Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som jag förstår det så får ni nytt grovfoder från oliak leverantörer med jämna mellanrum? Att byta grovfoder så ofta måste ju kunna sänka hästarnas immunförsvar...*funderar* Det i sig är ju ingen ensam orska kanske, men kan bidra..
fast å andra sidan kanske ni alltid(alla år) har det så att ni får nytt hö ofta.. Hoppas verkligen ni hittar orsaken..
Om de va en golfbana i närheten så kan det vu kanske vara konstgödsel å vad nu mer de kan tänkas ha på banan. Att det omgångsvis kommit med i brunnsvattnet, som kanske inte just är med på ert vattenprov, eller att provet inte sökt efter såna saker.
Alternativt att det har runnit ner till era hagar när det regnat, och hästarna fått i sig genom att dricka i vattenpölar eller fått i sig lite lera om de äter höet/ensilaget på marken.
Där vi hade sommarstuga förr så fanns de en badsjö som blev förgiftad av den närliggande golfbanans jox på banan.
Det där med hagarna tänkte jag också på, men det kanske jag glömde skriva
TS : Om det inte blir ngt resultat av vattenproverna, bör ni nog kolla marken i hagarna.
Har ni ridhus? Det kan inte vara något där som gör att hästarna på nått sätt blir "smittade"?
Hade ni kollat ströet?
Du skrev att ngn av hästarna hade bytt till halm, men det kan ju vara så att ströet har några partiklar i sig som hästarna andas in?
Som jag förstår det så får ni nytt grovfoder från oliak leverantörer med jämna mellanrum? Att byta grovfoder så ofta måste ju kunna sänka hästarnas immunförsvar...*funderar* Det i sig är ju ingen ensam orska kanske, men kan bidra..
fast å andra sidan kanske ni alltid(alla år) har det så att ni får nytt hö ofta.. Hoppas verkligen ni hittar orsaken..