P

Pellan

Snart är det dax att börja med myggmedel igen. Jag red en häst förut vars ägare kokade eget hemma. Är det någon av er här som gör det och som vill lämna ut receptet? Har försökt att leta på internet men hittar inget. Vad använder ni annars för medel till era hästar?. Försöker titta överallt men ser inger bra.

Sv: myggmedel

Jag kokade ihop vatten, rölleka, renfana och massor av krossade vitlöksklyftor. Sen fick det dra över natten och sen silade jag och hällde på flaska.

Funkar alla tiders, men luktar verkligen inte mumma... :crazy:

Thera skrev:
Jag kokade ihop vatten, rölleka, renfana och massor av krossade vitlöksklyftor. Sen fick det dra över natten och sen silade jag och hällde på flaska.

Funkar alla tiders, men luktar verkligen inte mumma... :crazy:

Vatten o vitlök ska jag väl kunna fixa, men var får man tag i rölleka och renfana :angel:

*lånar tråd*
tänkte starta en tråd om det,men såg att denna fanns :)
Hjälper det mot flugor oxå?
Och om man är lat, finns det nåt att köpa som funkar...?

Det är för tidigt än för rölleka och renfana, förra året gjorde jag nog min blandning i juli... Kolla i en florabok så du vet hur växterna ser ut.

Om du söker i gamla trådar så finns det massor av tips också, det var så jag hittade detta.

Mitt recept på flug och myggmedel:

1 liter vatten
6 klyftade citroner
3 skalade hela vitlökar
1 påse kryddnejlikor

Koka allt tills citronerna är mjuka och pressa ut så mycket av saften som går. Låt det svalna och sila det och häll på sprayflaska.
Bor i Stockholm där vi har mycket broms och jag tycker att det här har funkat

Hehe.. Hörru Monkan.. Glömde du berätta att hästarna luktar Julafton sen!? *s* Men det luktar gottis vill jag lova.. men det blir en skum doft när man känner juledoften i sommartid!

Den här blandningen använder jag mig av.

½ liter vatten
½ liter äppelcidervinäger
Pressad vitlök... en hel ungefär...
ca 10 droppar eukalyptusolja... (tee-tree)

Blanda allt i en petflaska och ruska om ...

Sen är det bara att badda hästen... hela hästen..

Funkar ganska bra... mot både knott och broms... men det måste upprepas.... varannan dag ungefär.

En sån här blandning räcker till en häst eller två hästar beroende på hur noga du är när du baddar. Jag baddar ganska friskt och spiller ut en hel del :angel:

Först kom en nålad tråd om insektsmedel sen kom det en ny
liknande tråd och nu ännu en.
Kan vi inte försöka ha samma tråd för samma typ av frågeställningar. ;)

Se "hemmagjorda insektsmedel....
Där gav jag mitt tips, "häxbryggd" som fungerat för mina hästar under många år.
catarina

Finns det något myggmedel man köper som funkar bra på föl , alltså som inte är giftigt? annars är väl hemmagjorda inte farligt för fölet?

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 613
Senast: Ajda
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 060
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 746
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!