Mysigt caféer i södra Sthlm/norra Sörmland?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Pappa försöker kultivera mig genom att packa in mig i någon av hans veteranbilar och köra runt mig/köra till olika caféer och bjuda på fika. :D
(För er som inte vet: Jag går ekonomi med kulturprofil och är milt uttryckt klassens minst kultiverade person, vilket pappa försöker råda bot på :p)

Eldtomta är min personliga favorit <3 Men även Rosenhill och Sundby är bra!

Kravet är att det ligger max 1 h bort, vilket är typ ner till Trosa, bort till Etuna och in till stan (Sthlm alltså). Vilka fler caféer får man inte missa?

Pappa försöker kultivera mig genom att packa in mig i någon av hans veteranbilar och köra runt mig/köra till olika caféer och bjuda på fika. :D
(För er som inte vet: Jag går ekonomi med kulturprofil och är milt uttryckt klassens minst kultiverade person, vilket pappa försöker råda bot på :p)

Eldtomta är min personliga favorit :heart Men även Rosenhill och Sundby är bra!

Kravet är att det ligger max 1 h bort, vilket är typ ner till Trosa, bort till Etuna och in till stan (Sthlm alltså). Vilka fler caféer får man inte missa?

Skärgårdsvåfflan, i Oxelösund kan vara värt, finns mycket vackert däromkring! Har aldrig varit på det cafét själv, men har hört att det ska vara grymt bra.

Vacker utsikkt har de också

Bifogade filer

• 279D5709-0C8E-4638-81DA-159AAA63DC5A.webp
    279D5709-0C8E-4638-81DA-159AAA63DC5A.webp
    346,1 KB · Visningar: 47
Heter det inte Roda Kaffeet neremot vattnet i botkyrka fran E-4 mot huddinge? Supertrevligt
Kaffee Lyran i huddinge (jag ar osaker pa exact var, men Google vet sakert :p
Sedan finns ju slottet nedanfor Varberg/Skarholmen. Det vinns ocksa en skargardsbats brygga dar. De har kaffe sa har pa sommaren med mycket historia, superfin miljo, och mycket att titta pa.

/hastflicka vars mor slapade runt pa alla upptankliga kaffeer varje sommar nar jag halsade pa/

Heter det inte Roda Kaffeet neremot vattnet i botkyrka fran E-4 mot huddinge? Supertrevligt
Kaffee Lyran i huddinge (jag ar osaker pa exact var, men Google vet sakert :p
Sedan finns ju slottet nedanfor Varberg/Skarholmen. Det vinns ocksa en skargardsbats brygga dar. De har kaffe sa har pa sommaren med mycket historia, superfin miljo, och mycket att titta pa.

/hastflicka vars mor slapade runt pa alla upptankliga kaffeer varje sommar nar jag halsade pa/

Haha fy vilken brutal flashback till min barndom det här blir! :rofl:
Röda Caféet hade veteranfordonsträffar varje torsdag på somrarna när jag var barn, som pappa alltid lurade med mig på. Bor förövrigt bara typ 15 min därifrån.
Och mamma passade då på att släpa med mig till hennes älskade Café Lyran i Bredäng, då hon är delvis uppvuxen i Bredäng och ofta fikade där på somrarna som barn. Bredäng ligger förövrigt i Sthlms stad och inte i Huddinge ;)

Men ja, de ställena är ju väldigt trevliga! :D

Älskade Traditioner är ju knäpp och gott och kul. Men kultur? Jag fattar inte riktigt hur det blir kulturellt berikande att fika.

Ak till Sturehofs Slott eller Kaffee Lyran.:up: Bada har mycket historia och om Bellman mfl har huserat dar kan det nog anses vara kulturellt och bli kulturellt berikande om man tittar och lar. fran allt som finns dar.

Gud vilken fin utsikt! :love:
Häftigt det där med Boheme också, det hade jag ingen aning om! Trodde han kom från/var uppväxt på Strömsholm! :eek:

Nej då, han var först galopphäst och gick på hinder. Kom bl a tvåa i Gyllene Hästen. Sen köptes han in till staten.

Hoppas det går att läsa fast det blev snett. Från stamboken 1955.

Bifogade filer

• DF2FE815-8955-43A1-BDAA-81DE3F9B022C.webp
    DF2FE815-8955-43A1-BDAA-81DE3F9B022C.webp
    212,8 KB · Visningar: 39

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka