Mustang lusern

Antiqua

Trådstartare
Är det någon som vet värdena på Mustangs lusern? Har hittat en åf för detta och dom ligger mkt lägre i pris än vad Krafft gör (är storförbrukare pga urtrista proteinvärden:mad:).
Har även en åf i närheten som säljer Teknosans lusern och dom har mkt högre proteinvärden än Krafft, men då kraschar ca/p-kvoten och jag måste komplettera med mineraler vilket jag inte behöver idagsläget.

Jag försöker komma in på Mustangs hemsida men lyckas inte och jag ska åka och handla direkt efter jobbet. Så.... Hjälp!:bow:
Det är ffa mineralvärdena jag är intresserad av men även gärna mj och smrp.

Sv: Mustang lusern

Hon kunde inte hjälpa mig, knappade runt för fullt för att hitta värdena, men nä:( (Hamnade i nån foderbutik och ingen säck fanns att kika på heller). Jag får väl åka till butiken som säljer och kolla "live" sas på säcken, men känns drygt om det är "fel" mineralvärden eftersom det inte är nåt ställe som jag åker förbi i normalfallet. Blir en tripp på några mil tur och retur.

Men men ;)

Håller tummar för att nån som vet svarar inom sisådär 4 timmar:banana:

Knasigt, det numret ska liksom vara till just Mustang och inget annat? Hittar ingen analys någonstans på nätet tyvärr, du får hoppas det står på säcken.

Du kan ju prova maila, fast de har på 3 mån inte svarat på den mailfråga jag ställde, så jag vet inte jag :devil:

Vilket fiasko, haha!
Jag åkte 6 mil tor för att inhandla dessa lusern, men tro inte att värdena stod på säcken heller! Åf letade febrilt i Mustangs produktblad, men nä:confused:
Dessutom stod det på skylten att en säck kostade 185:- mot 140:- som jag fått i prisuppgift tidigare.
Men - eftersom jag tyckte att det är ju pinsamt att gå därifrån utan att handla så köpte jag plikttroget en säck:angel:. Men bara en. För det här blev ju liksom både dyrare och omständigare än att åka till GG och handla Kraffts.
Fortfarande har jag ingen aning om innnehållet, men knappast dör mina tottisar att äta en säck oanalyserad lusern i 5 dagar:p. Det är sålänge en säck räcker.

Så, det får la bli Kraffts ialla fall då hädanefter;)

(Jag är ARG att Eko lades ner där de hade Dangroents för 119:-.Fyyy dom :devil:)

Ja eller hur, jättekonstigt att en så stor leverantör är så hemliga med innehållet:confused:. Man vill ju veta vad man stoppar i pållarna sina ju:)
Aja, från mig blir det inte så mkt mer pengar till dom:cool:

Ska prova att mejla till dom, jag är lite nyfiken på om jag får svar, Alexandra fick det ju inte så.. Ska göra det på en gång faktiskt:D

På vilket vis blir inte Ca/P kvoten bra med Teknosans lucern?

En stor del av calciumet i lucern är bundet till proteiner och upptas därför som proteinmolekyler. Därmed blockeras inte kalcium/fosforkanalerna i tarmväggen och upptaget av fosfor fortsätter oförändrat.

Tänkte om det var ovanstående du var rädd för angående kvoten!

Kvarnbyfoders lucern kan man få hemkört till stallet om man beställer en viss mängd, billigast om man tar hel pall!

På vilket vis blir inte Ca/P kvoten bra med Teknosans lucern?

Teknosans innehåller bara 6,6 g kalcium/kg så ca/p-kvoten blir låg i den totala foderstaten för min åring. Då måste jag komplettera med kalcium eller annat mineralfoder men jag tycker det är enklast att slippa;). För mitt äldre sto skulle det däremot funka.
Teknosans ligger ungefär som kraffts prismässigt, så då kan jag lika gärna fortsätta på kraffts och slippa tillskottsfodra med ca:)

Kvarnbys lucern har följande värden:
MJ 8
smb rp 150 gram
Ca 16 gram
P 2,5 gram
Mg 1,9 gram

Den är omelasserad och av de hästar jag gett så har alla föredragit Kvarnbys före Kraffts lucern!

Det finns en åf av Kvarnby bara 2 mil från mig:) Bättre med protein, perfekt förhållande ca/p för min del. Tack!:bow:
Vad ligger priset på per säck ungefär tro, om man nu inte köper en hel pall på en gång?

Tyvärr vet jag inte vad de tar för dem!

Jag brukar ta hem helpallar och halvpallar med olika foder från dem, i somras kostade lucernen 4,54 + moms kilot om man tog helpall. Eftersom smb rp är så pass mycket högre kan ju priset få var lite högre än Kraffts, men har du tur är det billigare!

Du kan väl tala om vad du fick ge för en säck sedan!

Det gör inget om priset är lite högre än kraffts, för då kan jag minska på sojan (som sagt, ruskigt dåliga proteinvärden på hösilaget för en växande knatte:devil:). Jag ska ringa dom i morrn och kolla, återkommer då vad de vill ha för en säck:)

Shit, har inte räknat innan men kraffts pellets kostar 7,20 kr kilot och hack som jag gav innan kostar över 10:- kg:eek:
50 spänn om dagen bara på lusern:eek:

Tur man inte får för sig att räkna oftare vad allt egentligen kostar:angel:

Ja, usch ja.. jag räknade lite förrut.... fy alltså :crazy: Jag hade velat ge hästarna minst 1 kg hack i var, för att de skulle slippa äta soja o Krafft Protein.. men fy så dyrt..

fast iofs.. det kanske går på ett ut nu... med all soja o K.P jag ger :p

Nä det är ju inte roligt för plånboken såna här år när protienvärdena på grovfodret stinker:crazy:

Ringde åf för Kvarnby lusern och de tar 200:-/säck vid köp av lösa säckar. Rabatt vid hel pall men han kunde inte svara på rak arm hur mkt, och den som visste var inte i närheten. Är det 25kg i deras säckar?

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt sto har föl som nu är 1 månad. Stoet är lättfödd och i väl gott hull just nu, men givivningen går snart in i det skede där det...
2
Svar
34
· Visningar
5 931
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Jag har under alla år som hästägare varit en 'dålig' häst'ägare och fodrat med ögat, dvs utan foderstatsprogram, I år har jag för...
Svar
9
· Visningar
1 610
Foder & Strö Kompisen har idag fått reda på att hösilaget de har i stallet innehåller väldigt dåligt med SMRP, det har en kvot på 3,3. Nu har de...
Svar
5
· Visningar
1 734
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö jag sitter fast i mina funderingar och hoppas på att nån har bättre koll på mineralerna än vad jag har... tidigare om åren har jag...
Svar
7
· Visningar
2 968
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Kattbilder #10