Mycket mjölk i juvret

Louica

Trådstartare
Fick hem min häst igår. Avvänjningen av fölet har inte riktigt gått till som jag hade velat. Rent känslomässigt var fölet avvänjt, men han stod fortfarande i samma box på natten och har därför kunnat dricka en del mjölk.
Visste att hon skulle få mjölk i juvret, men att det skulle bli så stort som det har blivit var jag inte helt förbered på. Stallägaren som själv haft en del ston med föl menar att jag bara ska se till att hon får röra på sig ordentligt, men medgav att juvret var stort.
Har en kompis som under sin tid som hästskötare i USA lärt sig att massera juvret 2 ggr om dagen. Tycker det verkar lite konstigt, eftersom det borde stimulera mjölkproduktionen.

Hur tar jag bäst hand om henne egentligen ?

Sv: Mycket mjölk i juvret

Börja med att ta bort kraftfodert några dagar. Blir hon väldigt spänd i juvret kan du mjölka ut lite grann, inte för mkt, för ju mer du mjölkar dessto mer ökar produktionen. Se till att hon rör på sig oxå.

Har tagit bort kraftfodret. Var ute med de andra hästarna i hagen idag. Longerade henne också lite. Har en ganska stark misstanke om att ljuvret kommer va spänt imorgon, eftersom det var väldigt välfyllt redan idag. Ska prova att mjölka ut lite då.
Hur gör man egentligen? Har lärt mig på kor, men är det samma princip hos hästar?

Ja, samma princip, men du får göra samma rörelse med mindre antal fingrar, och det är i regel inte möjligt att använda sig av handflatan.
På en ko kan du, använder du alla, om inte nästan alla fingrar i samspel med handflatan.
Det där blev inte bra förklarat, men jag låter det stå. Någon annan tycker säkert att det inte är bra, ger mig en bassning och förklarar bättre.

Ja principen är den samma, men man kan inte ta hela handen utan bara tumme, pekfinger o långfinger.

Fast varför är inte bebben kvar?
Det är inte fel i en övergångsperiod att den får puppa morgon och kväll ex.

Hade jag avvänjt fölet hade det fått stå i egen box, men gå i samma hage en tid.
Fölet borde inte ha stått i samma box så länge, det är nu 6 ½ mån och väldigt välväxt. Jag har precis köpt henne och tog hem henne i går ifrån stallet där hon har varit i träning. Har hela tiden fått veta att till 1 december skulle fölet vara avvänjt eftersom stoet om hon inte blev sålt skulle hem till ägaren då. Fölet var sålt till en på gården där hon var i träning.

Ser nu att jag tydligare borde krävt att det stått mer skiljda åt, men det är lätt att va efterklok och hjälper tyvärr inte så mycket..

Det brukar lösa sig ändå, faktum är att hon med största sannolikhet hade varit lika fylld i juvret om de bara gått tillsammans under dagen.

jo, hoppas det gör det. Gör bara lite ont att se henne gå runt så.
Har varit med och avvänjt föl innan, utan problem för varken sto eller föl, men aldrig på det här sättet.

Visst är det jobbigt att se hur sto vankar av o an för den saknar sin bäbis. Det kommer lösa sig om några dagar ska du se

Mitt sto separerades ganska tvärt från sitt föl förra året. Jag hade tagit bort kraftfodret någon vecka innan, men juvren var spända lång tid efter separationen. Jag var orolig för juverinflammation och red varje dag för att få juvren att minska och bli mindre spända.

Jag hade hört att man skulle ta bort kraftfodret 2 veckor före och två veckor efter avskiljningen av fölet. I vårt fall fick stoet i stort sett vara utan kraftfoder i två månader, först då hade juvren minskat så pass att jag kände mig lugn.

fast fölet var ju uppenbarligen inte avvant eftersom den gick i samma box och kunde sutta om den ville

Var ute och gick en lång runda i söndags och efter det har det sett mycket bättre ut. Behövde aldrig mjölka ur något. Fortsätter att gå o gå. Och det går på rätt håll, juvret blir mindre. Är inte så spänt längre.

Beror ju lite på vad man menar med avvänjt. Ingen av dem brydde sig mer om den andra försvann än om någon annan häst gick ut genom stallet, så mentalt var de ju avvänjda.
Men antar att hon som köpt fölet kommer få lika stora problem att hålla hullet på honom som jag kommer ha att bli av med mjölken.

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 020
K
Hästvård Har någon nån kunskap om detta. Har haft många ston men har aldrig varit med om detta. Har ett fjordsto på 15år som aldrig haft föl. Hon...
Svar
8
· Visningar
12 539
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 579
Senast: moonstruck
·
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka