Mycket fundersam

E

Emmsan84

Tjena Hejsan, Något hände när jag var ute och red i förrgår min häst blidde (varmblodssto) skogstokig när vi vände hemmåt, hon blev het och svår att kontrollera. Hon lyssnade inte de minsta utan sket i om jag så sågade henne i munnen eller om jag lossade på tyglen.Man hann och prova en del på den biten! :rofl:Det började med att vi skulle galoppera, på samma ställe vi galopperat på innan, det var tripp tripp till en början så lugnade jag ned henne sen fattade jag galoppen och de var lugnt, sen fick hon dårpippin och började slängtrava/skena då tänkte jag att den ända utvägen var att svängna mot ett hinder en stenmur, hade väll blivit trött i armarna för när vi väl kom Det slutade med att jag svängde in mot en stenmur för att få stopp på henne, kände att jag gled mera ur sadeln och föll av, hästen sprang tydligen iväg. Själv kommer jag inte ihåg mycket utav de som hände men antar att hon blev väldigt het och bara skulle hemmåt, ändå var vi inte långt hemifrån. Jag fick tydligen en kraftig smäll(hjärnskakning) och några hade sett en häst komma rustandes och letat efter mej, minns inte att jag gick på vägen med hjälmen i min hand vilket är lite läskigt. Min fundering är nu vad kan detta utbrott bero på? Jag hade dagen innan låtit henne skos framtill, har har haft henne 7 veckor, på prov och skulle nu ut och njuta i naturen, jag är helt förbluffad har aldrig varit med om en häst som gjort såhär bara sådär, utan att ha blivit skrämd eller något. I munnen har hon tillsvidare ett rakt tränsbett som är lite stort som jag fick låna utav ägaren. Efter denna händelsen undrar man om man både skall skära ned på fodret och byta till ett skarpare bett. Hon hade hur mycket enegri som helst när detta inträffade, annars brukade hon bli anfådd pga att hon inte blivit riden på ca 1 år innan. Tycker de hela är så obegripligt för hon har svarat bra på hjälperna och särskillt i munnen tidigare men samma bett. Hon brukar vara väldigt lätt att manövrera och brukar inte hitta på dumheter. Hon brukar gå på bettet även om man har långa tyglar. Kan någon snäll person komma med förslag??Jag är klyven om jag skall lämna tillbaka henne efter det här, hon var ju så toppen mysig innan har henne fortfarande på prov, blev ju lite skraj när man inte får stopp på hästen, kom med tips och idéer snäll. Här sitter jag hemma dunderförkyld och med hjärnskakning....skall de kunna bli så igen? :bow: Har beställt ett 3 delat bett till henne sedan innan, kan de hjälpa? När jag fick hem henne så hade hon enbart ätit grovfoder, hö, hösilage i lösdrift. Nu får hon 1 kg krafft grund, vitaminer samt något äpple och detta är bara till en början, då undrar jag ju hur hon blir sedan vildtoring?Hon kommer att få 2 kg krafft grund sedan. //Emma

Sv: Mycket fundersam

Hon ville hem och gav fulla fan i vad du tyckte om saken. Grattis. Det kan hända den bäste. Nu har du ju inte haft hästen så länge så det är inget konstigt egentligen, bara otäckt.
Hon har antagligen tagit ledarrollen, så mitt tips är att börja i den ändan. Om du vill ha en "nödbroms" om det händer igen, försök inte stoppa på det vanliga sättet (dra båda tyglarna), försök istället böja in hennes huvud och hals mot din fot. Antingen brakar ni i backen, eller så stanna hon.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 843
Senast: Linda_A
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka