Mystisk hälta

Corminta

Trådstartare
Jag har drabbats av stor frustration och känsla av hjälplöshet och sträcker mig nu efter hjälp i alla läger.

För att börja från början:
Min pojkvän köpte en trevlig liten hingst på Kentucky auktionen i oktober Så fort hästen anlände till gården insåg vi att han troligtvis varit medicinerad under auktionen (butta = "förbjudet hemlighållande av felaktighet") eftersom han var tydligt svullen i båda haserna. Vid den vanliga röntgen (vi röntgar alla leder på alla våra ettåringar innan inkörning) upptäcktes en mangd lösa benbitar i båda haserna.
Dessa togs ut med lyckat resultat. Efter rekommenderad konvalesens påbörjades inkörning med mycket gott resultat. (Vi hade under tiden förflyttat både oss sjalva och hästarna till Florida)
Han tränade ner till tre minuter på ett ecxeptionellt bra sätt. Dvs visade mycket fina gångarter och ett fantastiskt bra temperament och arbetsvilja.
Det ända man kan se av operationen är en lätt svullnad över höger hasled (utsida) (det ben med flest benbitar) dagen efter träning. Vi var överens med veterinär om att detta inte var något som helst problem.

På fredag för tre veckor sedan kom de in efter ett lättare traningspass på rundbana (planen var på ca 3.10) kom pv in och var mycket orolig eftersom hästen galopperat utan uppenbar orsak.
Hästen kändes igenom utan att hitta något som helst fel.

Lördag morgon var han tydligt "off" vänster fram då jag skulle släppa ut honom i hagen, dock inte uppenbarligen halt. Vid genomgång upptäcktes värme och ömhet vid ballarna vänster fram. Slutsats togs om uppkommande hovböld (även två andra tränare som råkade vara i stallet höll med.)
Hoven behanlades med våtvarm animalintex och hästen tillbringade dagen i hagen.
På söndagen var han lätt halt vänster fram men inget hade "kommit ut" ur den trodda hovbölden. Vi ryckte båda framskorna och "rensade ut foten i jakt på ev dold infektionsanledning. Han fick ett fotbad med epsom salt (båda fram) och därefter återigen våtvarm animalintex.
På måndag var det återigen lite tydligare hälta men inget hade kommit ut. Vid rådgivning av veterinär ombads vi jogga hästen under uppsikt av denne vet. Efter ca 250 m skrittades han tillbaka till stallet. Vet kom med åsikten att det var en tydlig hovböld och försökte hitta en infektionsanledning utan resultat. Han ansåg dock vid närmare inspektion att värmen i foten inte var tillräcklig för en hovböld av den storlek som hältan påvisade. Hästen visade vid palpering också en viss ömhet över splintbenet vänster fram. (Hade inte visat någon smärta överhuvudtaget innan dess) Återigen fotbad och våtvarm animalintex på vets inrådan ("låt det ta lite längra tid")
Hästen gick i hagen, sprang och lekte och kände sig som en kung. Dock tydligt halt på fast underlag.
På fredagen (dvs en vecka efter galopp under träning) var han blockhalt vänster fram vid utsläpp. splintbenet var enormt och han gick i taket vid palpering. Vet tillkallades och vi röntgade splintbenet.
Teorin var att han slagit sig vid galoppen (inga märken) och då orsakat en spricka. Han skulle sedan lyckats träffa samma punkt under lek i hagen och då slagit sönder splintbenet. Vi väntade oss att få se en riktig röra men röntgen var ren. Vi blockade då splintbenet med resultat att hältan inte ändrades över huvud taget. Var dock oöm vid palpering. Vi röntgade därefter hoven, knät och kotan utan resultat (dvs felfritt) samt att vi blockade foten med samma resultat.
På lödagen blockades skuldran, armbågen och knät samt från knä och ner helt utan resultat. Hästen är fortfarande blockhalt. Visar ingen som helst ömhet över musklerna eller vid flexning av någon led (hela kroppen).

Eftersom han nu var så halt sattes han på boxvila med korta betningspromenader. Under en av dessa tog han ett skutt åt sidan och då vänster fram nuddade marken vek sig hela benet med resultat att hästen stöp. Dvs han sprang inte utan tog ett snabbt skutt åt sidan.

Jag är nu i sverige för ett kort besök men har från telefonkontakt fått klart för mig att inget fel har hittats.

Så vad tror ni?
Några som helst ideér?
Eller kanske bara lite stöttning, allt känns rätt omöjligt just nu.

Ber om ursäkt att det blev så långt men vill få med alla detaljer som kan hjälpa till.
MVH Kajsa - med stor förtvivlan
 
Sv: Mystisk hälta

Måste bara få säga att det låter som det finns ett STORT kunnande hos er som hanterar detta. :bow:
Jag kan dessvärre inte komma med några som helst förslag på vad det kan bero på. :confused:
Håller däremot en tumme för att ni skall hitta en lösning på problemet och att du återkommer så vi får höra vad som händer!!
LYCKA TILL! :)
 
Sv: Mystisk hälta

Ett stort kunnande?
Man får väl lov att tacka men personligen känner jag mig som en stor idiot med klara svårigheter i slutlednings förmåga. Hur kan man inte hitta något fel när hästen är så uppenbart halt?

Känns så himla tråkigt och jag önskar så att vi var i Canada nu. Där har vi ju en super vet samt en urbra klinik. Vill inte klga på vet här nere eller de kliniker som finns men vi känner ju inte till dem på samma sätt. Svårt att veta vilken kompetensnivå det är på dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Mystisk hälta

Senorna känns fasta och fina. Är inte svullna eller ömma.
Eftersom vi blockat frånknä och ner ska detta ta all känsel från just knät och nedåt. Dvs om det är senan som gör ont ska smärtan försvinna och hästen bli ohalt vid blockering.

griffelbenet röntgades felfritt.
 
Sv: Mystisk hälta

Har de röntgat hovben/strålben från alla möjliga håll och vinklar?

Har varit med om att en hovbensfraktur missats på röntgen. Inte förrän vid tredje veterinärbesöket och nya vinklar hittades frakturen, skulle det kanske kunna vara något sådant?
 
Sv: Mystisk hälta

Hov/strål benet röntgades från 6 vinklar
Rakt framifrån
Snett från vänster
Snett från höger
Ovanifrån
Underifrån
Bakifrån
Detta gjordes som jag skrev efter en vecka, dvs eventuella sprickor hade tid att separera sig (röntgar man direkt kan det som känt hända att sprickan inte syns)
 
Sv: Mystisk hälta

Men vid hovbroskförbening bör väl hästen bli mer och mer halt allt efter som och inte pang bom.
Har känslan avv att ett sånt problem borde visa sig mer i att hästen blir off under en längre tid medans detta känns mer som en skada enligt mig.
Kan dock inte tillräckligt mycket om just hovbroskförbening.

Vet heller inte hur detta utvecklar sig i takt med ålder och arbetsbelastning. Jag menar hästen ar ju knappt två år och har inte direkt börjat gå några tider ännu.
 
Sv: Mystisk hälta

Har ni helt uteslutit hovböld?

Jag hade en riktigt lurig rackare. Det tog säkert över 2 veckor innan den kom fram och då bröt den ut strax nedanför kronranden.

Samma sak där med bedövningar utan att kunna släcka hältan. Benet var halvtjockt från kotan och upp till knät. Röntgen visade ingenting.

Men som sagt en dag så såg jag att det kom var från hoven. Det var inte speciellt mycket med tanke på att hästen var så halt. Men efter det så var hästen haltfri på bara några dagar.

Tycker att det du beskriver är väldigt likt det jag råkade ut för.

Mvh

Tora
 
Sv: Mystisk hälta

Just nu har vi inte avskrivit något alls men han är återigen kall om fötterna och reagerar inte alls på hovtestaren (vilket han gjorde i början)
Benet är inte svullet förrens strax under splinten, denna är dock stor som en tennisboll. Det råkiga är att det ska kosta så himla mycket där borta. Hade vi varit i Canada hade det ju inte varit några som helst problem att ställa honom i en hage och "glömma bort" det hela ett par veckor men som läget ser ut nu behövs diagnos och beslut illa kvickt.

Det där med hovbölder är läskigt. Var för tre år sedan helt säker på att jag var tvungen att avliva mitt halvblodsto pga senskada (vet som diagnostiserade + dömde ut) men gav henne en extra vecka. Tack och lov poppade det ut en hovböld och hon var helt haltfri på två dagar. Hon hade dock inte samma symptom som denna hingst.
 
Sv: Mystisk hälta

Väldigt mysko verkar det iaf.
Den svullnaden han har över splinten (jag antar att du menar griffelbenet), kommer alltså inte från en fraktur eller fissur. Om han har slagit på sig eller reagerat negativt på träning kan han ju fått en benhinnereaktion (blivande överben). Men det tycker jag ju vet borde ha konstaterat i så fall. Ett aktivt överben kan ju göra våldsamt ont.

En annan fråga. Bedömer ni och vet att hältan sitter högt eller lågt? (dum fråga kanske när huvudmisstanken varit hovböld... men man vet ju aldrig)
 
Senast ändrad:
Sv: Mystisk hälta

Problemet är ju att jag lärt mig allt på engelska men det jag menar med splintbenet är det ben som från början var en extra tå och sedan tillbakabildats.
En "live splint" är just ett aktivt överben.
Detta är det som känns mest troligt just nu, dvs att dte kan sitta på in / baksidan och därför inte syntes på röntgen. Dock menar vet på att detta ska ha blockats ut helt vid båda de tillfällen han blockats just där (först enbart splintbenet och andra gången knä och neråt).

Appropå något helt annat - hur behandlas overben på griffelbenet (tolkar nu så gott jag kan) dvs "live splint" i sverige?

Fissur? Har nog aldrig hört det ordet förrut.
 
Sv: Mystisk hälta

Problemet är ju att jag lärt mig allt på engelska men det jag menar med splintbenet är det ben som från början var en extra tå och sedan tillbakabildats.
En "live splint" är just ett aktivt överben.
Detta är det som känns mest troligt just nu, dvs att dte kan sitta på in / baksidan och därför inte syntes på röntgen. Dock menar vet på att detta ska ha blockats ut helt vid båda de tillfällen han blockats just där (först enbart splintbenet och andra gången knä och neråt).

Appropå något helt annat - hur behandlas overben på griffelbenet (tolkar nu så gott jag kan) dvs "live splint" i sverige?

Fissur? Har nog aldrig hört det ordet förrut.

Fissur = spricka
Överben på utsidan av griffelben behandlas nog på samma sätt som alla andra överben. Sedan finns det nog många olika sätt att behandla dem på. I akutskedet givetvis kylning. Sedan kan man blistra, bränna och säkert fins det andra metoder också. För egen del tycker jag det fungerar utmärkt med våtvarmt omslag med arnika tinktur under 4-5 dygn för att få det att avklinga.
Sitter överbenet däremot på insidan av griffelbenet så blir det ju svårare. Man kan gå in och spruta antiinflammatoriskt men risken för att där blir en benpålagring som trycker mot gaffelbandet är stor ändå. I det läget är det nog bäst att plocka bort griffelbenet.

Ja, konstigt är det ju att han fortfarande är så halt trots bedövningar. Har ni uteslutit armbåge/bog?
 
Sv: Mystisk hälta

Vi blockade ju som sagt både skuldran och armbågen men enligt pv ska de försöka röntga dessa de närmaste dagarna.
Tror ändå inte riktigt på det eftersom han inte reagerar överhuvudtaget på vare sig leden själv eller på musklerna runtomkring / med samband till dessa.

Jo vår förhoppning var ju att det skulle vara splinten, dvs "lätt" att fixa genom operation opch vila. men nu vet jag inte riktigt vad jag tror.

Intressant med behandlingsmetoder i sverige. Vet som sagt inte ett jota om regler / traditioner här medans jag är hyfsat haj på de over there.
 
Sv: Mystisk hälta

Den gången jag råkade ut för hovbroskförbening på en av lektionshästarna var hästen först "konstig" för att sedan bli blockhalt.

ENligt den vet vi hade då kunde det uppstå genom ett kraftigt slag .
 
Sv: Mystisk hälta

har/hade ni rtg skuldran /bogen.


Jag hade en ett åring som bettede sig som eran och efter x antal vet besök så visade det sig att han hade en lodrätt spricka i skuldran.
 
Sv: Mystisk hälta

Hej igen
Ber sa hemskt mycket om ursakt att det tagit sadan tid. Vi har inte blivit mycket klokare men det gar at ratt hall iallafall.

Han har blivit mycket mycket battre. Ar helt ohalt i skritt och sa gott vi kan se mellan bocksprangen i trav ser det bra ut. Vi rontgade om splinten och det visade nu pa stora forandringar (forsta gangen sag vi ju inget alls) men ocksa det stora benet (hjarnslapp pa namnet just nu..) syntes det forandringar (lite molnaktigt)
Han ar fortfarande om vid palpering av griffelbenet (hette det val) men inte alls i samma utstrackning som forut. Vi ska rontga om i slutet pa veckan som kommer och forsta joggingen ar planerad till nasta mandag - hoppas allt gar bra!
Hagen far vanta ytterligare lite till. Vill ju inte att det ska ga sonder om det nu skulle finnas en spricka vi inte kan se.

Han har verkligen imponerat med sitt temperament under sin boxvila - busig som tusan och skuttar glatt runt i boxen men aldrig att han skulle forsoka dra ivag nar man leder honom. Han har bara bitit mig en gang och efter tillsagelse har han aldrig fosokt igen! Kanns jattebra med tanke pa att den andra hingsten vi har pa boxvila forsoker ata upp sin skotare varje dag (stegrar, slar, sparkas, bits, you name it)

Tack for all hjalp - Kajsa och Grand Occassion
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 364
Senast: co-SMAD4
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 364
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp