Scata

Trådstartare
Hjälp please :crazy:

Jag matar en stack med skogsmyror med myrr, men dom tycker bara att det är gott :d
Hur ska jag få bort dom??

Jag börjde i höstas med att gräva bort all stack ovan jord, hackade sönder stubben som dom boade i, som fanns där under, och så ströade jag myrr.... dom kom tillbaka nu i vår iallafall :eek:

Jag kan inte låta dom bo så nära gäststugan - ALLA tips mottages tacksamt!!

Sv: Myror....

Fast en stack är ju nästan större under jord än det du ser ovan jord. Du kan ju faktiskt flytta myrstacken, men då får du gräva ganska djupt. Det är ju drottningen du måste komma åt, och är marken torr..så kan hon ligga bra långt ned under jorden. En flytt är ju egentligen inte det optimala heller, myror klarar i regel inte av att brytas upp. Dessutom hamnar de i konflikt med andra myrsamhällen på nya stället.

Men har du myror inne i huset då eller bara tror du dom ska komma in ?

Mmmm, jag vet....
Därför började jag att skotta, för tanken var att flytta dom till skogen istället. Men det tog stopp vid roten.... :crazy:

Dom är visserligen inte inne i huset, men stacken har varit så stor och ligger så nära huset så dom är ett problem. Jag vill att dom ska flytta ;)

Jag brukar få in myror på vårarna/försomrarna och förra året köpte jag ett granulat som gör att hela myrboet utrotas. Det är säkert inte speciellt miljövänligt men väldigt effektivt! Ska upp och kolla vad det heter... Myrr Extra, heter det. En blå behållare med röd "hatt/kork", köpt på min vanliga matbutik.

Vanligt myrr sprider man oftast för mycket så myrorna går runt. Såg på TV att man bara ska strö litegrann och sen röra runt det i jorden/gruset för att lura myrorna att ta det.

Glömde - Tack alla för tips såklart!! :bow:

Myrr extra ska kollas upp - antecknar!

Mynta2; Hur djupt kan en drottning gömma sig då? Pratar vi en meter? mer??
Då är det ju nästan omöjligt att flytta dom :(

Hos oss har flytande Myrr funkat bäst (verkar det som hittills iaf). Det vattnar man på.

Jag är egentligen väldigt emot gifter och så men våra myror är hästmyror och vi vill INTE att de ska äta upp vårt hus.

/Sara

Leta rätt på en annan myrstack och ta en hink av den.
Ta en hink från din stack.
Häll sedan ut dina myror i den andra stacken och "främlingsstackens" myror i din stack.
Då har du startat myrornas Israel/Palestinakrig.

Brukar vara attans effektivt.

Nja, jag vet inte om jag är så sugen på att starta krig som "tredje" part... det lät så drastiskt ;)
Det känns bättre om jag för kriget och får stå till svars :angel:

Uppdatering....
Nu ska man ju inte bli glad åt att något levande dör - men....

Myrorna är borta :banana::banana:

Jag vet inte om jag har varit massmördare eller om dom flyttat, men borta är dom iallafall och glad är jag!!

Jag hittade ett myrmedel som skulle spädas med vatten och vattnas över myrstacken, och det fungerade :bump:

Grattis!! Vi slog ner ett par järnspett i en av stackarna som terrade oss, de frös ihjäl när det blev vinter och inga myror kvar:devil: Så skönt!! Vi har haft mängder med myrstackar på gården, vi har även eldat upp ett par. Anticimex var ute och fösökte flera gånger men gav upp och sa till oss att göra som vi gjorde.
Inga snälla metoder kanske men det ger jag blanka f-n i, vidrigt att inte kunna vara i sin egen trädgård utan att det ser ut som en River-Dance show. Ännu vidrigare va det när de började ta sej in i huset. Men nu är det frid:)

/LL

Liknande trådar

Övr. Djur Hej! Har fått en myrinvasion i mina pallkragar där jag odlar grönsaker. Små röda myror som är elaka som fan.:mad: Hur får jag bort...
Svar
6
· Visningar
1 517
Senast: pellemojj
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 999
Senast: macan
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 405
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar