Mygg och Knott!!!

F

fritzo

HJÄLP!
vad ska ja göra. jag bor högt upp i norrland. och vi har hur mkt som helst med mygg och knott. vi har nog aldrig haft så här mkt.

Hästen är tokig i hagen!!!! han bara vandrar dagarna igenom, han har ingen ro o äta ens! och han har börjat magra pga av detta vandrande....

finns de nå myggmedel som hjälper... har prövat massa olika, swift poor on(heter d så?), renons , 4 ess. hm... ja massa!!! allt som finns i affären i princip!

har nån nå recept på nåt effektivt medel???

Sv: Mygg och Knott!!!

På med flugtäcke (kan rekommendera Bucas, men det är ju lite dyrare), stalla in och stödfodra om han inte "lugnar ner sig" ändå. Hemmarecept jag skulle rekommendera till dig är att köpa eteriska oljor i hälsokost eller liknande affärer och vända i vatten och spraya på. Då kan du få det starkare än om du t.ex. köper färdigblandat.
En stallkompis säger att MD hästdeo från Föllinge funkar dock. De oljorna jag skulle rekommendera är geranium, citronella, lavender och nejlikolja.
Du kan hitta fler recept och tips här: http://www.shenet.se/recept/insektsmedel.html

Han skall stallas in nu till natten, han stödfodras redan med både hö och kraft foder, låter bli att rida han så hårt, så han inte tappar mer. när han inte hinner återhämta sig emellan,

i höstas när han kom i augusti, var han väldigt mager, efter sommar betet, han köptes i höstas, så han är väldigt känslig mot mygg o knott.

ska testa mygg täcke, var finns bucas att få snabbt tag på?? via internet alltså.

tack för tipset m mygg medel ska pröva

Jag har samma problem som du, bor ju också i norrland :D
Jag har också provat både chevalet, switch, renons 4-ess + några till som jag inte minns namnet på. Har köpt RB 86 nu och måste erkänna att det är det bästa hittills, det finns ju på lantmanna också...
Har tvekat på att använda det tidigare då jag hört om en häst som blivit förgiftad av det... men det verkar inte vara några problem.
Jag har ett flugtäcke till en av mina hästar som kliar sig mest, men jag tycker inte att det hjälper särskilt... Myggen & bromsarna tar sig ju in under mage ändå... lite bättre för att slippa bölder på ryggen & så om de är känsliga, men vill man hålla flyfä´na borta så tror jag hellre på ett äkta exemtäcke....
MVH

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka