Mystisk nervsjukom....

Centaur

Trådstartare
Många av er läste säkert artikeln i Ridsport.

Jag undrar om någon här har haft en häst som drabbats eller känner någon, och hur sjukdomsförloppet såg ut?

Vill gärna veta mer, verkade som att symptomen kunde variera en del.

Sv: Mystisk nervsjukom....

För många år sedan fick vårt då 20-åriga halvblodssto plötsligt en sommar under betet en konstig sjukdom...

Hon blev ljusskygg och rädd. Gick i cirklar, ramlade och stapplade, kände inte igen oss.

Veterinären ansåg att hon borde avlivas eftersom hon drabbas av något som gått på
det centralnervösa systemet. Vi hade nästan gett upp hoppet då hon tillfrisknade och
började bli normal igen, det tog månader...
Hästarna vistades på sandig mark där t.ex växten stånds troligen fanns. Någon form av förgiftning
fick hon iallafall men hon levde sedan ytterliggare i nio år och blev 29 år gammal!

Senast ändrad av en moderator:

Ja en kompis till mig har ett sto som blev väldigt sjuk, hon kunde inte stå på sina egna ben då de verkade leva ett eget liv. Brandkåren kom och försökte få henne att stå upp i samrådan med veterinär, men till slut såg de ingen anna råda än att låta stoet få somna in. Då hade hon inte stått för egen maskin på nästan 24 timmar, hon blev sämre i andning men detta behöver inte ha med själva åkomman i sig att göra utan pga att de inte står upp eller rör på sig.

Synd nog så blev hon inte obducerad, min vän hade nämligen tvingats att köra 3 föl på obduktion pga att de föddes döda eller dog inom loppet av några dygn. Min vän bor i trakterna av var man funnit denna konstiga åkomma.

Märkte man något innan hon inte kunde stå upp? Typ att hon snubblade eller kom det bara pang?

Ja, allt börjar ju gå fel om dom blir liggande så länge tyvärr. :crazy:

Man märkte kvällen innan att hon låg ovanligt mycket, grannen hade påpekat det vid sin kvällspromenad varvid de kolla hur det stod till. Då stod hon upp och gick även obehindrat, precis som vid de tre tidigare visitationerna under dagen.

På morgonen vid den första visitationen låg hon ner och kunde inte ställa sig upp, hon hade lagt sig i ligghallen och då uppfattade man att hon legat en bra stund varför man själv försökte får henne att stå, men misslyckades.
Veterinär ringdes in och på telefonen bad denne att man skulle kontakta brandkåren för att få henne i upprättstående läge. De kom dit med linor, block och talja samt en massa ställningar. De fick upp henne men hon hade ingen förmåga att stå för egen maskin, konstigt nog var hon ovanligt pigg ändå.

Man försökte gång på gång få ingång motoriken i benen, men det verkade som om de inte hade någon kontakt alls med övriga delar av kroppen. Till slut fanns inget att göra, man rådgjorde med kliniken men kom överens om att det var bättre om hon fick somna in på plats.

Hej
Jag gissar att det är polyneuropati du tänker på. Finns ett par hästar som drabbats i Sverige. Jag har den mänskliga varianten och misstänkte ett tag att min egen häst oxå hadedrabbats för han snubblade rätt mycket. Men det var nog mest matte som var nojjigt. Polyneuropati gör bla att hästarna kotar över bak.

Du kan läsa om hästvarianten här
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Nervsjukdomar/Okand-nervsjukdom/

Senast ändrad:

Hej!
Vill du tala med någon som vet så ring Östersund-Frösö RK (eller kolla hos SLU) i Östersund drappades 11 hästar för några år sedan, på våren, av det här mystiska fenomenet som beskrivs precis som det var i Ridsport. Dom flesta hästar slaktades men några klarade sig, det enda gemensamma var att alla som blev sjuka hade ätit plastat foder - dock från en helseriös leverantör med garanterat giftfritt producerat foder.

Vi hade vår häst uppstallad där då men vi fodrade med torrhö och kanske hade tur. SLU kom dit och tog prov på det resterande fodret och ett par hästar obducerades men orsaken kunde inte med säkerhet konstateras då.

Förrutom våra hästar var det då konstaterat flera fall både långt norrut och i mälardalen och om jag minns rätt var det inte en och en häst som drabbades på varje ställe utan flera samtidigt.

Hälsningar Maria

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar