Mysterium!

S

Spikkeltje

Våran 9-åriga islandshäst har blivit jättesjuk!
Jag kan ju ta det från början. tror

Torsdag 1/3: Lite hängig när vi tar in henne från hagen, piggnar till inne i stallet igen.

Fredag morgon: Hon ramlar nästan omkull när min syster ska leda ut henne ur stallet, kan knappt stå på benen, vinglar som om hon är full, vet inte vilket ben hon ska stå på, stel,ovillig att röra sig, ingen feber, äter & dricker bra.
Ringer veterinären, åker in, hon är bättre när vi kommer dit, veterinären hittar inget fel på henne förutom att hon "verkar lite slö"

Lördag: Verkar lite bättre, äter, dricker, ingen feber,

Söndag: Kommer till stallet, hon står då lutad mot boxväggen för att inte ramla omkull, ser ut som hon har fått en megados med lugnande medel, + allt det som var på Fredagen. Ringer distriktsvet. akut, han har aldrig sett något liknande innan, ringer till två andra vet. dom har heller aldrig hört/sett något liknande.
Det enda han kom fram till är att hästen har otroligt ont men visar ingen smärta vid tryck, böjprov eller något annat.
Han gav henne en stor dos smärtlindrande +cortison.

Vi ska avvakta till Måndag, är det likadant så blir det att åka till hästsjukhuset.

Någon som kan tänkas ha en aning om vad det kan vara?? Vår lilla skogsmulle lider:cry:

Borrelia prov och muskelmasseprov tog dom på hästkliniken när vi var där.. Får svaren imorgon. Är väldigt orolig!! Hon har aldrig vart sjuk eller halt innan.

Sv: Mysterium!

Har ingen aning om vad det kan vara, men ville bara säga att jag hoppas att det löser sig för er pålle o att h*n snart mår bättre igen. Usch det är så jobbigt när ens bebisar mår skit o man inte kan göra någonting... :(

Det låter precis som när min kompis häst fick nått som vet först trodde var korsförlamning!
De tog prover som visade på korsförlamning, men det ville inte ge sig. Efter lååång tid och massor med olika veterinärer tog de hästen till en välkänd kiropraktor som korrigerade något i korset och hästen blev som ny :idea:
Dock återkom problemet senare och efter en massa undersökande kom de fram till att hästen hade kalcium (el kalium)-brist. Nu får han tillskott och är såvitt jag vet frisk. Han var omkring 8 år när detta uppkom. Han har fått bra foder och blivit omhändertagen på alla vis hela sin uppväxt, det är tydligen lätt hänt att det blir fel ändå :(

Om jag var du skulle jag be dem kolla kalium/kalcium-värdena :idea:

Lycka till!

Att det ska vara så svårt att få tag på provsvaren!!! Frustrerad!!!
Tog en kvart att komma fram och få prata med någon & då hittar han inte proverna. Han skulle ringa upp mig igen...
Vet uteslöt både korsförlamning och fång praktiskt taget helt..
Att det ska ta så lång tid!!!

Usch vad tråkigt!
Tog dom inte prov på den andra fästingsjukdomen?

Hoppas att de hittar nåt snart.
/ Lisa

Jo. Men det hjälper inte när dom inte hittar provsvaren i datorn!!:mad: Jag kan inte åka till stallet och titta till henne för dom ska ringa.. Man känner sig helt maktlös,vill ju att hon ska bli bra.

Tack! ska höra med vet om det kan va nåt sånt. Kalcium/kalium
Hon har alltid fått bra foder och samma foder hela livet..

Har hästen ätit bark eller buskar ute i hagen? Hägg och slån tex innehåller cyanoglykosider. => förgiftning....

Det tror vi inte. Buskar finns det inte men några träd är det allt i hagen. Hmm kanske ska kolla om det är avgnagt nånstans men hon har aldrig gnagt på träd innan..
Veterinären har fortfande inte ringt!! Va upp i stallet och gav henne ännu mer smärtlindrande och släppte ut dom(har 2 pållar).

Senast ändrad av en moderator:

Har äntligen fått tag på en veterinär.
Blodprovet visade inget!!!
Snälla nån som har mer förslag på vad det kan va???

Vi har en häst i stallet med liknande symptom.
Får återkomma när vi fått svaren.

/ Lisa

kan inte vara någon typ av nervsjukdom? eller typ parasiter? okey, det här är lite konstigt att säga, men min kanin (ja, kaninkanin) hade något "liknande". Åt och drack, men var vinglig och yr. Visade sig vara någon parasit han hade fått i hjärnan, och han blev bra efter en månads avmaskning och antibiotika. Och hur är det med infektioner i balanssinnet? En häst i stallet hade något sådan för ett par år sedan... då borde väl dom bli vingliga???

Hästen i vårt stall:
Feber
Lite seg och loj
Trött
Äter sakta
Dricker ganska mkt
(= bajsar mindre, kissar mkt)
Bra ljud i tarmar, begge sidor.

Vet trodde krampkolik..
Men visste inte säkert.

Denna häst har inga problem med balansen.

/ Lisa

Tack! ska höra med vet om det kan va nåt sånt. Kalcium/kalium
Hon har alltid fått bra foder och samma foder hela livet..

Har du noggrant uträknad foderstat så du vet att det itne är kalciumbrist?
Eller någon annan brist?

Jag har inte så mkt kunskap om just detta ämne, men jag vet att hästar kan få problem med skelettetom de får ett underskott av något.

Jag hittade vad kaninen drabbades av: Encephalitozoon cuniculi. Drabbar oftast kaniner, men kan förekomma hoss andra djur. Antagligen långsökt, men jag blev lite nyfiken. Kanske kan vara något liknande????:confused:

Om en människa haft samma symptom, så hade jag hade jag tänkt att det kunde vara en liten propp eller hjärnblödning.

Hur mår hästen nu?
Hoppas att du får svar och att pållen kryar på sig.

Vet en häst med exakt lika symtom som visade sig ha kalcium brist. Den hästen hade blivit behandlad med Tildren någon månad innan...

Min Mamma fick åka till veterinär kliniken igår och få mer smärtlindrande till vår lilla sjukling! Men ioch med att vi ska till veterinären imorgon ville dom INTE att hon skulle få det idag så nu är hon jättedålig. Hon äter,dricker, kissar och bajsar normalt.
Jag och min syster åkte till stallet efter att jag slutat jobbet idag.
Ca 10 min innan vi kom hade hon lagt sig ner. Hon låg normalt men efter ett par minuter låg hon helt utsträckt på sidan och var nästan "borta".. Skitläskigt.. Fick ringa jourvet. som sa att så länge hon åt och drack så kunde vi avvakta tills imon. Men vi skulle få ut henne på stallplan och gå ett litet varv, kom utanför stalldörrn sen tog det stopp. Det gick knappt att få in henne igen...
Hon har gått på pencillin i ca 2mån. men vet sa att det inte kunde va pga det. Får dom nya provsvaren imorgon.. Vill bara veta vad det är.. Alla avmaskningar,vaccinationer mm är ordentligt gjorda, hon har samma foder som hon haft i hela sitt liv. Hon hade lite feber ikväll oxå! Känns så hemskt att inte få ge henne smärtlindrande så att hon kan få må bättre ett par timmar åtminstone.. Hoppas hoppas att vi kan få ett svar imon.. Ska dit och se till henne snart igen..
Jag ska berätta vad dom säger imon hos vet.

Hon mådde lite bättre igår men det var nog medicinen.
Vet.har helt och hållet uteslutit: Kolik/fång, Korsförlamning, parasiter, nervsjukdom.
Det hade känts bättre att få reda på vad det är även om det är allvarligt.
Bara så man slipper gå och fundera på vad det kan va och ha dåligt samvete för att man inte kan hjälpa henne bättre..

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 826
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 574
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 915
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka