Mysko ljud från strupen?

S

Spider84

Tog in killen som går i samma hage som mitt sto idag efter att han hade sprungit som en galning när jag hade tagit ut Ami. Inte för att jag kan se att det har ett samband, men vem vet...

När jag ställt in honom och han började äta hö så lätt det ungefär som när man öppnar och stänger ett plastlock. Jag tyckte att det lät som att det kom från strupen (där den går in i ganschen ungfär), men det var svårt att höra så jag kan ha fel.

Är det någon lock (strupen/luftvägen) som strular? Är det farligt?
Han verkade inte besvärad av det och när de fått kraftfodret så tyckte jag inte att det lät mer...

Har aldrig hört det från honom förut. Och inte hans ägare heller. Han är en pigg och sprallig unghäst som varken krubbiter eller väver.

Någon som vet vad det kan vara?

hejsan jag tror att det e precis som vi kan få ibland om vi e lite hesa eller torra i halsen typ. då kan ju det tjuta när man andas. har hört det på ngra hästar förr. :p
hälsa ami

Hälsar henne. ;)

Vi stod alla och lyssnade igår igen och då konstaterade vi att det lätt som när en led "hoppar".
Och det lät snarare från ganasch området eller därikring.

Han verkar ju inte besvärad, men eftersom det låter hela tiden nu så känns det lite läskigt att inte veta vad det är eller hur allvarligt det kan vara. :crazy:

Hade en som "knäppte" i käken min veterinär sa att det inte var nå´n fara, Ungefär som vissa som knakar fingrarna..
Jag höll lite extra koll att den åt som den skulle och att tänderna var ok.

Han ska få tänderna kollade i sommar och veterinären skulle kolla på honom när han ändå skulle ut till stallet. Den "lille" har nämligen även blivit väldigt röd i ögonen helt plötsligt. Är säkert bara en förkylning, men när han ändå skulle ut så...

Kan vara en epiglottiscysta (struplockscysta).
Biljud framkommer fr.a. då hästen ansträngt sig.
Jag hade en arabhingst för många år sedan med detta.
Upptäcktes då han skulle vet. us. på klinik inför avelsvärderingen. INTE ÄRFTLIGT och operabelt.
Diagnos ställs med hjälp av en bronkoscopi i lokalbedövning. Operation är nödvändigt för att få bort cystan (som KAN växa till och täppa till luftstrupen helt --> hästen får ej luft). Operationen och konvalcensen är tämligen enkel. Min arabhingst (som sedermera blev kastrerad men inte p.g.a. cystan och op. utan p.g.a. nya ägaren ejkunde ha hingst) blev helt bra. Han är idag en 22 år gammal valack......fit for fight!
Ta in och undersök på klinik är mitt råd!
Min arab blev op. i Helsingborg.

Hej!
Jag tycker att ni ska låta kontrollera tänderna/bettet (hästens alltså, inte skramlet man stoppar in i munnen!), det låter snarare som ojämna gaddar/hakbett/låst käke/käkledsproblem än en defekt i struphuvud/struplock. De senare ger ofta missljud (snarkande, gurglande, pipande, vinande, väsande) i samband med ansträngning, samt sporadisk hosta, ansträngningsintolerans och ibland problem att svälja.

Har träffat 3 pållar med såna problem, tyvärr upptäckte vi det i mkt senare skede. Det blir värre av ansträngning, och efter ett lopp ( de var travare) så kolapsade hästen, stod med sänkt huvud och det forsade saker ur näsa och mun, kunde inte andas. Akut operation av struplocket och sen blev hon bra. Så det finsn hopp, tur att ni märker det nu för då kan man hålla koll på om det förvärras.

Mm... han ska kollas i början av sommaren av "tandläkare" det lär vi få reda på då.

djurjouren
Ja vi får se vad veterinären säger; om det är struplocket eller om det är något annat som låter...
Sen får "vi" utgå från det och se vad som måste göras.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka