Mysterium!

Sv: Mysterium!

hjärnblödning,propp,virus på hjärnan?

en häst i stallet för längesen hade liknande syndrom,sen ett tag efter när vi skulle släppa ut hade han blivit förlamad i bakbenen,och det visade sig vara hjärnblödning...

vill inte skrämma dig,men var uppmärksam!

Hon har gått på pencillin i ca 2mån. men vet sa att det inte kunde va pga det. QUOTE]

Äter hon fortfarande penicillin? Varför skulle det då inte kunna vara en rekation på den behandlingen? Vad får hon penicillin för?

Det kan mkt väl vara en reaktion på pencilin. Våran häst fick en pencilinchock i slutet av behandlingen. Fick en svår chock, vinglade och hade ingen balans och visste inte vad hon gjorde. Detta kanske är en reaktion på pencilinet men lite lindrigare än en chock!?

Proven kom tillbaka negativa.
Tydligen är det så att han kan ha sådanna här svackor ibland,
enligt tidigare ägare.

Han är helt som vanligt igen, ingen feber sen i går morse.
Äter och beter sig som vanligt.

Äntligen har vi fått svar! Fick en ny vet. idag , han tittade på hästen i ca 10 min sen sa han att det var kraftig fång till följd av medicinen hon ätit(dock inga tydliga symtpom) och hon visade positivt på Erlichia!
Hur kan tre olika veterinärer missa detta???:mad:
Och som följd av detta har hon fått början till hovbensrotation i V.F.
Så nu är det boxvila och fångskoning som gäller.. och smärtlindrande vars biverkningar är fång.
Men nu vet vi iallafall vad som är fel på henne.
Tack så mycke för alla förslag och idéer:bump:

Hon åt pencillin för hon blev väldigt förkyld och slemmig i halsen.
Tjock å då menar jag verkligen tjock vinterpäls + varm vinter = Ingen lyckad kombination
Nu är hon rakad och mår mycke bättre.

Senast ändrad av en moderator:

Det var i sanning en mycket märklig historia.
Hur svårt kan det vara att ta de gamla vanliga proverna och läsa svaren?
Det är ju tom så att vi vanliga dödliga, som oftast inte har någon vet.utbildning kunde föreslå detta.
Hoppas hästen blir bra nu! ;)

Det var i sanning en mycket märklig historia.
Hur svårt kan det vara att ta de gamla vanliga proverna och läsa svaren?
Det är ju tom så att vi vanliga dödliga, som oftast inte har någon vet.utbildning kunde föreslå detta.
Hoppas hästen blir bra nu! ;)

Vi föreslog att det kunde va fång men det var det inte sa en av dom..
Jaja 4 olika vet. och bara en kan komma på vad det va!!

Det hoppas jag med, min lill syrra blir knäckt annars:cry:
Dom är som ler och långhalm.Om min lilla syrra går in i hagen och det är andra hästar i närheten jagar våran iväg dom, dom får INTE komma nära hennes matte:bump:

Tror nog att Eistla hade skyddat min syrra in i det sista.
Det är kärlek det.

Förmodar att de även har uteslutit Erlichias:confused:

Min val. betedde sig som han skulle dö när han fick det.

Å:o
Läste bara första sidan innan jag skrev det. Vad skönt att de har hittat förklaringen.

Min fick ju Fång i samma veva o kissade extremt mkt mörkbrun urin.

Har tidigare sett hästar som verkar få problem med balansen o har svårt att bedöma avstånd vid insjuknande i E. även svullnad i alla benen.

Senast ändrad:

Varför skulle det vara hjärnan?
Han hade ju bara feber och var hängig.

Kan inte du vara i det tillståndet?
Betyder det att alla som är sjuka ska gå och kolla hjärnan?
Feber = Hjärnspöken?

Nej du!

/ Lisa

Vad skönt att ni tillslut fick reda på vad det var, och hoppas nu att pållen blir bra ! =)

Oj förlåt. Jag trodde jag svarade till TS :o

(Vinglig häst = hjärntumör, hjärnblödning, el andra hjärnskador, det var det jag menade :p )

en kompis till mig har en häst som varit halt sedan i sommras det började med att hon gick på sommarbete men blev kraftigt halt. :cry: sedan fick hon feber och började svättas. ringde veterinären och dom trodde att det var erlichias ( stavas?) hon fick antibiotika och blev bätre . men då började han gå och vrika sig i hagen. nu haltar hon inte mer .men hovarna ser sådär ut men hovslagaren och veterinären är där vart 6 e vecka och kollar på henne. men hon ser så ledsen ut :( vad ska man göra???

:( :cry:

Dum fråga kanske men har dom uteslutit fång?
I och med att det kom i början av sommarn på betet??
Hoppas det går bra med pållen..

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 826
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 574
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 915
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka