myggmedel till hunden

Sv: myggmedel till hunden

Jag ringde kemikalieinspektionen idag och tyvärr är inte Centaura godkänd för hundar än. Ansökan är inlämnad men inte godkänd. Jag hoppades på att det var godkänt, men att beslutet bara inte hunnit upp på hemsidan än.
...
Jag håller med om att den är superbra och jag hoppas den blir godkänd snart. Den är nästan lite för bra för min hälsa dock, då alla myggor som annars hade attackerat hunden nu sitter på mig i stället :mad:

Aha, ok bra gjort, då vet vi säkert nu då.
Du får ju använda det på dig själv också, så ingen av er blir attackerade av myggorna! ;)

Jag puttar upp den här tråden lite eftersom det står en del om centaura i den.

Såg nu att det har börjat säljas på "min" veterinärklinik och funderar på om det skulle kunna vara ett alternativ för oss (känslig hund som får många fästingar :down: ). Är det godkänt för hund nu? Någon som har koll? Jag hittar inte då mycket info på svenska när jag googlar (även om jag hittade den här tråden :D).

Frågade veterinären igår men hon visste inte vad man skulle kunna använda.

C är ju ganska naken i skrevet och eftersom vi ska till fjällen så kan han nog behöva extra skydd. Vad ska man använda - det till människor eller till häst?

Jag använde Skillingarydsalva. Nu gick vi mest ovanför trädgränsen, men även nedanför trädgränsen så fick de bara enstaka bett trots att det var hutlöst mycket mygg.

Hoppsan, grymt gammal tråd!

Jag puttar upp den här tråden lite eftersom det står en del om centaura i den.

Såg nu att det har börjat säljas på "min" veterinärklinik och funderar på om det skulle kunna vara ett alternativ för oss (känslig hund som får många fästingar :down: ). Är det godkänt för hund nu? Någon som har koll? Jag hittar inte då mycket info på svenska när jag googlar (även om jag hittade den här tråden :D).

I Norge är det godkänt till hund, så även om det inte är det här torde det inte vara några problem att använda det.
http://www.bivet.nu/no/Produkter/handelsvarer/centaura.html

Mitt fel :D

@Malibu_Stacy Tack! Har du någon koll på biverkningar för hund osv?

Nej ingen koll, men kanske om man googlar på själva ämnet icaridin?
Annars brukar biverkningarna vara rätt lika det som står för andra arter.
Efter lite mer googlande hittade jag många olika produkter i andra länder som innehåller samma ämne och säljs till hundar, så varför det inte är godkänt för hund i Sverige förstår jag inte.

Jag använde cenatura Caesar HATADE medlet. Det hjälpte lite grann mot mygg och knott men inte helt mot något märkligt och vidrigt jämtländskt småkryp som bet honom så det blev runda blodröda bett.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
429
Senast: Sel
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: Jeps
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
588
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka