Mystisk hälta

Philosophia

Trådstartare
Min hund ska till veterinären på hältutredning på torsdag. Sedan början av september så är hon lite gallig i höger karpalled/handlov. Dessutom blir hon halt till och från och det ganska rejält. Det lustiga är att hon kan rusa runt och stoja inomhus utan att visa minst lilla hälta, men att hältan kommer när vi är ute och promenerar. Den kan komma efter tio minuters promenad och hon blir riktigt halt. Sedan kan det försvinna nästan lika snabbt som det kom.

Artros är väl det som vanligen orsakar hältor hos hund, men inte yttrar sig väl det så här?

Någon som har erfarenhet av liknande hälta som kommer och går?

Jag kan tillägga att jag nästan är hundra på att problemet kommer sig av en fraktur som hon fick som valp. Benet blev inte riktigt rakt efter det, vilket gör att det inte har blivit riktigt jämn belastning runt carpalleden. Nu har hon dock varit väldigt musklad så man har inte riktigt märkt av att benet inte är rakt, men för två år sedan blev hon illa biten och var konvalecent ett tag och tappade då en hel del muskler och därmed förmågan att stabilisera leden.

Sv: Mystisk hälta

Mitt råd. Kontakta en veterinär. Nåt galet är det ju. Hur gammal är hunden?

Klart att det är något galet. Hon ska som sagt till veterinären på torsdag.

Vad jag ville var att höra om det är orimligt att tänka sig artros även om hältan kommer och går, alternativt om någon har erfarenhet av hälta som kommer och går hipp som happ.

Vi håller på att utreda hälta på min 5 åriga schäferhane.

Han har haltat tof, mest när han legat ner länge. Detta värmde ur efter några steg. Men sen kom det när han ansträngt sig oxå.

Han visade mkt smärta i hö bogled och veterinären sa att nu kan vi vänta oss något på röntgen pga att hans reaktion var så pass stor, men plåtarna var helt rena i både bogled och armbåge på båda sidor.

Hem med Rimadyl i 20 dagar, vila och stillhet. Efter denna kur visar det sig att Apoteket gett oss fel styrka på tabletterna så han har gått på halva dosen, ny kur och är inte misstänkta inflammationen borta då så får vi gå vidare.

Min hund va även hängig och håglös i höstas så vi tog massor med blodprover på honom, men alla värden är på topp. Min teori är nu (och veterinären tror att det mkt väl kan vara så) att han inte trivs i lägenheten på 8:e vån eftersom han bott större delen av livet på en mindre hästgård...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 848
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 874
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Hej! Jag har en cockerspaniel hane på 2 år som för 8 dagar sedan blev rejält halt på kvällen utan att han råkat ut för något speciellt...
Svar
13
· Visningar
4 037
Senast: Gottepåse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18