Mykoplasma, hur smittsamt?

TinyWiny

Trådstartare
Sedan jag fick influensan på juldagen har jag inte haft många dagar som frisk och igår konstaterades det att jag har mykoplasmalunginflammation. Hur smittsamt är mykoplasma? Jag har fattat det som att själva lunginflammationen inte är smittsam utan en följd av men hur smittsam är själva infektionen? Jag har googlat runt men hittar så motstridiga svar. Alltifrån att det är väldigt smittsamt till att det inte smittar alls (och det framgår då inte om de syftar på själva mykoplasmainfektionen eller på lunginflammation orsakad av mykoplasma). Min sambo har varit sjuk till och från med liknande symptom som jag har förutom att han inte har haft feber mer än en gång (jag har haft lätt feber 3-5 dagar med 1-5 dagars mellanrum sedan jag blev frisk från influensan men skyllt det på all stress som har varit den senaste tiden) och han har inte vid något tillfälle haft svårt att andas vilket var orsaken till att jag sökte vård när bricanylen (som jag fick när biverkningar av en medicin gav mig andningssvårigheter) inte hjälpte längre. Hur stor är risken att han smittar mig tillbaka och finns det ens någon hjälp innan lunginflammation är ett faktum?

Min älskade gamla svärmor blir sämre för var dag och vi vill såklart besöka henne men vi vågar inte. En sådan infektion kan ju vara slutet för henne :cry: När slutar man smitta? Jag har fått Doxycyklin.

Jag tycker att sambon ska kolla upp sig, svägerskan med familj blev sjuka allihopa när en av dem började, ena barnet sjukna om och fick ytterligare en omgång med penicillin. Jag tror att de brukar säga att efter tre dagar med penicillin så smittar man inte.

@TinyWiny: Min chef fick det när han var på semester innan vi skulle börja ett projekt. Jag hade precis börjat med en ny immundämpande medicin :meh: så det bestämdes att vi skulle inte sitta i samma bil eller att han skulle laga mat åt mig. Givetvis var han under behandling med penicillin också och jag klarade mig.

Med tanke på svärmor hade jag kollat med en läkare vad som är bäst att göra.

Tack för era svar. Då var det som jag misstänkte. Jag har ju ingen lust att ta en vända till heller såklart men det är svärmor jag tänker på.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte bara att jag skulle varna alla bukefalister att det just nu går kvarka i västra och nordvästra Skåne. Fall har påträffats och... 2
Svar
27
· Visningar
4 390
Senast: foldar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring