Mystiska bulor under sadelgjorden.

pinky

Trådstartare
En av medryttarna till den andra hästen i stallet (den som inte är min, alltså...;)) upptäckte igår att han hade massor av bulor i sadelgjordsläget, i områdena bakom armbågarna.

Jag var där, så jag kände på dem och konstaterade att de känns oerhört märkliga. De är liksom helt mjuka och kan tryckas ihop, nästan som åderbråck.

De största är kanske ett par cm stora och någon cm höga, och de verkar ligga under huden. Det går alltså att flytta huden utanpå bulorna, liksom. Inga sår eller förhårdnader alls.

Bett eller något från gjorden?

Han reds senast dagen innan hon var där (De är flera som har hand om honom, och ingen kommer två dagar i rad.), hur det såg ut dagarna före vet vi inte ännu, eftersom ingen noterat det i hans bok.

Gjorden är en sån där lite anatomiskt formad i sympatexmaterial, och den såg ren och fin ut.

Vad kan det vara?

Min tanke är ju att det ÄR gjorden, men de får ju kolla upp bakåt om han haft dem länge osv. Jag har inte pysslat så mycket med honom så att jag tänkt på om han haft dem tidigare, men den här medryttaren är väldigt pysslig och noggrann, så jag har en känsla av att åtminstone hon borde sett dem tidigare om de funnits.

Sv: Mystiska bulor under sadelgjorden.

Låter nästan som knottbett, men då borde det ju kanske vara på hela magen och inte just vid gjorden

Men häst har något liknande, och de syns bara när han är varm. Jag tror det är blodådrorna man ser, ungefär som vissa hästar har synliga blodkärl på t ex halsen.

Det var också en tanke jag hade, att det är ådror.

Men i så fall är det väl kanske bråck, eftersom det är helt runda bullar här och där och inte långa "åderformade" bulor.

Kan det uppstå om man t.ex. drar gjorden för hårt?

Gjorden har resår, men bara i ena änden och den har de satt på vänstersidan.

Värt att tillägga är att det här är ett äldre fullblod, 21 år.

Ja, det känns alldeles för lokalt för att vara bett. Dessutom finns som sagt inga sår, utan bullarna är helt släta. Ett bett brukar ju alltid ha just ett bett på toppen. :confused:

Det låter PRECIS som problemen som en häst som jag red innan hade!
Jag var på praktik i fyra veckor och under tiden var det en annan tjej som red hästen. När jag kom hem hade hon dessa bulor på exakt samma ställe som din beskrivning.
Veterinären var ute och konstaterade regnskollor.. Vi fick någon penicillinsalva som skulle strykas på varje dag och jag red barbacka i ett par veckor. Sen försvann de lika fort som de hade dykt upp!
Enligt vet så hade dessa kommit p.g.a. att sadelgjorden hade dragits åt för hårt!
Om man har en sadelgjord med resår är detta jättelätt hänt. Man tycker att "oj så mycket jag kan spänna!" Men i själva verket är den alldeles för hårt spänd..
Kanske kan vara något sådant? :)

Intressant!! :)

Men satt regnskållorna där, under gjorden, eller satt de någon annanstans på kroppen? Var veterinären ute i två ärenden, sas?
För här finns inget som liknar regnskållor alls, bara mjuka bullar som känns som bråck...

Har sett hästar som fått dessa knölar pga av att sadelgjorden legat för långt fram, för nära armbågen. Kontrollera detta, sadelgjorden kanske inte passar sadeln. Ibland kan sadeln ligga rätt men gjorden helt fel! Lycka till!

Nej precis! Min häst har haft regnskollor som är liksom skorviga typ.. På benen. Men dessa skulle tydligen vara regnskollor ändå! :confused:
"bulorna" satt precis där sadelgjorden hade legat, fast bara bakom armbågen på högersidan. Inget på vänster eller under magen.. ;)
Jag pratade med hon som ägde hästen och eftersom de är väldigt måna om hästarna så kom veterinären ut endast för detta!
Det enda han sa var att vi skulle smörja med salvan vi fick i typ 14 dagar (den luktade hemskt) och antingen spänna gjorden lösare eller byta till en utan resor.. Så jag fick rida barbacka tills de hade försvunnit, sen bytte vi till en gjord utan resor och sen dess har de inte synts till! :)
Ring en veterinär och fråga.. Ni kanske bara skall avvakta lite och vet kanske inte ens behöver komma ut! :)

Kollade med en tidigare skötare, och enligt honom har han haft bulorna så länge hon kan minnas, alltså ungefär 7-8 år nu.

Tips från annat håll var att linimenta och rida utan sadel till de var borta.

om de nu är permanenta och hästen inte har ont så är det väl kanske lugnt.. annars tänker jag att det kan vara inflammerade hårsäckar? min dam får ofta sådana av sadelgjorden såhär runt våren/hösten, de blir stora som femkronor, mjuka och runda, och brukar börja vätska ur när hon anstränger sig. De brukar läka ut bra av sig själva, bara man ser till att hålla rent och undviker tryck på dem..

Liknande trådar

Utrustning Jag har bara ridit i ett år och har nyligen skaffat min allra första medryttarhäst. Ganska mycket nytt för mig i och med...
Svar
10
· Visningar
2 748
Senast: Houdinie
·
M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och...
2
Svar
38
· Visningar
9 596
Senast: agtatoon
·
Z
Hästvård Nu har jag haft problem hela sommaren med sadelgjords skav.. Hade först en vanlig rak dressyrgjord, men den gav skav bakom vänster...
Svar
11
· Visningar
2 377
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka