Lorelie

Trådstartare
Vad tycker ni om mitt projektarbete? Är sidan värd ett MVG?

Hemsideprojekt - Frieserhingstar

Vad är bra/dåligt?
Var inte rädda för att kritisera! Jag vill verkligen att sidan ska vara så bra som möjligt, så därför måste jag ta åt mig negativa kommentarer också!

Glöm inte att sätta er på gästkartan, och rösta på vad ni tycker om sidan (längst ner på förstasidan)


KOMMENTERA MASSOR!! :bow: :bow: :idea:


(Jag vill INTE se en massa visningar, och få svar... helst lika många svar som visningar ;))
 
På första sidan gillar jag inte att Röstningen, räknaren och mailen är jämna (eftersom röstningen är mindre och de går efter överlinjen).
Stambokslinjerna gillar jag inte, mest beroende på att man måste scrolla massor i båda led.
Fotogalleriet skulle jag hellre se att bilderna satt brevid varandra, inte en och en som det är nu.
Gästkartan är en rolig grej, men inte med all jobbig reklam.
 
jag kan svara för bilderna=)
Dem gick inte att ha brevid varandra för då försvann den större bilden bakom menyn.
 
Hej!

Jag tycker att din sida är fin, väl valda färger och typsnitt, och bra navigation. :)

Ditt efternamn syns bara lite halvt på första sidan, men det går inte scrolla (vilket iofs är bra, scrollande på förstasidan är trist!), texten kanske går att ändra så att det bara är en rad? :)

Tyvärr blir det någon konstig underliggande ruta när jag tittar på bilderna i fotogalleriet. Det ser lite konstigt ut eftersom bildtexten följer bildens storlek och går över "rutan".

Stambokslinjerna är lite stora, svårt att få någon överblick. Samtidigt måste texten vara så pass stor att man kan läsa den, som nu. Har tyvärr inget bra förslag på hur man skulle kunna göra det mer överskådligt...

Annars har du fått med många säkert intressanta länkar och bakgrundsinformationen om projektet tycker jag är bra.

Med lite finjusteringar kommer det bli toppen! :)

mvh
Jenny
 
Först, eftersom det inte går att validera sidan och leta efter fel på den p.g.a. du inte har någon doctype eller character encoding så kan den nog inte få MVG tyvärr. Gå in på: W3.org för att lära dig mer om det.

Jag tycker det var snygga färger, men menyn på vänstersidan känns inte helt logiskt uppbyggd. T.ex.

Stamtavlor
• Nummerordning
• Bokstavsordning

där är stamtavlor ej klickbar utan endast dom små rubrikerna. Gästtavla och fotogalleri är däremot klickbara och det känns inte helt genomtänkt och logiskt uppbyggdt, alltså utifrån ett MVG-perspektiv. Jag förväntade mig att även t.ex. stamtavlor skulle vara klickbar länk när jag gick in på den. Förslag till lösning är att t.ex. flytta ner den lilla hästen så att den enbart hamnar framför alla länkar som är klickbara. Hoppas du förstår vad jag menar!
 
"Sidan är anpassad efter upplösning 800*600, men ser bäst ut i upplösning 1024*768"

Är det inte bättre att skriva endast att sidan ser bäst ut i 1024*768 , det ger ett mer proffisionellt intryck.

"Mitt intresse för frieserhästen började när jag sensommaren år 2000 fick börja rida en frieserhingst, nämligen Kreles."

Hade vart bättre om du skrev "vid namn Kreles" istället för nämligen, sen kanske du kan berätta lite om honom och om du vill utveckla ännu mer kanske du kan lägga till någon länk med bilder på honom för de intresserade?

På första sidan hade jag flyttat ner texten "Välkommen till min sida med frieserhingststamtavlor

Här finns alla världens godkända frieserhingstar samlade." och bilden ett steg så att det blir lite mer centrerat och inte i upper kanten,

-------------------
:)


-------------------

-------------------

:)

-------------------

ser du skillnaden?

tycker att gästkartan är rolig, men det är mycket reklam och det känns verkligen att du komemr till en annan sida, hade varit bättre med en vanlig gästbok, i samma stil som den övriga sidan, dessutom så tror jag att det bli ganska svårt att läsa inläggen om de blir många..

"Klicka på filen, den öppnas då i nytt fönster, "

Den öppnas inte i nytt fönster den frågar om ag vill öpnna, spara eller så, och alla kanske inte vet hur de ska göra och kanske inte vågar när det kommer en sån där meny upp, eller gör den så endast för mig? i vilket fall som helst gör en beskrivning och berätta att jag ska trycka öppna om jag vill att den ska öppnas i nytt fönster.

slutligen skulle jag tycka att det skulle varit kul om du gjorde en länk till en sida med lite fakta och diverse om själva frieser hästen, inte så mycket så att ditt syfte med sidan försvinner men lite granna, det gör att man kanske stannar längre på sida, nu är går det relativt snabbt och besöka sidan och även fast man vill så går dt inte att stanna längre.

jaja det var mina tips lycka till!
 
vad har du för konstig upplösning? är du säker att du inte har något annat upp tex icq eller msn?
 
glömde en grej, flyttar du ner texten och bilden som jag föreslog så se till att flytta ner länkmenyn (vet inte vad det heter är inte haj på hemsidor) till höger också så de kommer i samma nivå.
 
nu orkar jag inte läsa resten av tråden så du/ni får ursäkta om jag säger något dumt :o

första små sak som är lätt irritersam: bakrundsbilden på startsidan, man ser att det är ett par hästben som stiker ut, men det är välditg störsamt att man inte kan se hela den liksom.. eller inte väldigt störsamt, men lite om man är pettig. Bättre vore om antinge hela syndes eller inte alls.

Bakåtknapp på alla hingstsidor tillbaka till sidan man var innan på vore fint även (tänkte nu INTE på att du skall göra en vanlig länk eftersom man kan ha varit på antinge bokstavsordning eller nummerordnings sidan, utan jag tror att det finns något javascript som tar besökaren tillbaka om man klickar på en länk till den sidan den besökte innan)

Jag gillade fototalbumet där man slapp stora bilder på en gång eller att behöva klicka på dem, utan att man bara kunde dra musen över så vissades de som större. :)

Dum sak med gästkartan (som du kanske inte kan ändra på eftersom du inte gjort den) är att om jag tex skulle sätta ut vart jag bor nu så finns det redan folk som blockerar upp det området, vilket gör att jag får bo långt bort ifrån vad jag egentlgigen gör.. Vilket i detta fall gör att jag som besökare tröttnar på grejen å skiter i den (vad snäll jag är nu :o)
 
Tack för alla svar!

Ska se över och se om jag kan fixa några av de sakerna ni påpekat.

Det är meningen att jag ska skriva om rasen, men jag har tyvärr inte hunnit det...
 
Den fungerar halvkasst i Mozilla FireFox. T.ex. verkar det som det finns text på första sidan som inte kan ses. Efter copyright-tecknet står det Lina och det syns. Sedan blir det en rad som bara syns till hälften.

På bildsidan ser det heltskumt ut när man för musen över bilden. Ramen blir mindre än bilden och texten.

MVG eller ej? Tja, vad står egentligen i betygskriterierna?

/Soapbubble
 
Sådär, nu har jag ändrat en massa saker.
Kolla igenom och kommentera.
I eftermiddag ska jag göra ett alternativt bildgalleri för er som har äldre versioner av IE (Tror det är så att ni som ser sidan konstigt är att ni har äldre versioner som inte stödjer den typen av script)
 
mycket bättre nu tycker jag!, men fortfarande saknar jag fakta om kreles och frieser hästen öht, men nu ser den mycket bättre ut i layouten.
 
Jag har upplösning 1152x864, vad är det som är konstigt med det? Funkar hur bra som helst. :)

Sen fattar jag inte vad du menar med ICQ och MSN, skulle det förändra upplösningen? :confused: Har aldrig något liggande i kanten om det är det du menar...
 
Det kommer ;) jag har inte hunnit ännu. Får skriva det på onsdag och torsdag. Tänkte fixa lite med bildgalleriet nu innan jag åker till stallet.
 
Du använder samma teckensnitt som jag :D -nördisch Lisa-
Snyggt och stilrent.
Fast det skulle vara bra om rasfaktan (basfaktan) fanns där. ;)
 
Sådär, nu har jag skrivit en faktasida.
Ska om jag hinner ikväll eller imorgon fixa tillbaka länkar i alla stamtavlor... Frågan är bara om jag hinner göra alla 406... (Annars får jag väl göra några i början och några i slutet och hoppas att "domarna" inte tittar i mitten :p)
 
Sista chansen att säga något nu!
Sidan ska vara inlämnad imorgon (så jag gör det sista på den nu i kväll)

Några mer synpunkter, så kom med dem NU!

Och skriv på kartan! Är din ort redan tagen så zooma så får du också plats!
 
Jag tycker att rasinformationssidan är lite väl lång. Det är jobbigt att läsa stora textmassor på skärm, varför den behöver avdelas bättre. Lite underrubriker och nyckelord kan göra det hela lite mer lättläst. Du kan även tänka på om det är läge att dela upp informationen på fler sidor.

mvh
/Kat - IT-pedagog
 

Liknande trådar

Tjatter Deltagare: bollen__ cirkus Ferrari Habina Klara Koppen Lobelia MikaTela Mirtai quarter4ever Snurrfian Regler *Var snälla och trevliga...
18 19 20
Svar
380
· Visningar
15 333
Senast: LenaH
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 864
Senast: Efwa
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 196
Distans Halloj, vet inte om man får göra såhär, om inte får någon modertaor låsa tråden lr något. Hoppas att ingen blir arg. :) Jag som då...
Svar
8
· Visningar
1 347
Senast: Weeazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp