Myggmedel.

attempt

Trådstartare
Detta kanske är lite tidigt, men är det någon som kan något recept på hemmagjort myggmedel?
Även andra hemmakurer vore kul att få reda på. :)
 
Sv: Myggmedel.

Detta har vi använt på våra hästar under sommaren och det har funkat kanon!

Blanda ½ l äppelcidervinäger m 2 citroner och 1 vitlök skurna i bitar. Låt stå över natten och sila. Blanda med 2 msk diskmedel (gärna Yes) och 1 dl vatten. Häll i sprutflaska, skaka lätt och spruta på! Man kan även ta på det m en svamp om hästen är spruträdd.

Jag har krossat vitlöksklyftorna och verkligen pressat ut så mkt citronsaft jag kan innan jag har låtit det stå och dra. Ställ det ute för det luktar starkt.

:bump:
 
Sv: Myggmedel.

Ingen mer som har något? Kanske någon som kan rekkomendera något bra, effektiv medel som finns ute på marknaden? Tex. Switch Pour On.
 
Sv: Myggmedel.

Iccaz skrev:
Detta har vi använt på våra hästar under sommaren och det har funkat kanon!

Blanda ½ l äppelcidervinäger m 2 citroner och 1 vitlök skurna i bitar. Låt stå över natten och sila. Blanda med 2 msk diskmedel (gärna Yes) och 1 dl vatten. Häll i sprutflaska, skaka lätt och spruta på! Man kan även ta på det m en svamp om hästen är spruträdd.

Jag har krossat vitlöksklyftorna och verkligen pressat ut så mkt citronsaft jag kan innan jag har låtit det stå och dra. Ställ det ute för det luktar starkt.

:bump:
Så detta funkar bra? Då måste jag prova...
Jag brukar använda Switch Pour On samt Renons, men jag tycker inte något av dem funkar särskilt bra på min häst, enbart dyrt! :smirk:
Hur ofta skall detta sprutas/strykas på? Varje dag antagligen?

Hälsningar Marie
 

Liknande trådar

Småbarn Nästa vecka börjar dottern på förskola och vädret verkar ha gjort att det kläckts svärmar av mygg i området. Förskolan ligger bredvid en...
Svar
10
· Visningar
1 239
Senast: Manji
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
977
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp