Mycket trög ponny. Vad gör jag?

A

Arabian

Hej alla. Nu är det så att jag har en söt d-ponny hemma på gården som jag rider ut med några gånger i veckan (rider numera ridlärarens fullblodshäst på lkektion istället). I början hade jag lite överseende med att han var lite mer... trög, än de andra hästar jag ridit. Men nu efter två år har jag gjort allt som stått i min makt för att få honom att bli mer framåt och positiv. Han tycker inte om att gå på grusvägarna som sträcker sig som ett nät där vi bor och jag använder både sporrar och spö. Han går helt enkelt "bakåt" i sina tankar. Försöker hela tiden vända hem, går knappt att få fram i skritt och galopp är nästan helt omöjligt och skritten går i slow motion hur mycket jag än skänklar och ger honom ett rapp då och då. Jag har tränat NH med honom i två år då han är en hingstig valack och det har gett fina resultat och han viker sig för mig. Men när vi rider är han åter såhär trög och okänslig för skänklarna. Han bråkar hela tiden, stretar emot bettet och försöker bocka av mig och vända. När vi rider hemåt däremot är der andra bullar och han går som en kanonkula och skuttar på stället för att han vill springa. Jag har låtit honom stå för att se om han helt enkelt ville vara ifred, men då blev han rastlös och ropade ideligen efter mig fast jag pysslade med honom flera timmar om dagen. Vi rider mycket i skog och det tycker han för det mesta är roligt, men detta är inte alltid möjligt och vi måste kunna rida på gärden och grusvägar, men det slutar bara med att jag till slut blir arg på honom när man har fått kämpa med honom så länge. Detta har resulterat i att jag tappat motivationen att rida honom och tycker det är tråkigt då det i övrigt är en fin och mysig liten ponny. Vad tycker ni jag ska göra för att få honom mer framåt och positiv till att jobba lite? Jag vill inte skiljas från honom!:cry:
Mvh Jessie

Sv: Mycket trög ponny. Vad gör jag?

Låter som ett jobbgt probelm. Jag antar att hästen är genomkollad av veterinär, et, tänder kollade och sadel utprovad?!

Sedan hade jag börjat fundera på; "Vad tycker hästen är det roligaste som finns i ridningen?"
Är det att hoppa? Spränga fram på en åker? Gå i skogen?
I så fall hade jag börjat med att göra det de tycker är riktigt kul, och sedan smyga in lite arbete i det man gör.
Avsluta med det han tycker bäst om.

T.ex älskar min häst att hoppa, men avskyr dressyr. Därför lägger jag gärna ut bommar, och tränar tempoväxlingar och bygger upp hela banor, med mycket dressyrinlägg. Jag avslutar också med det han tycker bäst om, att skutta över ett litet hinder, eller låta honom galoppera det fortaste han kan. Därför börjar han tycka att lektionerna är roliga numera.

Det låter ju som din häst har tröttnat på ridningen i sig.
Hur går det om du låter honom gå i sin takt, och struntar i att driva hela tiden?! Låt honom mesa runt, och åk med. Se om han piggnar till om du slutar att driva honom. Ta gärna hjälp av en instruktör också, som kan hjälpa dig och honom att hitta tillbaka till ridningen.
Lycka till!

Min d-ponny är oxå OTROLIGT trög på vägen bort från stallet...han kryper i kanterna och är sååå öm i sina oskodda fötter, sedan på väg hemåt går det som en dans!
(Är aldrig öm i fötterna annars, men har kommit på att det är ett sätt att få endel ryttare som lånar hästen att rida hem igen! han är en duktig skådis!)

Han blir glad och pigg om han får med sig sin shettiskompis, så jag brukar ta med shettisen som handhäst.
Det kanske kan va nåt för din, om du har tillgång till en handhäst..:bump:

Haha, hästar kan om de vill :rofl:
Min häst fejkar ibland att han är halt när man tränar. Bara för att han inte orkar fortsätta :rofl: hahaha!

nej, orkar inte med handhästar. Min häst är lite oberäknerlig, och avskyr småhästar. Brukar leka mördare med dem, ser ut såhär ibland typ :devil: när han ser en shettis.
Nej, det går att träna ändå, han börjar tycka att det är jättekul, för att han vet att han får galoppera ;)

Hej alla. Nu är det så att jag har en söt d-ponny hemma på gården som jag rider ut med några gånger i veckan (rider numera ridlärarens fullblodshäst på lkektion istället). I början hade jag lite överseende med att han var lite mer... trög, än de andra hästar jag ridit. Men nu efter två år har jag gjort allt som stått i min makt för att få honom att bli mer framåt och positiv. Han tycker inte om att gå på grusvägarna som sträcker sig som ett nät där vi bor och jag använder både sporrar och spö. Han går helt enkelt "bakåt" i sina tankar. Försöker hela tiden vända hem, går knappt att få fram i skritt och galopp är nästan helt omöjligt och skritten går i slow motion hur mycket jag än skänklar och ger honom ett rapp då och då. Jag har tränat NH med honom i två år då han är en hingstig valack och det har gett fina resultat och han viker sig för mig. Men när vi rider är han åter såhär trög och okänslig för skänklarna. Han bråkar hela tiden, stretar emot bettet och försöker bocka av mig och vända. När vi rider hemåt däremot är der andra bullar och han går som en kanonkula och skuttar på stället för att han vill springa. Jag har låtit honom stå för att se om han helt enkelt ville vara ifred, men då blev han rastlös och ropade ideligen efter mig fast jag pysslade med honom flera timmar om dagen. Vi rider mycket i skog och det tycker han för det mesta är roligt, men detta är inte alltid möjligt och vi måste kunna rida på gärden och grusvägar, men det slutar bara med att jag till slut blir arg på honom när man har fått kämpa med honom så länge. Detta har resulterat i att jag tappat motivationen att rida honom och tycker det är tråkigt då det i övrigt är en fin och mysig liten ponny. Vad tycker ni jag ska göra för att få honom mer framåt och positiv till att jobba lite? Jag vill inte skiljas från honom!:cry:
Mvh Jessie

Ta inte illa upp nu, men,
Jag har sett hästar som varit såhär ovilliga i ridningen. Den ena hade lätt fång, och den andra hade spatt. Kanske läge att kolla upp hovar och ryggen. Sadelpassningen?
Det här med att det går undan hemåt, är kanske inte så konstigt, då vet man ju att man slipper mer arbete, när man kommit hem.
Vad händer när han har tryggt sällskap av en annan pigg häst? Beter han sig likadant då?

Min d-ponny är oxå OTROLIGT trög på vägen bort från stallet...han kryper i kanterna och är sååå öm i sina oskodda fötter, sedan på väg hemåt går det som en dans!
(Är aldrig öm i fötterna annars, men har kommit på att det är ett sätt att få endel ryttare som lånar hästen att rida hem igen! han är en duktig skådis!)

:eek: Rambo är exakt likadan! Smarta jevlar :crazy:

Tack för dina tips. Det är såhär att han är triangelmärkt efter en hoppskada och får inte ens skutta över små hinder. Inget alls för då "kollapsar" knäna. Han som äger honom (då detta är en foderhäst sen två år tillbaka) säger att han alltid varit lite såhär, och tyvärr verkade det komma efter hoppskadan. Vi har funderat på om han helt enkelt saknar sin tid då han faktiskt var elithopphäst och jättebra! Hoppade små hus, och nu får han inte det. Dressyr har han aldrig direkt älskat, men gör väl som man säger om man ligger i. Jag har ridit i snart två år för instruktör på honom och hon står helt enkelt maktlös inför detta. Därför har vi gett upp och rider numera hennes häst som sagt. Han tycker mest om att rida i skogen, men inte ens där är han direkt jätteframåt. Jag testade honom igår och red ut i skogen och det låg en pytteliten stock på en liten skogsväg där inne. Därför lät jag honom galoppera emot den och han fick hoppa. Det var som om han förändrades. Han bockade som en unghäst efter det och for runt, runt som en tok med spetsade öron som för att säga "låt oss göra det igen!" Då grät jag för jag tycker så synd om honom. Han blir alltid alldeles lyrisk då han ser bommar, men han får ju inte hoppa för då håller inte benen och han får ont. Vad tycker du vi ska göra nu? Ska jag fortsätta bara rida ut barbacka (så han får känna sig så fri som möjligt) och galoppera i skog och mark (för detta visar han glädje inför) helt enkelt? Han visar ju tydligt hur illa han tycker om att rida på grusvägar.

Mvh Jessie

Haha, min Bruno är likadan. Jätteframåt när han får sällskap. Tyvärr är vårt fullblod det enda vi har och han går tyvärr inte att rida. Han lider av så kallad "panikångest" då han rids ut och blir helt oregerlig. Men ibland leder mamma honom när hon har tid och då går Bruno fint. Men tyvärr händer ju detta sällan.:(

Hans ägare säger att han alltid varit såhär efter en hoppskada som gjorde att han triangelmärktes och inte ens får skutta över små hinder, inget alls. Efter detta blev han som förbytt. Han är veterinärkollad och sadeln sitter bra. Hovar är finemang och han är fullt frisk. Rids han ut i sällskap av vårt fullblod är det en annan häst. Pigg och framåt så det är ju tydligt att han vill ha sällskap. Men detta går bara att fixa nån gång i månaden om ens det. Vårt fullblod lider av panikångest då han rids ut och blir totalt oregerlig och kan springa ner i diken, in i väggar och allt. Det slår helt enkelt slint i huvudet på honom... tyvärr... Därför orkar mamma inte rida ut honom så ofta tyvärr...
Jag har funderat på om Bruno helt enkelt saknar tiden då han var elithopphäst och hoppade små hus. För igår så var vi ute och red i skogen och jag såg en pytteliten stock på vägen. Jag testade honom därför och lät honom hoppa den. Efter det var det som en annan häst. Han bockade och konstrade och var som en unghäst igen. Efter det var han så uppe i varv att han taktade hela vägen bort (!) och hem med spetsade öron (!). Kanske är det så att han saknar hoppningen? Blir ju lyrisk så fort han ser bommar och det skär mig i hjärtat att veta att han inte får hoppa. Vad ska vi göra åt detta? Nu låter jag honom helt enkelt ridas ut barbacka i skog och mark så han får annat att fundera på då detta han visar en positiv inställning till. Vi galopperar på skogsvägar och gärden, för då blir det minsann fart i gubben. Kanske kan vi inte göra något mer, red för tränare med honom i två år och hon stod handfallen. Kanske får vi helt enkelt göra såhär med honom...

Hur länge sen var det han fick skadan och vad var det? Kan ni inte testa och börja hoppa lite bara små små hinder, typ en liten stock i skogen och se om han blir gladare. Kan han träna dressyr ordentligt för tränare utan att gå sönder borde det väl inte vara så allvarligt fortfarande?
Hoppa över några små stockar när du rider ut, så han vet att han ska få göra något kul och kanske även när du rider dressyr gå lite cavaletti och små hinder :)

Som många veterinärer säger, tygelhälta sitter i ryttarens huvud. På förra stället jag var hade två hästägare för sig att deras hästar haltade för att slippa bli ridna. Den ena hade en tumör och den andra hade fullständigt nedslitet ledbrosk.

Hade han ont efter att ha hoppat stocken?
Annars låt honom hoppa pyttelite hinder, stockar tex och galoppera lite när han verkar vilja det, så blir han ju glad.

Det är lite svårt; antingen vantrivas med eller utan ridning (lät lite så)
eller tycka om livet men riskera att få ont senare?

Kanske det bästa för hästen ändå är att försöka hoppa bara lite så att han blir glad, och går han sönder och får ont så ta bort honom helt enkelt, fast det så klart är jättejobbigt...
Nu vet ju inte jag hur han är om han bara får gå utan ridning, men det verkade som om han inte gillade det heller..?
Men att tvinga en häst framåt och känna hur den bara inte vill alls är ju varken kul för häst eller ryttare.. :S

Hans ägare säger att han alltid varit såhär efter en hoppskada som gjorde att han triangelmärktes och inte ens får skutta över små hinder, inget alls.
Medkänsla är det bästa man kan ha.
Har du funderat på vad det är som inskränker din hästs hälsa? Tar du hänsyn till det??

Jag testade honom därför och lät honom hoppa den. Efter det var det som en annan häst. Han bockade och konstrade och var som en unghäst igen. Efter det var han så uppe i varv att han taktade hela vägen bort (!) och hem med spetsade öron (!).
En häst som bockar och konstrar kan göra detta för att den känner obehag. En häst som stressar och känner hetta i kroppen kan ha spetsade öron.

Vad ska vi göra åt detta? Nu låter jag honom helt enkelt ridas ut barbacka i skog och mark så han får annat att fundera på då detta han visar en positiv inställning till.
Vad ska han fundera på? Han vet precis hur han har det i sin kropp och hur han känner det när du rider. Det är vad han visar dig i sitt sätt att vara. Det är ditt ansvar att göra ridningen till något som ni båda finner glädjande.
För att skapa harmoni så krävs det att man lyssnar på hästen och många gånger så kan man behöva lägga bort sina egna åsikter, för att verkligen kunna se och känna.
Vi galopperar på skogsvägar och gärden, för då blir det minsann fart i gubben. Kanske kan vi inte göra något mer, red för tränare med honom i två år och hon stod handfallen. Kanske får vi helt enkelt göra såhär med honom...
Alla kan bli duktigare på att anpassa sina förväntningar till hästens fysiska kunskapsnivå. Om du lägger om din inställning till din häst och dennes träning så kanske du ger hästen en anledning att känna glädje även när ni rider från stallet?

Ett litet tips:
Värm upp hästen med övningar från marken, före du rider iväg, så lär du känna hästen begränsningar och smidighet.
Ofta skapar gymnastik från marken lite bättre rörelseförmåga när man väl sitter upp. Det skapar också lyhördhet, medvetenhet hos ryttaren eftersom det ökar kroppsmedvetenheten. Du lär dig balansera din egen kropp och finna ett samspel med hästen på ett annat sätt.

Är hästen gammal? Kanske den är trött på att träna och sådär hela tiden. Jag tycker nog att du kan rida ut så mycket som möjligt, galoppera där det går och göra allt för att han ska må så bra som möjligt. Om detta nu inte sliter på hans ben, är det ju jättebra om han gör saker han tycker är kul, och känner att du också gör det. Att galoppera på öppna fält, är ju det underbaraste som finns, min häst blir en unghäst igen!
Hur är det med bommar på marken? Kan han kliva över dem utan att få ont? I så fall kan du ju lägga upp lite cavalettiserier och olika banor med endast bommar. Det gör jag med min häst ibland, och han blir som förbytt och energin kommer direkt.
det är hemskt när man inte kan göra det hästen tycker bäst om, bara för att den får ont :( Hur går det om du bara hoppar ett skutt någon gång i veckan/varannan vecka? Kanske du kan rida den vägen du red, så han får hoppa bara någon gång, sådär ibland?! Då kanske han tycker det är kul att komma ut, för att han tror att han kanske får hoppa.
Är hästen inkörd? I så fall kan du gå ut och tömköra, det tycker ju de flesta hästar är kul. Då kan du också träna cavaletti och olika övningar, men han slipper en tung ryttare på ryggen.
Hoppas att det löser sig!

Ursprungligen sagt av Tebazz:Är hästen gammal? Kanske den är trött på att träna och sådär hela tiden. Jag tycker nog att du kan rida ut så mycket som möjligt, galoppera där det går och göra allt för att han ska må så bra som möjligt. Om detta nu inte sliter på hans ben, är det ju jättebra om han gör saker han tycker är kul, och känner att du också gör det. Att galoppera på öppna fält, är ju det underbaraste som finns, min häst blir en unghäst igen!
Hur är det med bommar på marken? Kan han kliva över dem utan att få ont? I så fall kan du ju lägga upp lite cavalettiserier och olika banor med endast bommar. Det gör jag med min häst ibland, och han blir som förbytt och energin kommer direkt.
det är hemskt när man inte kan göra det hästen tycker bäst om, bara för att den får ont Hur går det om du bara hoppar ett skutt någon gång i veckan/varannan vecka? Kanske du kan rida den vägen du red, så han får hoppa bara någon gång, sådär ibland?! Då kanske han tycker det är kul att komma ut, för att han tror att han kanske får hoppa.
Är hästen inkörd? I så fall kan du gå ut och tömköra, det tycker ju de flesta hästar är kul. Då kan du också träna cavaletti och olika övningar, men han slipper en tung ryttare på ryggen.
Hoppas att det löser sig!

Tack för dina tips. Han hade tyvärr lite ont efter det lilla hoppet, men inget farlig och rider vi nu på den stigen blir han väldigt lyrisk och spetsar öronen och är riktigt framåt. Det är hemskt att veta att han inte kan hoppa så mkt, men kanske jag kan våga att göra detta någon gång så han får känna på glädje. Jag lyckades hitta en ny galoppväg (för han håller till allt utom hoppning) igår och lät honom först gå i samlad galopp och sen släppa. Han sprang som bara den och var alldeles lyrisk och jätteglad. Det var härligt att se honom så pigg och fin. Tänkte att detta kan vi göra oftare, för det visade han ju tydligt att han gillade. Han är nu 20 år gammal, men frisk, sund och fin för övrigt så veterinären ser inte att han lider av något, sa han till oss.

Cavaletti klarara han med lätthet och vi kör det ibland om vi åker och tränar för vår tränare. Han blir alldeles het när han ska få gå över dem, så vi kör med det då och då så han får upp ångan. Tyvärr är han inte inkörd och har han något efter sig får han panik och skenar. Däremot har jag ju tränat NH med honom, men inte kunnat göra detta under vinterhalvåret då det var snö. Vi ska försöka komma igång med det igen för det svarade han jättefint på. Tack för alla dina tips och jag fortsätter luska. Nu rids han inte så mkt längre, bara lätta pass med mycket spring (för det älskar han), lite dressyr ibland, något skutt över nån stock eller ett pyttedike så får vi se vart det leder. Ingen häst är ett hopplöst fall. :)

Medkänsla är det bästa man kan ha.
Har du funderat på vad det är som inskränker din hästs hälsa? Tar du hänsyn till det??

En häst som bockar och konstrar kan göra detta för att den känner obehag. En häst som stressar och känner hetta i kroppen kan ha spetsade öron.

Vad ska han fundera på? Han vet precis hur han har det i sin kropp och hur han känner det när du rider. Det är vad han visar dig i sitt sätt att vara. Det är ditt ansvar att göra ridningen till något som ni båda finner glädjande.
För att skapa harmoni så krävs det att man lyssnar på hästen och många gånger så kan man behöva lägga bort sina egna åsikter, för att verkligen kunna se och känna.

Alla kan bli duktigare på att anpassa sina förväntningar till hästens fysiska kunskapsnivå. Om du lägger om din inställning till din häst och dennes träning så kanske du ger hästen en anledning att känna glädje även när ni rider från stallet?

Ett litet tips:
Värm upp hästen med övningar från marken, före du rider iväg, så lär du känna hästen begränsningar och smidighet.
Ofta skapar gymnastik från marken lite bättre rörelseförmåga när man väl sitter upp. Det skapar också lyhördhet, medvetenhet hos ryttaren eftersom det ökar kroppsmedvetenheten. Du lär dig balansera din egen kropp och finna ett samspel med hästen på ett annat sätt.

Tack för alla dina underbara tips. Jag har försökt göra som du säger nu. Vi har låtit ringa efter en veterinär och han har kollat igenom honom, men finner inga fel. Vi har kollat sadel, bett och träns, men inget han lider av eller så. Så vi kan utesluta smärta och obehag. Jag har försökt se till vad han visar intresse för och vi har upptäckt en ny galoppstig i skogen som han älskar. Så vi rider dit då och då och jag har märkt en förändring hos min lilla ängel. Han börjar bli lite mer framåt då vi rider dit för han vet att han ska få springa. Han håller ju till allt utom hoppning tyvärr. Efter att ha läst vad du skrivit har jag kommit på att jag kan finna ett svar på varför han numera alltid bråkar när jag rider honom. Hästar är känsliga djur och kan känna av vad jag förväntar mig av honom och så. Om jag varje gång jag sitter upp förväntar mig att "Jaha, nu kommer han bråka igen och vägra göra något bra", är det ju inte så konstigt att han gör så, för det är ju det jag tror.

Jag tränade mycket NH med honom innan vintern kom och snön försvårade för oss och det svarade han bra på, eftersom han är en såpas bossig ponny. Jag ska ta upp där vi slutade så får vi se om vi kan få en bättre kontakt. Han är i grund och botten en väldigt lyhörd och känslig häst, det vet jag ju. Så jag ska börja om på noll med honom och försöka utveckla ett bättre band oss emellan. Tack för alla dina tips och jag ska ha dem i åtanke när jag jobbar med honom så får vi se vart det leder.

Mvh Jessie

i har låtit ringa efter en veterinär och han har kollat igenom honom, men finner inga fel. Vi har kollat sadel, bett och träns, men inget han lider av eller så. Så vi kan utesluta smärta och obehag.
Du säger ju själv att han är triangelmärkt. Det är ju ett tecken på att han har problem i kroppen. Klart att dessa inskränker på hästens ridbarhet, om man rider den med förväntningar att den är en "frisk" häst.

Att jobba från marken behöver inte enbart vara NH. Det finns mycket skoj att göra tillsammans med sin häst.

Att ta en vecka eller en månad när man låter hästen visa en vad den kan och duger till kan vara oerhört nyttigt för människan. Se situationen i från hästens synvinkel. Vad ska till för att harmoni ska skapas? Även hästar vill känna att det dom gör bringar glädje till andra.
Lycka till!

Om hästen fick ONT av att ta ett litet skutt i skogen, så är inte hästen frisk nog att ridas!!
Benen belastas lika mycket på en uteritt som de gör av ett litet skutt, kan jag ju lova!

Om den inte får ont av att träna dressyr, eller ridas ut i skogen, så kan den säkerligen få hoppa några små skutt på bra underlag nångång ibland.
Och ta bort sporrar och spö, det kan få negativ effekt genom att hästen känner sig tvingad till att göra en sak.

Men tänk på att hästen faktsikt är rätt gammal, och med en triangelmärkning. Det kan mycket väl vara så att den borde få gå i pension (Bete, stora hagar, mycket kompisar) eller tas bort.
Hur hemskt det än låter.

Om hästen fick ONT av att ta ett litet skutt i skogen, så är inte hästen frisk nog att ridas!!
Benen belastas lika mycket på en uteritt som de gör av ett litet skutt, kan jag ju lova!

Om den inte får ont av att träna dressyr, eller ridas ut i skogen, så kan den säkerligen få hoppa några små skutt på bra underlag nångång ibland.
Och ta bort sporrar och spö, det kan få negativ effekt genom att hästen känner sig tvingad till att göra en sak.

Men tänk på att hästen faktsikt är rätt gammal, och med en triangelmärkning. Det kan mycket väl vara så att den borde få gå i pension (Bete, stora hagar, mycket kompisar) eller tas bort.
Hur hemskt det än låter.

Vi har låtit honom vila bra länge för att vi skulle se hur det påverkade honom. Men då blev han depprimerad så det hjälpte inte. Det är som om han själv inte riktigt förstår vad han vill. Han vill ridas och aktiveras, men samtidigt är det något som inte stämmer när vi rider ut på honom. Däremot så har allt detta gett mig lite nya tankar så idag provade jag en ny sak. Varenda gång numera när jag sitter upp på honom tänker jag helt automatiskt: "Jaha, nu kommer han väl bråka som vanligt." Tänker jag så är det ju inte så konstigt att Bruno bråkar också, för jag förväntar mig ju inget annat av honom. Så dum man kan vara ibland...

Så idag när han började konstra (han går fram och tillbaka över vägen och försöker vända och så) så släppte jag tyglarna och satte mig helt enkelt bara där och gjorde inget. "Jag litar på dig", sa jag till honom och då stannade han och blev förvirrad. Han fortsatte en stund, men när jag bara satt där slutade han och stod sen stilla. När vi åter igen började skritta så gick han rakt med spetsade öron och uteritten förlöpte så fint så. Han uppförde sig som en mönsterelev. Tror du att mitt tankesätt kan ha inverkat på hans uppförande? Klart han bråkar lite ibland, men han är ju också en individ med egen vilja.

Du säger ju själv att han är triangelmärkt. Det är ju ett tecken på att han har problem i kroppen. Klart att dessa inskränker på hästens ridbarhet, om man rider den med förväntningar att den är en "frisk" häst.

Att jobba från marken behöver inte enbart vara NH. Det finns mycket skoj att göra tillsammans med sin häst.

Att ta en vecka eller en månad när man låter hästen visa en vad den kan och duger till kan vara oerhört nyttigt för människan. Se situationen i från hästens synvinkel. Vad ska till för att harmoni ska skapas? Även hästar vill känna att det dom gör bringar glädje till andra.
Lycka till!

Okej, du har verkligen gett mig något att fundera på och jag ska göra så gott jag kan. Vi tänker dra ner på ridningen nu och verkligen försöka börja om jag och han. Jag vill ju visa honom hur mycket han betyder för mig och hur mycket jag älskar honom. Den lille hästen är mitt allt och jag vill ju att han ska förstå det och inte tro att jag tycker han är oduglig. Så nu när han snart får börja gå på bete allt mer tänker jag spendera mer tid med honom utan att kräva något. Du vet, bara sitta där och klappa, småprata lite med honom och fullblodet. Ingen är perfekt här i världen, men jag hoppas med alla era tips kan göra vårt samspel tillsammans bättre.

Idag testade jag nämligen det här med att verkligen lita på honom. Lita på att han inte konstrar utan vill ut. Lita på att han kommer sköta sig själv. Så när han började bråka (som exempel rusa fram och tillbaka över vägen och försöka vända hem). Då släppte jag tyglarna, skänklade inte utan bara satt där och tänkte: "Jag litar på dig. Jag litar på dig." Då stannade han och verkade bli smått förvirrad. Sen fortsatte han gå i cirklar en stund, när jag fortfarande inte gjorde något stannade han igen och stod där. Efter en stund tog jag åter tyglarna och smackade lätt. Genast skrittade han framåt med spetsade öron och bråkade knappt alls på hela vägen! Kan mitt tankesätt kanske ha något att göra med allt det här? Att jag förmedlar negativa känslor till honom. Säkerligen inverkar detta på honom, så i fortsättningen ska jag gå in för att tänka att jag litar på honom och vet att han kan sköta sig. Sen får vi se vad framtiden utvisar

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar