Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skulle du kunna hänvisa till källa att det är godkänt för hund nu? När jag tittade på kemikalieinspektionens hemsida för några dagar sedan stod det bara att det är godkänt för häst och människa. På ett annat hundforum var det någon som hade kontaktat tillverkaren för två månader sedan som då sade att det ännu inte var godkänt för hund i Sverige. Importören har även nu tagit bort från sin hemsida att det är godkänt för hund.http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1151770
Ja, det finnst ett medel som alldeles nyligen blivit godkänt även för hund (tidigare endast för häst och människa) som innehåller icaridin, det heter Centaura och är en spray som har repellerande effekt mot mygg, flugor och till viss del även fästingar. Samma substans som i till exempel Autan.
Säkerligen går det att använda en del myggmedel som finns till människa även på hund, men det är inget annat som godkänts för hund och således inte heller blivit testat på hundar. Det får man alltså göra på egen risk.
Scalibor kan även hålla mygg borta.
Giftfria preparat som funkar brukar vara svårt att hitta.
Kan du skriva in en länk? Jag hittade inget på deras hemsida om Centaura och när jag pratade med dem så hittade de inget om Centaura. De sade att den antagligen klassades som bioteknisk(?) produkt så då hade de inget med den att göra. På kemikalieinspektionens hemsida däremot klassas Centaura som en biocid och där står det mycket om den. Eftersom det är en biocid är det hos kemikalieinspektionen som tillstånd ansöks.Ja godkännandet finns på läkemedelsverkets hemsida
Jag är rätt säker på att jag såg det på deras sida när jag svarade i den andra tråden, men kan ha misstagit mig. Däremot finns det en hel del veterinärkliniker som säljer Centaura (bland annat Stockholms Regionsjukhus http://www.djursjukhusen.se/2012/05/ett-sakrare-fastingprofylax/ ) och skriver att det nyligen godkänts även för hund.