Musskrämmare med ultraljud?

Sv: Musskrämmare med ultraljud?

Hej Alexandra!
Som Ullo påpekade, så får man inte länka till egna hemsidor. Men om du googlar, så finner du hemsidor, där man till och med kan tanka ner bruksanvisningarna. De kan ge dig en bra ledtråd om vad du behöver för utrustning. :idea:
/ Pelle

Men varför måste du länka? Det är väl bara att skriva ned fakta och förklara hur det fungerar?

Men varför måste du länka? Det är väl bara att skriva ned fakta och förklara hur det fungerar?

Precis så jag menade.

Typ skriva att 'När man ska köpa musskrämmare så ska man först och främst titta efter vilken frekvens de använder och om den automatiskt ändrar frekvens slumpmässigt, för om den har frekvens x och/eller inte byter själv, så innebär det att bla bla. Medan om den byter själv och har frekvens Y, så bla bla. Det är även bra att kolla om den är kapslad eller inte, med tanke på att bla bla'

Då kan man om man vill göra reklam ganska enkelt få folk att när de sen googlar hamna på sin egen/sitt företags hemsida, om man nu tillhandahåller det som är bäst av ditt och datt anledning.

Dvs dela med sig av den kunskap som finns, som är det som gör att man skulle rekommendera produkt X. Genom att sprida kunskapen utan att nämna produkt eller företag X, så får man ju folk att göra ett mer medvetet inköp. Annars går de mest troligt på det ekonomiska eller dte företag som gör 'bäst reklam på nätet'

(Själv är jag inte hjälpt av musskrämmor tyvärr, det funkar dåligt när huset är som ett veritabelt såll vad gäller mus-entréer.. Jag håller på att få spunkt, det här är helt klart ett helvetiskt musår =/)

OK, förklaring i text var det..!

För bästa saneringseffekt gäller det att komma åt mössens infrastruktur i huset — gångar och nästen. På så sätt lamslås gnagarnas gångsystem och mössen kan inte längre röra sig fritt i väggar, bjälklag, på kallvinden och i förekommande fall i krypgrund. Montering av en eller flera ultraljudsapparater sker då bäst i torpargrunden/källaren eller/och på kallvinden.

Vid montering i själva boningsutrymmet med en eller flera apparater i stickkontakter, kan saneringsgraden ibland bli tillfredsställande, men man får vara beredd på att mössen då kan finnas kvar i husets bi-utrymmen eftersom ultraljudet inte ens går igenom en tapet — inte så trevligt! Dyrt kan denna startegi också bli eftersom man i princip behöver en apparat i var/varannat rum.

Under sk mössår, då populationen närmast exploderar, kan hungern ibland tvinga gnagarna att göra utfall in i boningsutrymmen. Under sådana omständigheter behövs komplettering med fler ultraljudsapparater och i extrema fall behövs skyddet utökas till att täcka in även väggar och bjälklag (resonansapparat). Om denna typ av extra installation kommer att behövas eller ej, kan lätt konstateras med kontinuerlig övervakning, vilket för fritidshuset innebär minst var 14:e dag.

Kommer mössen direkt in i väggen via lockpanelen/brädforingen utan att passera källaren/krypgrunden, behöver man troligtvis också komplettera med resonansljud. Samma gäller om isoleringen på vinden är försedd med vindpapp eller det finns golvpanel på delar eller hela vindsbjälklaget — stoppar ultraljudet...!
Elektromagnetisk puls via elledningarna är tyvärr inget alternativ till resonansljud, då ingen tillverkare av dylika apparater har lyckats att vetenskapligt bevisa att elektropulsen har någon som helst effekt. Konsumentverket anser fö att påståendet om elektropulsens effekt är vilseledande marknadsföring och håller i skrivande stund på att förbjuda marknadsföringen av dessa apparater.

SAMMANFATTNINGSVIS:
Under förutsättning att den mösskrämmarutrustning man väljer är helt modern med den senaste ljudtekniken (automatisk frekvensmodulering, mm), så är elektronisk skadedjurssanering OFELBAR om man beaktar utrustningens;
1) dimensionering (rätt typ och antal av apparat/er),
2) placering, samt att man även har läst
3) bruksanvisningen, t.ex. om att inte använda fällor och gift
parallellt med saneringsutrustningen — motverkar syftet eftersom
betet lockar till sig ännu fler gnagare...!

Allt prat om tillvänjning hos gnagarna kan tas med en stor nypa salt. Skadedjuren kan inte vänja sig vid MODERN elektronik. Kommer mössen tillbaks är det endast någon av villkoren 1-3 ovan som inte har blivit uppfyllt.

Frågor?

Pelle Båth

Hej,
har pratat med Pelle Båth som förestår Musfritt och Topo Stop beträffande deras värstingmodell E250/500. Har råttor i ett utomhusgarage och trodde att denna maskin skulle förhindra råttorna att vilja ta sig in. Trots Anticimex tvekan till denna utrustnings funktion så gick jag i fällan:confused: att köpa denna skadedjursskrämma. Installation i december ocn nu tre månader senare så är råttorna fortfarande helt obesvärade.

Tänkte då utnyttja återköpsgarantin men det fick jag inte då jag hade betalt den i egenskap av företagare men å andra sidan så hade det blivit en massa avdrag även som konsument.

Pelle försvarade sig med att under stora musår så kan det ta lite tid innan råttorna försvinner och att man absolut inte skall se dessa typer av apparater som en skyddsvägg mot råttorna som många kunder tycks tro...och jag tillhör den korkade skaran som trodde att inte råttorna ville gå in i garaget när apparaten var på. Dessutom så är ljudet ifrån apparaten mycket påträngande så hade det varit i närheten av där man lever så hade den inte heller gått att använda.

Jag är mycket missnöjd med fr.a Musfritts agerande att inte ta sitt ansvar och ta tillbaka apparaten och även besviken på att inte apparaten hade någon som helst verkan. Utan nu blir det att installera nya garagedörrar istället.

Jag retar mig på att jag inte lyssnade lite mer till Anticimex

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
238
Hemmet Jag håller på att bli galen på riktigt nu! Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: tott
·
Hemmet Med risk för att skämma ut mig totalt på bukefalos, jag behöver hjälp! När jag satte i laddaren till cykeln blixtrade det till och nu...
2
Svar
26
· Visningar
1 607
Senast: Tantan
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar