Sv: Myggmedel
Tips jag fått från bukefalist för många år sedan, minns dock ej vem det var, men jag delar med mig här:
------------------------------------
Jag kör med hemmablandat för 6:e säsongen nu, som fungerar alldeles utmärkt.
Har både en ogiftig variant och en som är lite giftig, vilken jag använder då det är extremt insektstryck/mkt insektskänslig häst.
Väldoftande, okladdigt, gör snarare pälsarna lena och fina.
Grunden är eteriska oljor. För en tusenlapp oljor sprayar jag 6 hästar varje kväll i nästan 2 säsonger (1 säsong = 7 månader eller mer), ibland både morgon+kväll. Det lönar sig att göra storköp då större flaskor ger mer innehåll för pengarna. Det blir max 15:-/häst och månad, lägg på en femma för den "giftigare" versionen.
Mitt grundrecept:
1/2 liter vatten
15 droppar citronellaolja
15 droppar kryddnejlika
7 droppar lavendel
7 droppar teatree
Detta är grundvarianten.
Sen har jag en lyxvariant då man kan minska de andra dropparna (dock ej citronellaoljan och lägga till eller byta ut mot:
eucalyptus
geranium (=rosenpelargon)
cederträ
Samtliga av dessa eteriska oljor är insektsrepellerande.
Det kan vara svårt hitta alla eteriska oljor, men det finns flera ställen på nätet att beställa från, Crearome bla, därifrån beställer jag.
Det är viktigt att inte skaka blandningen, utan man skall bara vända flaskan några gånger.
Det går också bra att blanda de eteriska oljorna i någon lämplig creme, praktiskt för underrede/skap/juver.
För den giftiga varianten har jag samma grund men droppar i lite medel motsvarande det som finns i bla Chevalet. Det är inte avsett för häst egentligen (men jag fick tipset av en hästägande vet) så jag skriver inte ut här vad det är.
Antalet droppar har jag fått fram genom en kombination av effekt och att det inte skall irritera hästens hud/päls.
Jag har sprayat hela hästar i gassande solsken och inte fått någon brännande effekt som man kan få av "hemmablandningar" baserade på diverse oljor.
När jag sätter till extraoljorna "lyxvarianten" så minskar jag de andra oljorna i motsvarande mängd, utom citronellan och kryddnejlikan.
Vanligt kranvatten går alldeles utmärkt och anledningen till att man inte skall skaka blandningen utan bara vända den, är att doftmolekylerna är flyktiga och inte "skakas sönder".
-------------------------------------------
Detta receptet tycker jag fungerar riktigt bra, har själv använt det i tre år nu sedan jag först fick tipset!