Mystisk sjukdom

E

Elinabergh

En häst i mitt stall gjorde illa sig i fredags em när vi var ute o skrittade i skogen.. ett sår som vet fick komma och sy med fyra stygn (inte så allvarligt men för läkningens skull) fick finadyne o pencellin..

På söndag em blev han jätte konstig, jag sa åt dem att ta in han tempa o lägga på täcke, de svarade, men han går på febernedsättande (finadyne). Men det visade sig att han hade 40graders feber och skakningar.. ursch...

Såret ser jätte fint ut (har inte sett det själv men både ägaren och stallägaren säger det, de bytte omslag i söndags. Ingen vätska, pytteliten normal svullnad.

Hästen är mystiskt sjuk, två vet är tillkallade utan att hitta ngt. Hästen har ingen snuva, ömhet, svullnad, reaktion, hittar inget på lymfkörtlarna och han är vaccinerad etc. De har tagit blodprov för analys. På tisdags morgonen började han hosta "torr" hosta men genom hela kroppen.

Hästen har blivit isolerad från de andra och får inte gå in i stallet. Inatt sover han ute med min häst som sällskap på säkert avstånd, men är det smittsamt borde min häst haft det, de är boxgrannar och hag grannar.. Hög feber fast febernedsättande och en "infektion" (som inte syns mer än på febern och hans dåliga tillstånd) fastän pencellin..

Har någon varit med om något liknande?

Sv: Mystisk sjukdom

Han är vaccinerad, ingen snuva eller visad på lymfkörtlarna.. men visst hostan kom nu efteråt.. men mkt talar emot att det är A2

Någon som ahr någon ide?
Hur kan en häst få så enormt hög feber när den går på max dos av febernedsättande hade 41 grader...

TTÄnker på när en av våra små fick en sparkskada på insidan av ett bakben.
Lite bullig men rent och snyggt sår.
Veterinär kom ut då lillan hade närapå 40 graers feber.
Satte in penovet och Finadyn.
Ska sänka febern i stort sett omgående men det gjorde det inte.
Vi tog in lillan på klinik och dom tog förutom röntgen även blodprov och backprov på såret.

Det visade att den bakterie hon fick vid sparkskadan var inte speciellt mottaglig för penovet.
Hon blev kvar på kliniken och dom satte in bl.a. Genatjekt (stavning? ) och nåt mer..kommer inte ihåg.
Febern gick ner omgående.

Såååå..har ni tagit blodprov? Backprov?
AM

blodprov togs i måndags, svar lär komma närsomhelst.. såret ser kanon fin ut mini svullnad omkring och vet sydde ch rengjorde det..

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 555
Senast: TantEster
·
Hästvård I förra fredagen när jag hade ridit min valack så ställde ja in han i boxen och han ställde sig med baken mot mig och huvudet in i...
Svar
5
· Visningar
1 063
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?