klämmer? Hur har du testat det?

CK skrev:
Jag antar att knölarna försvinner efter några timmar? Då är det så, tro det eller ej, att det är sadeln som inte passar.
Hur VET du att den inte klämmer? Hur har du testat det?
Håller med du! Har haft liknande problem för lääänge sen... Och ja, de var sadeln som inte passade så bra. Fick hjälp av en mycket kunnig person innom detta område, och efter de en knöl fri och gladare häst :) Så kolla sadeln igen, din häst skulle nog oxå föreslå de...

Svarar alla...

Jag har inte provat ut den, då det inte är min häst, utan mor mins. Jag rider aldrig "westernsadel" utan bara engelskt eller i manskapssadel.
Det spelar ingen roll vad han har för sadel, vi har 7 stycken och alla har han provat (utom de smala då han har en bred rygg)

Men för att specificera min "Överdrift" så e de väl självklart att man inte ser "igenom" sadeln, men man måste väl kanska tala akademiskt klarspråk här då.
Den klämmer inte honom om jag säger så, det finns liksom inget som ens ligger över stället där han får knölar....
Trots att han har en bra engelsk sadel, som är nog bred och sitter bra i manke /bog, så uppkommer dessa knölar...och i det fallet vet jag att saden passar, ,för det ser iallafall jag på ett annat sätt, än vad jag kanske gör med westernsadel....så proble
met kvartår...men tack iaf...

Det låter ju precis som om de knölar min ena häst får, de är så nära ryggraden så sadeln inte ens ligger där de uppstår.
Men en enkel slutsats är ju att det är sadlarnas fel, eftersom de kommer när man haft sadeln på.
Det behöver man inte vara någon Einstein för att räkna ut.

Men vad vill du ha för svar?
Prova med örter?

Vad jag vill ha för svar?

ja, jag frågade ju om någon hade några ANDRA teorier VAD det kunde vara OM det nu inte var så att sadeln klämde. Och jag fick oxå andra teorier....Vilka säkert kan stämma likväl som att sadeln klämmer. Eftersom han aldrig haft några problem med sadeln innan samt att den sitter bra på hans rygg, även enlig s.k. "experter". men men det är väl kanske så då att vi alla har fel, men jag utgår från att folk som har det som yrke samt har bra rekomendationer vet vad de pratar om....

Kan du då förstå varför jag ville ha lite annat att gå på?
Och det visade ju sig att andra haft samma problem men pga annat än klämmande sadel så....jag ska prova och se...har det även stått om det i ridsport så...kan det ju vara nåt

Stora eller små knölar? Som bromsbett eller en tennisboll?
Min ena ponny fick ett par i somras som gick över efter någon
timme och endast uppkom vid hög temperatur - värmeutslag (!).
Blev jätteförvånad men så var fallet. Fast de kanske är fel säsong för de nu.

såg att min häst hade sånna liksom knutor men på sidan mitt på magen liksom..där ligger ju inte sadeln eller nåt..kan de vara sånt me?
liksom 3 stycken ganska tätt..kanske kan vara nåt bett oxå?

Svarar alla med denna knapp :)

De är inte som tennisbollar iaf=) Kanske mer som bromsbett,,,eller ja ca 1.5 cm i diameter....
Tack för artikel, men proteinknölar är det inte iaf, de här är större knölar...och bara 2-3 stycken...ibland bara en oxå....
Ska se till veckan hur det artar sig med dessa,,,,
Tusen tack för era spekulationer :)

Liknande trådar

H
Hästvård Har upptäckt att min häst får en (ibland ser det nästan ut som två som liksom har flytit ihop lite) mjuk knöl precis vid sidan av...
Svar
9
· Visningar
2 045
Senast: heylan
·
H
Utrustning Har skrivit en liknande tråd på hästvård, men jag tänkte att det kanske finns folk här som också kan ha teorier, eftersom problemet...
Svar
16
· Visningar
5 231
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25