Mycket halt efter skoningen

J

Jamilia

Min hovslagare fick sluta pga skada knä. Hittade en ny som jag blev rekmmenderad av en stallkompis. Hästen verkades och skoddes, såg att hon var blev lite mer verkad än vanligt och var förstås lite orolig. Två dagar sedan var hästen blockhalt på höger fram samt puls i alla benen.
Eftersom inte hovslagaren kunde komma akut ringde jag ut distrikstveterinären som konstaterade 2 gradig hälta i skritt och då var det ändå bättre än på morgonen. Veterinären tog av skon och tyckte sig hitta en miniböld och spricka som möjligtvis var orsaken.

Puls och värme försvann inte och hon blev ännu mer halt dagarna efteråt. Ringde klinik och fick akuttid samma dag. Där kunde de bara konstatera att hovslagaren gjort ett mycket dåligt jobb och att det antagligen bara var sömmarna som satt för högt upp. Eftersom det var så mycket verkat vågade de inte sätta på en ny sko. Hovslagaren på kliniken satte på ett hårdplast-gips som nu suttit i lite mer än två veckor, på torsdag ska jag tillbaka dit och sätta på skon igen om allt ser bra ut.

Nu har hon gått på bete i snart tre veckor eftersom jag inte kunnat rida. Räkningarna kommer sluta på lite över 5000 kr, jag betalar "bara" självrisken 2100 :(

Problemet är att det är så svårt att hitta en bra hovslagare. Alla bra jag känner till är redan fullbokade. Om någon av er vet en bra hovslagare som skor ridhästar i norra Stockholm eller Uppsala län får ni gärna PM:a mig.
 
Sv: Mycket halt efter skoningen

Kan inte hjälpa dig men jag lider med dig och alla andra som har svårt att hitta en bra hovslagare. Hoppas verkligen du hittar någon.
 
Sv: Mycket halt efter skoningen

Tråkigt för dig. Synd att det ska vara så svårt att få tag på hovslagre. Är tydligen brist på dem. Och de som är riktigt duktiga de ryker direkt.
Hoppas du hittar en hovslagre.....
 
Sv: Mycket halt efter skoningen

Har du kontaktat den usla hovslagaren?

Vet du om h*n hade utbildning?

Om så är fallet, skulle jag kontakta hovslagarföreningen- för att det ska bli en kvalitétsförbättring i slutändan.
 
Sv: Mycket halt efter skoningen

Håller med! Om nu hovslagaren var utbildad (finns tyvärr dåliga sådana också) kanske det går att få ut på hans ansvarsförsäkring på något sätt. Kliniken borde ju kunna intyga hästens symptom och orsak.
 
Sv: Mycket halt efter skoningen

Eller så tar du ut samme hovslagare igen. Förklarar problemet du hade sist och ber honom att inte ta lika mycket. Att han gjorde en missbedöming sist behöver inte betyda att han är en ohjälplig idiot som inte lär sig av sina misstag
 
Sv: Mycket halt efter skoningen

Jösses!
Inte skulle jag använda mig av h*n igen för att experimentera på min häst.

Att en hov var misslyckad, men alla 4 :devil:

Har aldrig haft en häst som varit det minsta öm efter skoning. o skulle inte acceptera det.

Inte ens vid större ingrepp vid sjukdom/skada har hästarna varit halta.

Varför nöja sig med -Less is more
 
Sv: Mycket halt efter skoningen

Det handlar ju knappast om att experimentera. Han har gjort en missbedöming ang din häst känslighet och tagit för mycket. Varför skulle han göra om det om han får veta det blir problem?
Hästar är olika känsliga och det var första gången han skodde denna
Det är väll klart hästen reagerar i all benen - hovisen tog väll lika mycket på alla?
Jag acceptera inte heller dåliga hovslagare men jag inser att de är människor som knappast är ofelbara men däremot har de oftast öron villket gör att man kan föra en dialog med dem
Men visst- har ni gott om ofelbara hovlagare där så byt bara
 
Sv: Mycket halt efter skoningen

En hovis som skor en ny häst för första gången, brukar föra en dialog med hästägaren.

En ny hovis brukar dessutom ta lite för lite än tvärtom.

Att ta risker som man är medveten om är en sak.
T. ex. att använda en lärling eller en utan utbildning.
 
Sv: Mycket halt efter skoningen

Jag har väl inte så mycket att komma med, men jag tycker absolut att du skall berätta för Hovisen hur det blev. Det gäller ju Yrkesheder. Om vederbörande är inom skrået och har ansvarsförsäkring bör den gå in för ditt utlägg till vet. Om du känner dej obehaglig för det så kolla med Kliniken om de inte kan hjälpa dej. Det är ju inte ditt fel! Hästen har haft ont och lidit skada, du har inte kunnat rida etc.
 
Sv: Mycket halt efter skoningen

tyvärr har jag inget bra svar till TS
men har ett eget lite problem som gäller hälta och hovslagre

idag var min hovslagre ut och han verkade bara hovarna i och med att jag kör barfota metoden på min häst

han verkade alla hovar och raspade och i och med att min kuse har en vit stumpa bak så är kotan lite vekare där

men nåå i alla fall då när jag skulle ta en ridtur idag så gick hon med kortare steg på benet med vit strumpa

kan det vara det att hovisen böjde upp benet för mycket :confused:

det var INGEN värme och ingen hälta bara en orengång
kortare steg lixom
 
Sv: Mycket halt efter skoningen

Varför skulle kotan vara vekare bara för att den är vit:confused:
Vita hovar kan vara lite mjukare (men ej sämre, bäst att säga innan jag blir på hoppad;) )och h*n kanske råkade ta aningen för mycket ?
 
Sv: Mycket halt efter skoningen

gud vad jobbigt!
hoppas du hittar en bra..
våran hovslagare i stallet hans fru dog veckan nu.. så vi vet ju inte om han ska fortsätta eller sluta..han är bra oxå så hmm :(
 
Sv: Mycket halt efter skoningen

Sazalamel skrev:
Varför skulle kotan vara vekare bara för att den är vit:confused:
Vita hovar kan vara lite mjukare (men ej sämre, bäst att säga innan jag blir på hoppad;) )och h*n kanske råkade ta aningen för mycket ?


Haha. säger detsamma. Är inte det bara en gammal myt?
Annars skulle det ju inte vara ngn som kunde ha en helvit häst.;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
448
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 926
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 862
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp