mystisk sårskada

vicky417

Trådstartare
När jag tog in min häst idag hade hon två sår med exakt samma diameter på halsen. Storleken var cirka en halv centimeter. Och precis helt runda. Jämte dessa sår finns en stansning, som om ngn eller ngt tryckt in i henne, och lämnat en ring av samma storlek. Hästen har även en ink som var sprucken och hade blödit tidigare. Allt detta under dagen. Finns det någon som varit med om något liknande? Kan det vara någon som gjort henne illa? För hon eller hennes hagkompisar kan inte ha orsakat det. Antingen är det någon eller så är det en hudåtkomma/smitta. Behöver hjälp. Har sökt över hela internet. Hon är öm runt om och svullen. Hennes temp ligger på 36,7. Vilket är under det normala.

Sv: mystisk sårskada

vad menar du med stansning??
Kan du inte ta en bild på det?
När jag ser att du skriver två runda sår som var lika stora på halsen tänker jag på lodjur, men dom lämnar ju inga ringformade avtryck.

jag menar att det ser ut som om man skull tagit en form och tryckt. Som man gör när man stansar pepparkakor.
Har bara en kass bild men endå.
26360551.jpg

Senast ändrad:

Ingen häst i hagen som går broddad så hon kan ha fått en spark?
Ser nästan ut som avtryck från två broddar..

det är sår och inte kala fläckar samt mkt mindre. det stämmer liksom inte?

tar ut veterinär imorgon för säkerhetsskull om det skulle vara något smittsamt

funderade med på det faktiskt....
men de är ju knappast vakna nu och hru skulle den lyckas bita på mitten av halsen. hästar får oftast ormbett på mulen

Senast ändrad:

var precis ute och släppte ut hästarna. Såret såg ut som igår, tempen hade stigit till 37,4 mot gårdagens 36,7

Hmm, såg mysko ut tycker jag. Tror inte det är ringorm, är ändå för symetriskt.
Tror inte det är någon huggorm heller. Som du säger, dom biter mest i mulen o benen och det blir inte sånna stora märken (blir som små nålmärken).
Om du tar ut vet så får du gärna skriva vad hon/han hade för funderingar om det.

nåt ufo som landat och tatt en provbit av din häst för att kunna sätta ner hans /hennes dna på andra planeter :)(flåt)

Det visade sig vara regnskållor så jag får fortsätta att tävla och träna :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka