"Mycket svår trafikfråga"

IngelaH

Trådstartare
Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden...

Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på den frågan från gående och cyklister från 8 år.

Som cyklist, då promenadscooter i maxhastighet räknas som CYKEL.

Var får jag cykla och var ska jag gå?

Det verkar förekomma delade meningar i Örebro. Och jag har inte råd med böter att som cyklist köra på gångbana.

Idag var det gångtrafikanter på väg åt olika håll på tre olika platser i Örebro som gick på båda banor samtidigt. De flyttade först när jag hängt på beep beeptuta i en halv minut och två cyklister som pinglade på ringklockan och skrek. På två ställen var det cyklister på banan med personer utan cykel.

Bifogade filer

• IMG_20240614_141556.webp
    IMG_20240614_141556.webp
    272,9 KB · Visningar: 253
Bild 2 om det är till hjälp...

Bifogade filer

• IMG_20240614_141423.webp
    IMG_20240614_141423.webp
    192,7 KB · Visningar: 247

Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på den frågan från gående och cyklister från 8 år.

Det verkar förekomma delade meningar i Örebro. Och jag har inte råd med böter att som cyklist köra på gångbana.

Idag var det gångtrafikanter på väg åt olika håll på tre olika platser i Örebro som gick på båda banor samtidigt. De flyttade först när jag hängt på beep beeptuta i en halv minut och två cyklister som pinglade på ringklockan och skrek. På två ställen var det cyklister på banan med personer utan cykel.
Jag förstår inte, man cyklar väl på cykelbanan och går på gångbanan. Cyklar på vänster sida och gående på höger sida. Alltså cyklarna delar på vänster halva och gående på höger.

Folk förstår aldrig sånt där :D En kombination med vad man är van vid och att helt enkelt inte orka bry sig antar jag. Minns fortfarande min lärare som envisades med att gå på höger sida med halva klassen och andra halvan gick pliktskyldigt på vänster sida på en vanlig kombinerad gångbana så att alla cyklister&gångare fick ut i gräset:rofl:

Folk förstår aldrig sånt där :D En kombination med vad man är van vid och att helt enkelt inte orka bry sig antar jag. Minns fortfarande min lärare som envisades med att gå på höger sida med halva klassen och andra halvan gick pliktskyldigt på vänster sida på en vanlig kombinerad gångbana så att alla cyklister&gångare fick ut i gräset:rofl:

Som utbildad fritidspedagog har jag varit med om detsamma och då sagt ifrån till praktikandledaren, då det var hen som lallade runt med mig "praktikanten" som gick sist.

Jag kan säga att om blickar från handledare kunde döda hade jag inte suttit här idag. Men barnen tyckte att det var jättekul och bra att jag sa till.

Det låter mer som en fråga om att inte visa hänsyn snarare än en fråga om trafikregel. Det är ju inte förbjudet att få på cykelbanan, men cyklister och andra som ska använda cykelbanan har företräde.

Då har jag lärt mig något nytt! Jag trodde att personer med olika former av hjälpmedel så som promenadscooter räknades som gående!

Är jag på caféer, restauranger, affärer, sjukhus, trottoarer och andra offentliga miljöer får jag endast framföra min promenadscooter i gånghastighet. Vilket för mig betyder att jag blir omsprungen av personer med rullator.

Det låter mer som en fråga om att inte visa hänsyn snarare än en fråga om trafikregel. Det är ju inte förbjudet att få på cykelbanan, men cyklister och andra som ska använda cykelbanan har företräde.

Det var därför jag började med att jag inte visste vilket prefix jag skulle skriva under. ""Bla bla bla" betyder för mig och andra stofiler att det kan ses som ett skämt. Och då trodde jag att tjatter var lämpligt prefix lite som "gnägg".

Jag ber om ursäkt för otydligheten.

Mina observationer är att alla trafikantslag bryter mot reglerna i stor utsträckning, gående främst hur och var de går, så klart.
I just det här fallet ser det ut att vara solklart att cyklister ska använda vänstra delen, och gående den högra. Men många bryr sig inte om skyltning, vad jag noterat.

När det kommer till gång- och cykelbanor är det dock inte ovanligt att skyltar och målade streck motsäger varandra, det verkar inte vara hög prioritet för kommuner att se till att det stämmer.

Sen har vi hundägare som går på dessa banor med hund i koppel. Ägaren går på ena sidan. Hunden tillåts dra ut hela kopplet och går på andra sidan vilket innebär att linan upptar hela bredden på banan. Livsfarligt när en cyklist kör in i linan och trasslar in sig i den. Eller ska vi andra gångtrafikanter tvingas klättra över linan? Barnvagnar som blir inlindade när hunden ränner runt barnvagnen och trasslar in sig i den. Hur tänker hundägare?

Sen har vi hundägare som går på dessa banor med hund i koppel. Ägaren går på ena sidan. Hunden tillåts dra ut hela kopplet och går på andra sidan vilket innebär att linan upptar hela bredden på banan. Livsfarligt när en cyklist kör in i linan och trasslar in sig i den. Eller ska vi andra gångtrafikanter tvingas klättra över linan? Barnvagnar som blir inlindade när hunden ränner runt barnvagnen och trasslar in sig i den. Hur tänker hundägare?
Fråga hundägaren kanske :idea:

Jag kan nog vara lite så att jag upptar hela banan både när jag går med hund och häst- för att jag vill att cyklister ska hörsamma att de närmar sig. Annars kommer de i hög fart och ska snika sig förbi vilket känns väldigt olustigt-och då utifrån både min, deras och djurets säkerhet. Hittills har ingen blivit sur utan när jag hör dem så flyttar jag alla till ena sidan och de kan passera.

Jag har varit med om att köra över utdragna flexikoppel med hund långt ute på en gräsplätt och ägaren på andra sidan cykelbanan ja... ett antal gånger. Både med cykel och permobil. Med rullator har jag varit färdig att snubbla ett par gånger också.

Jag kan nog vara lite så att jag upptar hela banan både när jag går med hund och häst- för att jag vill att cyklister ska hörsamma att de närmar sig. Annars kommer de i hög fart och ska snika sig förbi vilket känns väldigt olustigt-och då utifrån både min, deras och djurets säkerhet. Hittills har ingen blivit sur utan när jag hör dem så flyttar jag alla till ena sidan och de kan passera.

Det gör jag ocså, men då har jag inte lurar i öronen och jag slänger ett öga över axeln titt som tätt, så jag ser och hör vad som händer i trafiken.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka