myggmedel till hunden

escodobe

Trådstartare
Frågade veterinären igår men hon visste inte vad man skulle kunna använda.

C är ju ganska naken i skrevet och eftersom vi ska till fjällen så kan han nog behöva extra skydd. Vad ska man använda - det till människor eller till häst?

Sv: myggmedel till hunden

Jag använder sånt till människor till mina. Har en spray och då får de lite i nacken, lite vid svansroten och lite under magen. Verkar hjälpa väldigt bra och jag har inte märkt av något negativt med det.

Jag använder också sånt för människor. Trots att hunden är allergisk och känslig klarar hon det utan problem. Det verkar funka bra också.

jag anvander samma citronella spray jag har till hastarnas ansikten till hunden. Hon verkar helt oberord av mygg sa det ser ut att fungera som det ska.

Jag har fått tipset att använda lavendelshampo som myggmedel till min känsliga hund men har inte hunnit prova det ännu...

Jag använder ett flugspray till häst som också ska hålla fästingar borta. Det har funkat rättså bra och "stinker" inte så mycket tycker jag. Det ska inte missfärga päls och sådant så det kanske kan funka till känslig hund? :) Kostar nog runt 50-80kr i affär men jag köper mitt på Ullared för ca 30kr.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1151770

Ja, det finnst ett medel som alldeles nyligen blivit godkänt även för hund (tidigare endast för häst och människa) som innehåller icaridin, det heter Centaura och är en spray som har repellerande effekt mot mygg, flugor och till viss del även fästingar. Samma substans som i till exempel Autan.

Säkerligen går det att använda en del myggmedel som finns till människa även på hund, men det är inget annat som godkänts för hund och således inte heller blivit testat på hundar. Det får man alltså göra på egen risk.

Scalibor kan även hålla mygg borta.

Giftfria preparat som funkar brukar vara svårt att hitta.

Har fick jag veta av en veterinar att myggspray for manniskor var giftigt pa hasten (och vi ater ju inte direct det vi spreyar pa oss) sa jag forutsatter att mannisko grejor ar giftiga for hunden med ... dessutom forsoker jag vara sa "naturlig" jag kan bade med hastar och hund. Tyvarr maste jag ta till de starkaste medlen till hastarna, jag har nu tva stycken som bada visar allergi. En dar ogonen svaller tills han inte kan se langre:cry: och en som kliar ihjal sig sa hon far stora sar pa kroppen.

Har ar det inte myggen som ar varst, utan 'noseeums' som faktiskt ar sa sma att de inte syns. Jag tar av mygg masken varje dag och sprejar den separat ... da gar inte noseeums igenom halen och den andra sprejas en gang om dagen med det starkaste 'hast myggmedel' jag kan hitta. Hunden och ansiktena sprejar jag dock med ett milt 'naturligt' medel och det ser ut att funka ratt sa bra.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1151770

Ja, det finnst ett medel som alldeles nyligen blivit godkänt även för hund (tidigare endast för häst och människa) som innehåller icaridin, det heter Centaura och är en spray som har repellerande effekt mot mygg, flugor och till viss del även fästingar. Samma substans som i till exempel Autan.

Säkerligen går det att använda en del myggmedel som finns till människa även på hund, men det är inget annat som godkänts för hund och således inte heller blivit testat på hundar. Det får man alltså göra på egen risk.

Scalibor kan även hålla mygg borta.

Giftfria preparat som funkar brukar vara svårt att hitta.
Skulle du kunna hänvisa till källa att det är godkänt för hund nu? När jag tittade på kemikalieinspektionens hemsida för några dagar sedan stod det bara att det är godkänt för häst och människa. På ett annat hundforum var det någon som hade kontaktat tillverkaren för två månader sedan som då sade att det ännu inte var godkänt för hund i Sverige. Importören har även nu tagit bort från sin hemsida att det är godkänt för hund.

Jag har själv valt att använda Centaura för min hund eftersom det är godkänt för hund i vissa andra länder, men det skulle vara skönt att veta att det även är det i Sverige.

Senast ändrad:

Jag brukar spraya/rolla/smörja halsbandet med US622 eller Djungelolja. På kroppen använder jag Näckens myggolja. Hunden får inte i sig några gifter när han slickar i sig det. Då det står på den att den går att ätas utan att ge skador var jag naturligtvis tvungen att prova. Det smakar olja med citron och någon krydda jag inte riktigt kan sätta fingret på :laugh:
Nackdelen med Näckens är att när jag smörjer in hundens rygg ser pälsen väldigt fet ut, men det kan jag leva med ;)

Billy har "PROB Sommar DEO Hund". Jag använder inte deras schampo som komplement utan brukar ha några droppar i nacken och manken, och det fungerar alldeles utmärkt.
Han är överkänslig mot knott, och jag gillar inte att ha gift på hundarna - så det är en skitbra produkt för oss.

Ja godkännandet finns på läkemedelsverkets hemsida
Kan du skriva in en länk? Jag hittade inget på deras hemsida om Centaura och när jag pratade med dem så hittade de inget om Centaura. De sade att den antagligen klassades som bioteknisk(?) produkt så då hade de inget med den att göra. På kemikalieinspektionens hemsida däremot klassas Centaura som en biocid och där står det mycket om den. Eftersom det är en biocid är det hos kemikalieinspektionen som tillstånd ansöks.

Senast ändrad:

Jag är rätt säker på att jag såg det på deras sida när jag svarade i den andra tråden, men kan ha misstagit mig. Däremot finns det en hel del veterinärkliniker som säljer Centaura (bland annat Stockholms Regionsjukhus http://www.djursjukhusen.se/2012/05/ett-sakrare-fastingprofylax/ ) och skriver att det nyligen godkänts även för hund.

Hittar inte heller ngn direktlänk, men om man söker på google så kommer dte upp att flera kliniker har gått ut med nyheten.

Är OTROLIGT BRA! Funkar både på häst, hund och människa, är jätteglad att den har kommit.

Jag ringde kemikalieinspektionen idag och tyvärr är inte Centaura godkänd för hundar än. Ansökan är inlämnad men inte godkänd. Jag hoppades på att det var godkänt, men att beslutet bara inte hunnit upp på hemsidan än.

Anledningen till att det står det på flera återförsäljares hemsidor att den är det skulle jag gissa på är för att det tidigare stod på importörens hemsida att den var det. De blev dock tillsagda av tillverkaren att ta bort det enligt mitt tidigare inlägg.

Jag håller med om att den är superbra och jag hoppas den blir godkänd snart. Den är nästan lite för bra för min hälsa dock, då alla myggor som annars hade attackerat hunden nu sitter på mig i stället :mad:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
429
Senast: Sel
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: Jeps
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
588
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka