Vill man ha en annan myndighet istället, menar du? Vilken då? De som ogillade Trump ville ju ha en annan president.Det är ungefär på nivån som att tycka det är konstigt att de som ogillar Trump ville få honom utbytt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vill man ha en annan myndighet istället, menar du? Vilken då? De som ogillade Trump ville ju ha en annan president.Det är ungefär på nivån som att tycka det är konstigt att de som ogillar Trump ville få honom utbytt.
Det är ett väldigt snällt svar på inlägget jag svarade på som inte var ett dugg roligt vilket heller inte trådens syfte, att genom förlöjligande angripa personer med andra åsikter än ens egen, är.
Fast då är det väl inte myndigheterna man kritiserar? Myndigheter är ju per definition inte privata. Så om man tycker privata aktörer gör jobbet dåligt så klagar man väl på företag och inte på myndigheter?Jag har redan gett ett exempel: De flesta som kritisiserar privatiseringarna vill se en en återföring till det offentliga.
I o f kan det vara en dåligt genomförd upphandling av myndigheten. En bättre upphandling kan vara svaret .Fast då är det väl inte myndigheterna man kritiserar? Myndigheter är ju per definition inte privata. Så om man tycker privata aktörer gör jobbet dåligt så klagar man väl på företag och inte på myndigheter?
Bort med NPM (i de flesta fall) och det stuprörstänk som följer!Det är något du påstår men som inte stämmer.
En vanlig kritisk åsikt är att privatiseringarna som genomförts unde de senaste deccenierna i de allra flesta fall lett till försämringar i viktiga samhällsfunktioner, inom sjukvården, skola, post, elnät osv. Det fungerar dåligt helt enkelt när allt bara handlar om att tjäna maximalt med pengar, för enskilda individer eller företag.
Ett första steg att få bort "new management" och privatiseringstänket är att visa på bristerna. Om inte det görs utan alla bara hyllar allt oavsett hur illa det faktiskt är, hur skall det då kunna ske en förändring?
I o f kan det vara en dåligt genomförd upphandling av myndigheten. En bättre upphandling kan vara svaret .
Är verkligen inte lätt för den som är van vid offentlig ekonomi att tänka på hur privat ekonomi tänker. Men många har lärt sig och gör bättre och bättre upphandlingar. En svårighet är att man inte vill snäva in villkoren så hårt att man utestänger alla möjligheter till innovationer och effektiviseringar, men samtidigt vill ha ut en viss kvalitet/omfattning. Fortfarande så tror jag dock att många upphandlingar skulle bli bättre om inköparna kunde mer om hur privata företag fungerar/"tänker".
Ja det ÄR jättesvårt att upphandla. Och mycket svårare att upphandla drift/underhåll än konkreta projekt som ett bygge (därmed inte sagt att det är lätt).Upphandlingar blir såklart, som allt annat, bättre eller sämre genomförda. Om det blir ett dåligt resultat av en upphandling, t ex att ett företag som sedan inte lyckas genomföra det de åtagit sig, är det ju ett faktum att åtgärden "gör en bättre upphandling nästa gång" inte kan implementeras förrän flera år senare och kräver också att man gör en ordentlig utvärdering och analys av vad som bör göras annorlunda. När jag jobbade med upphandling av offentligt finansierad verksamhet fanns det för det första inte tid att utvärdera tidigare upphandlingar ordentligt, för det andra var personerna oftast utbytta så det gick inte ens att följa hur man tänkt på förhand -> hur det blev -> vad som borde göras annorlunda så nya personer fick oftast börja om på egen hand efter bästa förmåga. Och för det tredje fanns det en utbredd uppfattning om att det ändå inte var värt att lägga så mycket energi och tid på att utvärdera tidigare upphandlad verksamhet, eftersom man ändå inte får utesluta ett företag som man tidigare haft problem med. Utan varje upphandling är ny och om företaget nu utlovar bäst kvalitet för pengen så ska de denna gång bedömas som alla andra oavsett hur de lyckats tidigare.
Nu låter jag nog lite bitter...och det kanske jag ärMen jag är också väldigt intresserad av hur man kan göra det bättre, så jag är nyfiken på vad du menar med "att göra bättre upphandlingar" - vad innebär detta konkret?
Jo, landstinget som sådant ska tas bort. Större pengaslukande byråkrati får man ju leta efter. Det som landstinget sköter kan de som faktiskt kan någonting om det sköta. Det funkar ju i andra länder, så varför skulle det inte funka här? Kollektivtrafiken funkar i andra länder, precis som sjukvården gör.Det betyder väl egentligen inte "ta bort" utan "flytta"?
Flytta verksamheten till annan plats.
Kollektivtrafik och vård vill du väl ändå ha kvar?
Med landsting, menar du då Regionerna?Jo, landstinget som sådant ska tas bort. Större pengaslukande byråkrati får man ju leta efter. Det som landstinget sköter kan de som faktiskt kan någonting om det sköta. Det funkar ju i andra länder, så varför skulle det inte funka här? Kollektivtrafiken funkar i andra länder, precis som sjukvården gör.
Och vilka menar du då?Jo, landstinget som sådant ska tas bort. Större pengaslukande byråkrati får man ju leta efter. Det som landstinget sköter kan de som faktiskt kan någonting om det sköta. Det funkar ju i andra länder, så varför skulle det inte funka här? Kollektivtrafiken funkar i andra länder, precis som sjukvården gör.
Vilka länder?Och vilka menar du då?
Jag vet inte hur det fungerar i andra länder.
Berätta gärna!
Hur är sjukvården i UK organiserad?Vilka länder?
UK tex där all sjukvård är gratis och mediciner har ett högkostnadsskydd på £9 för mediciner i England, men i Skottland, Wales och Nordirland är receptbelagda läkemedel gratis för befolkningen. Kollektivtrafiken är statlig, förutom det som är privatiserat (vissa tågsträckor tex).
Men det beror ju inte på hur den är organiserad? Det är samma avgifter för vård och mediciner i alla regioner i Sverige.Vilka länder?
UK tex där all sjukvård är gratis och mediciner har ett högkostnadsskydd på £9 för mediciner i England, men i Skottland, Wales och Nordirland är receptbelagda läkemedel gratis för befolkningen. Kollektivtrafiken är statlig, förutom det som är privatiserat (vissa tågsträckor tex).
Jag tror inte all kollektivtrafiken är statlig i UK. I London drivs den av Transport for London som är stadens bolag(?)/organisation för både trafikstyrning och kollektivtrafik. Jag har väldigt svårt att tro att kollektivtrafiken i alla andra städer är statlig.Vilka länder?
UK tex där all sjukvård är gratis och mediciner har ett högkostnadsskydd på £9 för mediciner i England, men i Skottland, Wales och Nordirland är receptbelagda läkemedel gratis för befolkningen. Kollektivtrafiken är statlig, förutom det som är privatiserat (vissa tågsträckor tex).
Högkostnadsskydden för vård och mediciner är samma ju i hela Sverige. Men om man sällan går till läkaren så märker man orättvis skillnad.Men det beror ju inte på hur den är organiserad? Det är samma avgifter för vård och mediciner i alla regioner i Sverige.
Fel av mig, tänkte bara på högkostnadsskyddet. Har för mig att även (ev) bidrag till hörapparater och glasögon för barn kan skilja?Högkostnadsskydden för vård och mediciner är samma ju i hela Sverige. Men om man sällan går till läkaren så märker man orättvis skillnad.
Tex kostar ett specialistvårdsbesök på sjukhus i Sörmland 400 kr. i Skåne 300 kr. Nu har väl Sörmland infört kostnad för primärvårdsbesök igen, men under några år var det gratis. I Skåne kostar ett sådant 200 kr (om jag minns rätt).
Vi har 21 olika Regioner i Sverige och många saker är olika dem emellan, vilket jag kan tycka är märkligt.
Nu står jag inför samma bekymmer som varje gång, ska betala för ett självincheckat besök i Sörmland, när jag får fakturan, ska ringa dem för att få "bevis" för att den är betald så att den kan föras in i mitt stämpelkort eftersom Region Skåne inte kan se besöket trots att både Sörmland och Skåne har E-frikort. Jag förstår inte poängen med att styra regionerna olika, ha olika regler för samma saker osv.
Ja och gränserna när man får hörapparater skiljer sig också åt. Så man kan behöva hörapparater men hamna över gränsen i en region och flyttar till en annan och helt klart anses behöva. Samma sak med andra hörhjälpmedel.Fel av mig, tänkte bara på högkostnadsskyddet. Har för mig att även (ev) bidrag till hörapparater och glasögon för barn kan skilja?
Vilken nivå som är att föredra för olika verksamheter tycker jag är svårt att avgöra. Statligt blir lätt "för långt bort" och svårt att anpassa till lokala förhållanden, samtidigt som det kan bli svårt för alla kommuner att ansvara för allt. Ibland bildar flera kommuner kommunalförbund för att lättare kunna sköta vissa åtaganden som är oekonomiskt/svårt att driva var för sig.
Vad jag lyckas läsa mig till på Wiki så verkar det som den närmsta svenska parallellen skulle vara att likna det vid ett kommunalförbund, alltså när flera olika kommuner går ihop om att bilda en gemensam organisation för en gemensam uppgift.Jag tror inte all kollektivtrafiken är statlig i UK. I London drivs den av Transport for London som är stadens bolag(?)/organisation för både trafikstyrning och kollektivtrafik. Jag har väldigt svårt att tro att kollektivtrafiken i alla andra städer är statlig.
Sjukvården är organiserad via NHS, National Health Service, som ligger direkt under Department of Health & Social Care (staten). Alla i befolkningen har en egen läkare (GP General Practitioner), med egen praktik, dit man går som till vårdcentralen. De får betalt av staten för varje patient, men till skillnad från vårdcentralerna här som får betalt för varje reggad patient får de betalt för varje patient de träffar. Behöver man ta sig till sjukhus funkar det ju samma som i Sverige med akut etc. Apoteken är dock privata och gör väl inte sina pengar på receptbelagda läkemedel utan på allt annat runt omkring. Det är ganska så vanligt att apoteket har tex ex fotspecialist som kommer någon dag i veckan, etc. Runt omkring-service.Hur är sjukvården i UK organiserad?
Finns det någon central koordinering av resurser och funktioner?
Vilken skatt betalar för sjukvården?
Många frågor blir det.
Jag gillar inte den ojämlikhet mellan olika regioner som finns i dag.