Mystisk svans - har ni sett något liknande?

snurpe

Trådstartare
Montes svans är för mig ett mysterium och jag har inte kunnat finna svar på vad det är. Mycket stallfolk, veterinärer och dylikt har gett alla möjliga olika förklaringar. Allt från någon form av kallbrand till något bakterieangrepp.

Nåväl. Montes svans är bra mycket kortare än vad som är normalt. När jag köpte honom och började borsta svansen förstod jag snabbt varför. Precis i slutet av svansroten har han ett område på cirka en decimeter där det inte växer något hår alls. Svansroten är av någon anledning alldeles död och sönderflagnad. Det är just där de hårstrån som sträcker sig längst ned växer så det förklarar ju iaf den korta svansen. Med vad kan det vara? Vad beror det på? För att göra det hela ännu mer mystiskt har jag fått höra att hans bror Mr Baltimoore också har kortare svans än normalt. Om han har en likadan svansrot vet jag inte, men misstänker att det kanske kan vara så.

Det är så märkligt dessutom. Ovanför detta ställe har han tjock svans och precis på svansrotens ände, dvs precis under området, har han en tjock tofs. Längst ut som på en sopkvast...

Så här ser det ut iaf. Någon som har en tanke om vad det hela kan vara? Han verkar inte störas av det på något vis.

HPIM1231.jpg


HPIM1223.jpg


HPIM1225.jpg


HPIM1227.jpg


/snurpe
 
Sv: Mystisk svans - har ni sett något liknande?

Mysko!! Har aldrig tidigare sett något liknande och kan därför inte komma med något förslag på vad det kan vara. Innan du berättade om Mr Baltimore så tänkte jag att han kanske hade blivit lindad hos den förra ägaren och fått en lindrigare nekros, men när du sedan berättade att hans bror också hade kortare svans så föll ju den teorin ganska pladask. Tur att det inte syns något när han har svansen som vanligt. Eller det kanske det gör när han rör på sig.... :crazy:
 
Sv: Mystisk svans - har ni sett något liknande?

Kan det vara en gammal brandskada? :(
/cj
 
Sv: Mystisk svans - har ni sett något liknande?

Kan han ha klämt svansen någon gång, alternativt att någon lindat den med elastisk linda som fått sitta för länge tex under transport? Lindade svansar där hårceller dött har jag sett förr.
 
Sv: Mystisk svans - har ni sett något liknande?

Den kanske har haft en rejäl skada så det är ett ärrbildningsområde där det inte växer ngt.
Är ytan ojämn oxå?
 
Sv: Mystisk svans - har ni sett något liknande?

men om det är kallbrand måste ju svansen amputeras!
Men tror snarare att det är en gammal skada som brännskada som någon sa.
Men konstigt att det är så ljust?
Är hela det området som är "skadat" skorpigt, tycker det ser ut som en stor skorpa.
 
Sv: Mystisk svans - har ni sett något liknande?

Ja, hela området är då där märkligt "skorpigt". Det liksom flagnar hud från svansroten...

/snurpe
 
Sv: Mystisk svans - har ni sett något liknande?

Min teori har länge också varit att den kan ha varit lindad. Det är verkligen något man kan föreställa sig. Men så fick jag ju höra om Mr Baltimoores korta svans. Klippt är den säkerligen inte - vem klipper svansen så rejält på travhästar? Har ju som sagt inte kollat hans svansrot; det är ju inte säkert att han har det också, men nog finns det en viss risk. Kanske måste göra ett besök hos Lars D ;) De två hästarna har stått tillsammans hos uppfödaren under flera år och därför skulle båda kunnat få något angrepp av något eller så. Jag tror dock på "linda"-teorin, men det spricker ju om det visar sig att brorsans är lika...

/snurpe
 
Sv: Mystisk svans - har ni sett något liknande?

snofflan skrev:
Tur att det inte syns något när han har svansen som vanligt. Eller det kanske det gör när han rör på sig.... :crazy:

Som tur är syns det ingenting alls :) Jag hade ridit honom en månad utan att upptäckt något alls :crazy: Det upptäckte jag först när jag köpte honom och pysslade med honom på allvar.

/snurpe
 
Sv: Mystisk svans - har ni sett något liknande?

Mm, det är lite av min teori också... men om även brorsan har lika då? Ett mysterium är vad det är!

/snurpe
 
Sv: Mystisk svans - har ni sett något liknande?

Han kanske haft nån "kompis" som tuggat svansar :D...han o baltimore kanske hade det som favvosyssla när dom var små :rofl: och sen har det "dött" där....
tittade lite på stammen...trodde först att det kunde vara ärftligt..(Iran Scott nedärver ju fortfarande tunna svansar...och han har väl varit död hur länge somhelst) men du hade ju inte honom i stammen....

eller så har han väl helt enkelt stått o skavt av svansen nångång och så har det förblitt så.....

mitt ena fölsto blir så på sommaren..skaver av hela svansroten...men inte någon annanstans....men hon har "Iran Scottsvans" :D
 
Sv: Mystisk svans - har ni sett något liknande?

Men svansen är ju så otroligt tjock för övrigt och han har gott om både man och pannlugg.

Hm, får nog ta ett ordentligt snack med Monte om vad han och brorsan gjort i sina yngre dagar ;)

Skaver har jag heller aldrig sett honom göra. Han verkar inte alls besvärad av det. Och det är likadant runt exakt hela svansroten, precis runt om. Det talar väl kanske för att den skulle varit lindad eller så... vilken häst lyckas skava så jämnt runt om hela roten?

/snurpe
 
Sv: Mystisk svans - har ni sett något liknande?

Jag har det!!!
Han och baltimore har blivit lindade av samma hästskötare!!! ;) ;) ;)
 
Sv: Mystisk svans - har ni sett något liknande?

JAA! Äntligen lösningen på problemet!! ;) :D :rofl:

/snurpe
 
Sv: Mystisk svans - har ni sett något liknande?

Jag vet inte orsaken :o Men man brukar inte linda travarnas svansar vid transport. :D
 
Sv: Mystisk svans - har ni sett något liknande?

Hm, jag har sett det där på kor och katter som har "förfrusit" svansen (eller öron). Dvs det ser ut sådär på dem när de får "frysskador".
 
Sv: Mystisk svans - har ni sett något liknande?

Men en häst som förfryser svansen? Han har för övrigt bott hela sitt liv i värmland...

/snurpe
 
Sv: Mystisk svans - har ni sett något liknande?

Kanske låter lite korkat, men jag har haft en Irländskvarghund som såg precis ut så där, efter mycket om och men så vissade det sig att hon "led" av någon sorts hårsäcksinflamation, hon var varken röd eller sårig, bara flintis ;) vi smörjde henne med inflammatorisk fet salva och hör och häppna.....efter 4 månader började håret växa ut igen och hon fick en fin hårig svans :) det berode inte bara på salvan utan att man dessutom masserade "körtlarna"

Just där din häst är kal sitter det extra mycket talggkörtlar (hur det nu stavas) och det är inte ovanligt att hästarna är lite tunare just där..

harmony
 
Sv: Mystisk svans - har ni sett något liknande?

Kan man inte prova att väcka hårsäckarna och se om man får någon respons :)

Jag själv hade kala fläckar i hårbotten :crazy: Berodde troligtvis på för mkt stress vilket gjorde att jag tappade så mkt hår.
Fick ett medel att smörja på om redan någon vecka efter så började det växa.
 
Sv: Mystisk svans - har ni sett något liknande?

Jag har sett en häst en gång med en liknande svans. Det var också en före detta travare men det spelar nog ingen roll i det här sammanhanget. Det som hade hänt den stackars hästens svans var att då han kastrerades så lindades svansen på honom. Efter ingreppet sa veterinären att lindan skulle sitta kvar tills h*n kom ut x dagar senare. Tyvärr kom aldrig veterinären så tillslut plockade dom bort lindan ändå, men då var skadan redan skedd. Om man jämför med den hästen så har din en väldigt fin svans.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp