A
Arabian
Hej alla. Nu är det så att jag har en söt d-ponny hemma på gården som jag rider ut med några gånger i veckan (rider numera ridlärarens fullblodshäst på lkektion istället). I början hade jag lite överseende med att han var lite mer... trög, än de andra hästar jag ridit. Men nu efter två år har jag gjort allt som stått i min makt för att få honom att bli mer framåt och positiv. Han tycker inte om att gå på grusvägarna som sträcker sig som ett nät där vi bor och jag använder både sporrar och spö. Han går helt enkelt "bakåt" i sina tankar. Försöker hela tiden vända hem, går knappt att få fram i skritt och galopp är nästan helt omöjligt och skritten går i slow motion hur mycket jag än skänklar och ger honom ett rapp då och då. Jag har tränat NH med honom i två år då han är en hingstig valack och det har gett fina resultat och han viker sig för mig. Men när vi rider är han åter såhär trög och okänslig för skänklarna. Han bråkar hela tiden, stretar emot bettet och försöker bocka av mig och vända. När vi rider hemåt däremot är der andra bullar och han går som en kanonkula och skuttar på stället för att han vill springa. Jag har låtit honom stå för att se om han helt enkelt ville vara ifred, men då blev han rastlös och ropade ideligen efter mig fast jag pysslade med honom flera timmar om dagen. Vi rider mycket i skog och det tycker han för det mesta är roligt, men detta är inte alltid möjligt och vi måste kunna rida på gärden och grusvägar, men det slutar bara med att jag till slut blir arg på honom när man har fått kämpa med honom så länge. Detta har resulterat i att jag tappat motivationen att rida honom och tycker det är tråkigt då det i övrigt är en fin och mysig liten ponny. Vad tycker ni jag ska göra för att få honom mer framåt och positiv till att jobba lite? Jag vill inte skiljas från honom!
Mvh Jessie
Mvh Jessie