mysko hästfolk :P

G

Ghibli

Jag jobbar på en ridklubb, jag undrar bara hur endel tänker när det gäller täcke, de har jätte stora krav på att hästarna ska ha på sig t.ex. 2 täcke när det är si o så många grader kallt ute, men inte när det är precis lika kallt inne... var är logiken i det??? ;) :angel: :confused:

:eek:

Sv: mysko hästfolk :P

kanske hästägaren fryser och då tycker det är jättekallt och tror då att hästen oxå måste göra det..?

Det har jag oxå tänkt på!
Fast de kanske räknar med att det inte är drag i stallet eller så...

det är ju viktigare att hålla hästen varm inne där den inte har någon möjlighet att röra på sig... :confused:

det beror verkligen på att det är tjörns tror ja :P hehehe

Men vissa hästmänniskor tror verkligen att hästen har samma skinn ´som oss å ingen päls.. blir så arg men va dom gör bort sig :P mohaha

Det regnar/snöar/blåser ute, men inte inne? :) :cool:

men då kan ja säga det att det står inte på boxarna t.ex. om det är -6 å SNÖ ska dom ha ett två¨eller tre utan privat ägarna går på graderna...

Nu vet jag inte rikigt om jag förstår dig, men du menar att de börjar täcka sina hästar när det är +5 - +10 grader ute? Och när det väl sjunker till den graden i stallet så har de ändå inte täcke inne?

Det är troligast av två orsaker. För det första, det är vindstilla (förhoppningsvis) inne i stallet.

För det andra, hästen hinner vänja sig sakta vid den sjunka tempen, när det väl är +10 i stallet har de hunnit med, speciellt med tanke på att de står inne mer än de står ute skulle jag tro. (vanligast eftersom man inte får ha ute hästar mer än 12 timmar uten skydd).

Dessutom, när man kommer från stallet och det ex. vis är +10 inne, och man skall ut och det är -20 ute är det en gradskillnad på 30 grader, inte 20 som en del tror.

Varför dessa evinnerliga påhopp på andra hästägare :mad: !! Så länge hästen inte är utsatt för vanvård tycker jag att var och en skall sköta sig själv och inte lägga sig i vad andra gör med sin häst. Hur är du så säker på att du vet bäst??

Jadu, just när det gäller täcken så tycker jag det verkar som om alltför många inte kopplar på hjärnan värst mkt! :smirk:

Dels det du säger, men även en hel del annat har förundrat mig.
Tex:
* Varför femtioelva varianter av klädsel innan utsläpp? Har sett tre - fyra varianter
på klädsel vid olika temperatur.
* Varför kräva av personal och/eller stallkamrater som har utsläpp innan jobbet = kort
om tid alternativt mkt att göra, att de slaviskt måste BYTA täcke hela tiden?
Kan man inte för att underlätta, så långt det går, ha samma täcke? Eller åtminstonde
göra så det bara är att lägga på ett?

Visst, har det under natten varit väderomslag, blivit -20 grader, och ägaren kvällen innan när det var +-0 klätt hästen för det, så är det ju ok att kräva byte innan utsläpp.
Men ytterst sällan är det ju så...

Och här sitter jag och har ågren för att jag just fick veta att det frusit på där hemma sedan jag var i stallet och släppte ut våra hästar vid sjusnåret i morse. Då var det 5 plusgrader, blåsigt och duggregn. Alltså blev det de vanliga regntäckena. Nu har det blåst upp, är någon minusgrad och iskallt i vinden och egentligen skulle jag nog helst vilja att åtminstone varmblodet fick på sig en "undertröja"... Men jag kan ju inte köra sex mil för detta och sedan sex mil tillbaka till jobbet igen. Och i ärlighetens namn så går det säkert ingen nöd på henne. Det är mer jag som fryser så fort det blir kallt ute... Intalar jag mig.

Igår hade både varmblodet (som har tunn päls) och halvblodet (som satt ganska ordentligt med vinterpäls redan) fleecetäcken av olika tjocklek under regntäckena och då var det 4-5 minusgrader och snö. Det är det inte idag.

Hör ni att jag försöker övertyga mig själv om att hästarna mår bra?! =)

/FiaLotta

Det är inget påhopp, utan ja bara undrar =)
tyvärr så tycker jag att det är för mycket pjox med hästarna.. å här är ju ett forum så man får ju fråga å diskutera? :D

Klart din häst klarar dagen!
Jag håller med om att det ibland är ett helsike att klä dem rätt!
Jag har helklippta hästar, som i fjol stod i kallstall. Och nu snackar vi kallstall, det var ibland när det var kallare än -15 is på vattenhinkarna på morgonen.
Och det var ju väderomslag som hette duga!
Så även mina gick ibland i helt fel kläder över dagen...

Men det du och jag då kan göra, är ju att när vi kommer till stallet på em, se till att rätta till klädseln på dem! :)

Jag håller med dej till 100 %
Det är massa byten osv..
Det värsta är att folk verkar tycka hästarna fryser lika lätt som vi å måste ha 7 täcken på sig :banana:

Det är lustigt med alla dessa täcker hit å dit...jag har visserligen själv täcken på mina hästar....

Men folk klär på sina hästar 3, 4 eller 5 olika täcken på varandra när det är vinter...sen på sommaren går hästarna med termotäcke mitt i sommaren, fast det är 20 grader varmt. Hästar klarar kyla bättre än värme men det är mycket daltande hit å dit!

//FairLady som ibland blir irriterad på allt daltande och då kanske uttrycker sig som hon generalsierar, fast hon inte gör det...=)

Jag håller med. På ridskolan där jag red förrut var det en privathäst som en dag i början av sommaren stod med ett tjockt fleecetäcke utomhus och inomhus och då var det 15 grader varmt och solsken. Det är också ett uppvärmt stall.

Har alltid tyckt att det är pjoskande med täcke hit o dit på dessa varmblod eller vad det nu är, dom klarar sig fast det är kallt o snöstorm dom sätter liksom päls efter det.
Som nån skrev att någon häst hade fleece täcke på sommaren det är väl ändå en form av vanvård, tänk att hästen kan inte ta av det själv när det blir för varmt. :smirk:
Tror att många tänker att det är minus grader ute o man själv fryser så tror man att hästen fryser oxå.
Man får tänka om helt enkelt, de flesta hästarna trivs nog bäst utan täcken.

En tjej som köpte en av mina hästar berättade att hon hade satt upp en lapp utanför boxen med vilka täcken hästen skulle ha vid olika grader. Roligt för den som sköter allt och springa kolla hur många grader det är ute.

På mina hästar har jag regntäcken höst/vår, sen på vintern vintertäcke, och kanske thermo under det när det är som kallast.

Hmm.. reagerade på en sak.. alla hästar klarar sig inte utan täcke.. en jämförelse - 2 av mina kompisar täckar inte sina hästar alls under vintern, den ena har en nordsvensk, som klarar sig utan problem, den andra har en varmblodig travare, och den står och skakar som ett asplöv för att hålla värmen.. Jag tycker att den hästen då borde få på sig ett täcke. eller vad säger ni andra?

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 261
Senast: TeamLundVer
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 985
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama