Mystisk hudåkomma kring öga...

Lipan

Trådstartare
Min medryttarhäst har typ elefanthud runt sitt vänstra öga och jag tänkte kolla om det är någon här som har koll på vad det kan vara, eller har varit med om någon liknande? Och vad man kan tänkas göra åt det?

Hon är 7 år, och har haft detta sen hon köptes vid ca 2,5 års ålder. Då på båda ögonen, men har gått bort på det högra (innan jag träffat henne).
Är smord med både penicilinsalva och pevaryl, enligt inrådan från vet. men det verkar inte hjälpa.
Kan tilläggas att hon är ganska känslig allmänt, i huden. Och att vet kommer ut nästa vecka för vaccination, och ska då åter få kolla på detta.
Hon verkar inte lida av detta, har inte ont eller så, som hon visar.

Så här ser hon ut:

pic_show_id26474258.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id26474258.html

pic_show_id26474261.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id26474261.html

Senast ändrad:
Sv: Mystisk hudåkomma kring öga...

Jag vill inte göra dig livrädd, och hoppas att jag har jättefel, men bilderna får mig osökt att tänka på sarcoids. Hannoveranaren i stallet har det på käken och bringan. Det är inte farligt trots att det är en form av tumör. I januarinumret av amerikanska Equus var det en lång artikel om just hudtumörer hos hästar, och artikelförfattaren skriver:

The cause of sacroids is unknown. However, strong evidence suggests that bovine papilloma virus is involved.

Lite längre ner i samma artikeln sägs det att

Treatment options depend on the location, number and type of tumor.... Treatment options include cryotherapy (freezing), radiation therapy, chemotherapy and immunotherapy. The use of papilloma virus vaccination or autogenous sarcoid vaccination is being investigated.

Prata med din veterinär! Jag hoppas att det inte är en tumör - hästen jag känner har inte ont av sina, men om de sitter på fel ställe kan de lätt få skav och därmed ont. En av min tränares fullblod har också sarcoida tumörer på huvudet, men hans har nästan försvunnit efter någon form av mirakelbehandling. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken medicin/vilket medel han fick...

Hjälp, nu blir jag rädd! Tur att vet. kommer ut till veckan, får undersöka saken närmare då. Om du kommer på/kan ta reda på vad det var för medicin, får du gärna säga till :)

Jag träffar min tränare på onsdag nästa vecka - skall fråga henne då!

Min häst har haft/har likadana utslag runt ögonen och lite på övriga huvudet varav en på sidan av nosen har utvecklat sig till ngt som liknar en början på ink.

Veterinär har tittat på det och ville att vi avvaktar men om det kvarstår eller blir värre fanns det ett preparat som hette Xterra eller liknande som skulle vara det senaste på marknaden. Den var dyr, kostade runt tusenlappen för en liten mängd. Hon var också inne på att det är ngn form av virussjukdom som utvecklas till tumörer om man har otur.

Jag lyckades faktiskt få bort det kring ögonen och övriga delar av huvudet, utom den på nosen, genom att stryka på Virkonlösning i ca 14 dagar. Fråga mig inte varför det funkade, kanske var det en tillfällighet men det försvann i stort sett helt efter de 14 dagarna. Hade en begynnande fläck häromveckan och jag strök på Virkon direkt, den är nästan helt borta nu.

Nu har jag hunnit googla lite och det verkar finnas hundra svar. Tusan vad lite jag kan om sjukdomar!

Intressant med Virkonlösningen, ska se med vet. till veckan, vad han tycker.

Tack för era svar, mycket intressant! Om än tråkigt om det nu är detta. Men bättre att veta iaf :)

Min veterinär var skeptisk till Virkon, trodde inte att det skulle kunna vara verksamt men jag kör på med det eftersom det försvann förra gången och jag tror på det jag ser:)

Ska sägas att jag gör en svag lösning och duttar MKT försiktigt med en bomullstuss i och med att det är kring ögonen. På nos och övriga huvudet stryker jag på lite mer.

Hör med din veterinär om Xterra eller vad det nu hette också, det hade varit intressant att höra vad h*n säger om den också.

Ja, det är ju lite känsligt när det sitter precis runt ögat på henne. Kom på att hon har en liten knöl mitt under magen också! Har inte ens tänkt på att det kan vara relaterat...suck.

Men ja, vi får kolla med vet. på onsdag! Återkommer med svar efter det.

Nu har veterinären varit på besök idag och tagit prover. Så egentligen har det inte hänt så mycket, han vågade inte uttala sig om vad det kunde vara förrän han fått provsvar. Bara att vänta till nästa vecka då...

Hej! Jag hade ett långt samtal med min tränare om det här nu ikväll, och hon sade att din veterinär borde kolla upp BPV-4 E7. Jag vet inte riktigt vad det är, men jag tror att det är ett vaccin - eller en typ av sarcoid. Jag borde ha skrivit upp det här, men sadeln har varken papper eller penskrin! Hon gav mig också en referens till "Bovine papillomavirus: old system, new lessons?", en ganska ny publikation (2006) som kan vara värd att läsa. Händelsevis hittade jag en länk till publikationen online: den kan läsas här. Hon sade att det kunde vara bra att googla lite på "equine sarcoids" för att se vad som mer har skrivits på sistone - hon nämde en artikel i The Veterinary Journal som hon tyvärr inte kom ihåg titeln på. Fråga google, och lycka till!

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Täcke med bred/hög hals?
  • Extremt het häst

Omröstningar

Tillbaka