Mycket stor häst

Lewis

Trådstartare
Jag har en häst som är 175 som vi håller på att köra in, men jag är lite orolig för att hon "blir för lång" då hon dessutom har rätt så lång rygg. Hur långa skaklar ska man ha? Mvh Tina

Sv: Mycket stor häst

vår dressyrhäst, som pappa knut tävlat framgångsrikt i körning med i 11 år är 174cm =) så visst går det:)

Bra! Men hur långa skaklar har nì? Går det med vanlig längd eller har ni extra långa?

Jag har kört en 1,82 häst... hon kunde gå i vanliga skacklar men det gick bättre med större förstås. Hon var också kring 1,80 lång så hon var rätt lång i kroppen.

Min erfarenhet är att det främst är beroende av hur hästen tar sina steg. Storhästen jag körde längde inte stegen så mycket bakåt eller hur man skall säga - hon trampade mest in under sig och kom inte så långt bak med hovarna. Annars hade det nog inte gått med vanliga skacklar.

vi har normalstora, inga extra långa. Men det är svårt att säg, jag vet inte vilken typ av vagn du använder. Det är kanske bäst att höra med ngn expert i ditt område för att vara på den säkra sidan. Men vi har aldrig stött på nackdelar med att köra en stor häst. Lycka Till! /P

Tack, ska nog göra det, om det är någon som känner någon i Västmanland som är duktig får ni gärna Pm:a mig...:)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 720
Senast: ameo
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 186
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv