Mystisk hälta -nu även på andra bakhoven!

annalingon

Trådstartare
Har tidigare skrivit en tråd om min häst som plötsligt blev 3 grader halt på höger bakhov (lokaliserades via bedövning av hoven), vilket efter två veckor reducerats till 1-2 grader. Nu efter fyra veckor ca 1 grad, iaf om gips och sula är på. Röntgen ua och ingen visitertångsreaktion.

Behandlingsplanen för denna oförklarliga hälta blev boxvila och korta promenader på mjukt underlag, ÅB om 3 veckor.

Igår kom hovslagaren och skodde om de resterande tre hovarna, och när hon tog av vänster baksko ville hästen inte stå bra på den (stod och vägde och satte den in under magen), vi kollade i skritt och mycket riktigt -halt. Visitertångsömhet i främre 1/3 av sulan, där fanns även ett blåmärke som dock kunde verkas bort.

På med sula och sko, ingen hälta i skritt men hon ställer ofta in vb under magen och står liksom inte riktigt på det. Till saken hör att hon ställt sig så ända sedan jul /nyår, alltså innan hältan på HB framkom.

Ingen puls i någon av hovarna, ingen markant värmeökning.

Vad göra? Känns som en mycket märklig slump om inte bakhovshältorna skulle höra ihop. Hon ställer under båda bakbenen ganska rejält under magen. Kan det vara någon typ fångliknande inflammation? Om det är det -kan det skada att hon har fått sulor (vanliga hårda plastsulor) på?

Hela bakhovsgrejen uppkom i samband med att marken frös på. Hon har under senaste året haft mycket blåmärken i tårna på bakhovarna, oftast under skorna vilket ju talar emot att de kommit att att hon klivit på något.

Hjälp! :bow:

Sv: Mystisk hälta -nu även på andra bakhoven!

Det låter ju som någon form av stengalla, men frågan är hur de uppkommer. Mystiskt, men att det är hovarna det rör sig om låter ju rätt.

Kan hästen ha stengalla men ändå vara kall i hoven och inte ha visitertångsreaktion (hon har ingen reaktion hb, endast vb)? Kan stengalla uppkomma av tryck av skon?

Åh vad svårt det är att vara hästägare ibland! Man är så rädd att ta fel beslut.

Jag skulle nog först se till i ett större perspektiv- leta i hela bakkärran.

är hon böjd runt om?

Det kan vara ngt högre upp, fast om den får blåmärken under skorna skulle jag passa på o be klinikhovisen titta.

Japp mer eller mindre hela hästen är böjd /röntgad /ultraljudad. Bedövning av HB hov släcker hältan. VB blev hon halt i när vi tog av skon, ohalt (vad vi kan se) när skon kom på igen.

Faktiskt så är hovarna varma när hon stått på mjukt underlag, men värmen avtar när hon stått en stund på gången. Vad kan det bero på? Hon är dessutom mer halt i ridhuset än på vägen.

Reagerade hästen på visitertången första gången den blev halt? Hade du haft snösulor på hästen innan den första hältan? De lär kunna ge upphov till tunna sulor om man har dem fast det är barmark genom att det kommer grus mellan sula och hov och liksom blästrar sulan som blir tunn och då kan de bli ömfotade.

Även det du skriver att problemen började när det frös skulle kunna tyda på tunna och känsliga sulor.

Var det utan sulor du märkte att hästen var mera halt i ridhuset? Kan det vara så att det mjuka materialet trycks upp mot sulan när du rider i ridhuset medan hoven lämnas fri när du rider på väg? Om du har boots kan du testa om det underlättar.

Det här med att hästen sätter in bakfötterna under magen behöver ju inte ha något direkt samband med hovproblemen, eller kan det ju hänga ihop som en följd av att hästen rört sig annorlunda pga hovarna och fått nån låsning eller nåt högre upp, t.ex.

Hoppas det reder ut sig!!

Ordinerade vet boxvila o promenad på mjukt underlag utan att hitta vad som var fel? Konstigt tycker jag. Nuförtiden säger de mkt sällan boxvila och vissa skador läks av hårt underlag och man ska undvika mjukt. Kolla rygg, länd, kors m.m vad som ev kan spöka i bak delen.

Fast om hästen *poff* får 3gradig hälta så känns det ju inte så konstigt att den blir ordinerad boxvila och promenader. Tycker inte jag iaf. 3 gradig är ju ganska kraftigt och man kan ju misstänka allvarligare skador.

Ts: när min häst satte benet under sig sådär var det bakknäet som var trasigt. Kanske hästen fick ont av att hålla upp benet när hovslagaren drog av sko+verkade? Sen att det gick över när ni gick med den och den fick ha benet nere.
Det förklarar ju dock inte att den reagerar på visitertång, men det kan ju ha varit två separata problem.

Diagnos: sulläderinflammation båda bak. Sulor på och bovila = ohalt efter några veckor.

Ville bara avsluta tråden, är så irriterande när man sitter och läser gamla trådar där inte slutklämmen finns med.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: animalasia
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 210
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 463
Senast: mackan
·
Hästvård Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst... Såhär...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 542
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka