Myrbo i träd

Animal_friend

Trådstartare
Hej!

Vi har stött på ett problem. Vi har ett myrbo i vårat päronträd precis utanför vårat hus. Det är pissmyror (eller ser ut som). Nu är frågan, hur får vi bort de?

Har tittat runt lite på medel men är osäker och vi har även två stycken hundar så jag vill inte riktigt att de ska få i sig något av medlet. Vi skulle helst vilja ta kål på drottningen så att myrboet försvinner för gott.

Något som har några tips?

Sv: Myrbo i träd

Jag har använt Myrr i den form som är som rosa strössel. Dem tar myrorna med sig ner i boet. Man strör precis vid ingångarna/nedgångarna till boet.

Jag utrotade en hel myrstack på det viset!

Du borde kunna strö det så pass dolt att hundarna inte hittar. Kanske linda trädet med kycklingnät några veckor?

Jag har använt Myrr i den form som är som rosa strössel. Dem tar myrorna med sig ner i boet. Man strör precis vid ingångarna/nedgångarna till boet.

Jag utrotade en hel myrstack på det viset!

Du borde kunna strö det så pass dolt att hundarna inte hittar. Kanske linda trädet med kycklingnät några veckor?

Hur lång tid tog det innan myrorna försvann helt och hur ofta strödde du det? Vet du vart det finns att köpa förutom på nätet?

Är det ett stort träd? För är det myror i trädet betyder det till 90% säkerhet att det är röta i trädet och att det är ihåligt. Så då bör ni ta ner trädet om det är stort.

Annars kan det nog leva ett par år till, så prova med Myrr, kan du köpa på byggvaruhus, Eko osv.

Är du säker på att det inte är hästmyra?
Prova att hålla ett finger över en myra. Om den ställer sig på bakbenen och "anfaller" är det en stackmyra. Om den inte bryr sig kan det vara en hästmyra. Hästmyran har bredare och större huvud.
Stackmyror är ofarliga, om än irriterande. Hästmyran däremot kan göra skada på bostadshus (har sett några riktigt illa åtgångna hus..). Tycker själv att man inte ska utrota stackar (de är trots allt väldigt viktiga för ekosystemet) utan istället försöka flytta stacken.

Rekommenderar att kolla med försäkringsbolaget. Många har avtal med saneringsfirmor (typ Nomor och Anticimex) som kommer ut och sanerar åt dej.

Om du använder myrr, tänk på att inte lägga för mycket. Tänk såhär; om det är snö ute, kliver du igenom eller runt snövallarna? Så försök ha en så tunn hinna med medel som möjligt. Riktlinje kan vara att inte strö ut mer än som när man kryddar maten.

Det finns ekologiska alternativ, bland annat myrnix. Det är helt ofarligt för barn och hundar.

Är det ett stort träd? För är det myror i trädet betyder det till 90% säkerhet att det är röta i trädet och att det är ihåligt. Så då bör ni ta ner trädet om det är stort.

Annars kan det nog leva ett par år till, så prova med Myrr, kan du köpa på byggvaruhus, Eko osv.

Vi vet säkert att trädet är ihåligt då det syns.

Är du säker på att det inte är hästmyra?
Prova att hålla ett finger över en myra. Om den ställer sig på bakbenen och "anfaller" är det en stackmyra. Om den inte bryr sig kan det vara en hästmyra. Hästmyran har bredare och större huvud.
Stackmyror är ofarliga, om än irriterande. Hästmyran däremot kan göra skada på bostadshus (har sett några riktigt illa åtgångna hus..). Tycker själv att man inte ska utrota stackar (de är trots allt väldigt viktiga för ekosystemet) utan istället försöka flytta stacken.

Rekommenderar att kolla med försäkringsbolaget. Många har avtal med saneringsfirmor (typ Nomor och Anticimex) som kommer ut och sanerar åt dej.

Om du använder myrr, tänk på att inte lägga för mycket. Tänk såhär; om det är snö ute, kliver du igenom eller runt snövallarna? Så försök ha en så tunn hinna med medel som möjligt. Riktlinje kan vara att inte strö ut mer än som när man kryddar maten.

Det finns ekologiska alternativ, bland annat myrnix. Det är helt ofarligt för barn och hundar.

Kan vara hästmyran men är osäker.
Vi vill ju inte heller att myran ska ta sig in i huset då trädet är 3 meter utanför ena dörren och så håller de till på trappan vid andra utedörren. Man vill ju kunna ha öppna dörrar på sommaren utan att det kryper in myror..
Det är lite svårt för oss också att flytta en stack som bor inne i ett träd. Och varför vi vill utrota den är förutom att man vill kunna ha dörrar öppna osv men mina hundar gillar att ligga ute i gräsmattan och leka. Om de ligger för nära trädet kryper ju myrorna bara på de, och jag tror de bits för de reagerar väldigt stark, så det är för hundarnas skull också.. Nu är det ändå höst och de är inte jätte aktiva nu men jag ser inte fram emot sommaren, om det förblir som det är nu..

Att bli av med en stack är svårt. För bästa resultat måste man nästan gräva upp den och strö i medel, varva stack och myrmedel. Och risken finns ju alltid att myrorna bara flyttar en bit.
Hästmyra är snorsvår att få bort! Kolla noga om det är det.
Är det hästmyra bör ni leta flera bon, ofta finns det ett huvudbo och många satellitbon. De bygger ofta bo i gamla träd, stubbar osv. Principen är den samma om det är hästmyra, strö lite medel på myrgångar och vid ingångar till bo.
Och kolla efter ett kiselbaserat myrmedel, typ myrnix. Så behöver du inte oroa dej att hundarna får i sig något giftigt :)

Ja, jag är lite myr-nörd :angel:

Att bli av med en stack är svårt. För bästa resultat måste man nästan gräva upp den och strö i medel, varva stack och myrmedel. Och risken finns ju alltid att myrorna bara flyttar en bit.
Hästmyra är snorsvår att få bort! Kolla noga om det är det.
Är det hästmyra bör ni leta flera bon, ofta finns det ett huvudbo och många satellitbon. De bygger ofta bo i gamla träd, stubbar osv. Principen är den samma om det är hästmyra, strö lite medel på myrgångar och vid ingångar till bo.
Och kolla efter ett kiselbaserat myrmedel, typ myrnix. Så behöver du inte oroa dej att hundarna får i sig något giftigt :)

Ja, jag är lite myr-nörd :angel:

Ja, det finns en myrgång så min sambo tror att det måste finnas fler bon men vi hittar inga.. :-/ Kan de bygga bon under marken?

Ja. Speciellt hästmyror. Har tagit bon under stenar ett par gånger, kan vara riktigt jäkliga att hitta.

Stackmyror är normalt över jord.

Halvt knapplån!

Jag har försökt utrota myror i vår gräsmatta. Vet inte vad de är för sort men de är riktigt små och mer orange än röda och bits rejält! I vilket fall som helst så har jag köpt myrmedel man vattnar ner men det har inte tagit död på dom, tyvärr. För några år sedan fanns ett pulver man kunde vattna ner och de dog då (i det bo jag testade på), men det medlet är förbjudet numera.

Jag hoppas att du kanske får något råd här (som även jag kan testa) men utifrån de googlingar jag har gjort är det typ bensin och eld eller kokande vatten som gäller. Men det tar ju död på växtligheten och det är inte rimligt hos oss som har flera kvadratmeter (sammanlagd yta) med bon.

Tipsar än en gång om att kontakta försäkringsbolaget. Vet att väldigt många har avtal med olika firmor. Prova! De har lite effektivare grejer än vad man kan köpa i affären.

Nu är vintern och kylan på ingång, jag vet inte om det fungerar men jag har läst att om man slår ner ett spett i backen så leder du ner kylan djupare i boet och vintern tar död på dem. Garanterat ofarligt att testa. :D

Nu är vintern och kylan på ingång, jag vet inte om det fungerar men jag har läst att om man slår ner ett spett i backen så leder du ner kylan djupare i boet och vintern tar död på dem. Garanterat ofarligt att testa. :D

Jag får se vad sambon säger :-P

Är trädet stort så är det farligt, är det litet lär det dö relativt snart, så som jag ser det har ni inte så mycket att välja på;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka