S
Soul
Förra året så blev min grannes islänning sjuk. (han är i år 2 år och hingst)
Jag hittade honom dålig i hagen och veterinär tillkallades, han hade tung andning, verkade trött och var dåsig samt hade förhöjd tempuratur.
Enligt veterinären så visste dem inte om han skulle klara natten.
Han klarade iaf natten.
Han är skäck, brun/vit.
Efter ett tag så kom en helt annan symptom fram.
Han tappade all päls, bara på de vita områderna.
När jag menar att han tappade päls så menar jag inte att han tappade stråna utan det såg ut som om hela huden släppt med pälsen, det blev rejält stora och öppna sår och såg riktigt otäckt ut.
Problemet var att INGEN visste va det var, och ingen vet va det är ännu.
Sakta men säkert började han iaf bli bättre och det började läka.
Över vintern hade han inga problem.
Nu har han börjat få problem igen, de misstänkte att det var solen som ställde till det och började smörja med helosan då han såg väldigt torr ut.
Nu efter ett tag så börjar nu de ställena där han har blivit smörjd bli variga och skorviga, de stället som inte är smörjt (på bakbenen) är det ingen fara med ännu.
Det är i valet och kvalet att ta bort honom.
Men är det någon som hört talas om detta alls?
Det är verkligen jättemysko.
Och det verkar ju vara sommarrelaterat och det är bara på de vita områderna.
Han går i en hage med mycket skugga, just nu går han inte på bete vilket gör att det inte kan vara nån giftig växt, vilket vi trodde först.
Nu när det börjar uppstå problem igen ska veterinär ut, men de hittade ju inget sist.
Men kanske kan det ge svar nu?
Just nu funderar jag på nån svampsjukdom, kanske kan det ha med förra årets sjukdom eller s kan det helt enkelt vara nått helt annat som har dykt upp, det verkar än så länge bara angripa de ytor som va sjuka förra året...
Jag hittade honom dålig i hagen och veterinär tillkallades, han hade tung andning, verkade trött och var dåsig samt hade förhöjd tempuratur.
Enligt veterinären så visste dem inte om han skulle klara natten.
Han klarade iaf natten.
Han är skäck, brun/vit.
Efter ett tag så kom en helt annan symptom fram.
Han tappade all päls, bara på de vita områderna.
När jag menar att han tappade päls så menar jag inte att han tappade stråna utan det såg ut som om hela huden släppt med pälsen, det blev rejält stora och öppna sår och såg riktigt otäckt ut.
Problemet var att INGEN visste va det var, och ingen vet va det är ännu.
Sakta men säkert började han iaf bli bättre och det började läka.
Över vintern hade han inga problem.
Nu har han börjat få problem igen, de misstänkte att det var solen som ställde till det och började smörja med helosan då han såg väldigt torr ut.
Nu efter ett tag så börjar nu de ställena där han har blivit smörjd bli variga och skorviga, de stället som inte är smörjt (på bakbenen) är det ingen fara med ännu.
Det är i valet och kvalet att ta bort honom.
Men är det någon som hört talas om detta alls?
Det är verkligen jättemysko.
Och det verkar ju vara sommarrelaterat och det är bara på de vita områderna.
Han går i en hage med mycket skugga, just nu går han inte på bete vilket gör att det inte kan vara nån giftig växt, vilket vi trodde först.
Nu när det börjar uppstå problem igen ska veterinär ut, men de hittade ju inget sist.
Men kanske kan det ge svar nu?
Just nu funderar jag på nån svampsjukdom, kanske kan det ha med förra årets sjukdom eller s kan det helt enkelt vara nått helt annat som har dykt upp, det verkar än så länge bara angripa de ytor som va sjuka förra året...