Musskrämmare med ultraljud?

kopparberg

Trådstartare
Funkar det?
Stod igår på en bygghandel och kollade på musfällor, och där stod också en sådan där manick som med ultraljud på en viss frekvens ska skrämma bort möss. Men fungerar det? Någon som provat?

Sv: Musskrämmare med ultraljud?

Finns på jobbet och hemma hos chefen. Fungerar.

Vi har på jobbet (sommarkafé) haft bekymmer med möss på höstar och vintrar. Muslortar i kakfat som stått undaställda (enbart faten alltså...) etc etc.
Efter att musskrämman kom så har vi inte hittat en enda lort sedan förra hösten.

Hemma hos chefen funkar de också. Däremot har hennesman en i sitt garage. En billigare variant som bara sänder ett enda ljud, inte skiftar ljudet. Där har mössen uppenberligen vant sig. Så billigaste varianten ska man tydligen inte lita på.

Jag vet inte om de fungerar, men jag vet att jag kan höra vissa av dem. Var inne hos min hyresvärd förra hösten och undrade vad det var för vidrigt tjutande de hade i sitt hus! :eek: Har därför inte vågat köpa hem och prova i mitt hus, men borde kanske ha en att ha igång när jag inte är hemma.

Intressant!
Vet du vart gränsen för billig respektive högre kvalité går i pris? Den jag kollade på kostade ca 350:-.

Men huvva och höra det ljudet! :crazy:

Jag har tänkt den i sadelkammaren, så jag ska inte ha den hemma.

Köpte en på Granngården för två år ssedan till stallkammaren. Detta då vi under två vintrar hade frekventa besök av skogsmöss/råttisar.
Därefter har spåren efter dem upphört.
Så jag är nöjd.

Kan tyvärr inte svara om de funkar för jag har själv inte vågat prova eftersom jag såväl som Marvin kan höra vissa. Och det är heemskt!:eek: Känns som att hela skallen ska sprängas!:crazy:

Det var lite kul, precis när jag startat tråden stod en annons på högerkanten här på sidan, "har du problem med råttor och möss?" :D

Då verkar det som om den jag såg inte var lågprisvariant!
De på sidan som hade reklam här på Buke kostade runt 700:-.

Kan tyvärr inte svara om de funkar för jag har själv inte vågat prova eftersom jag såväl som Marvin kan höra vissa. Och det är heemskt!:eek: Känns som att hela skallen ska sprängas!:crazy:

De jag sett kan man välja frekvens på. Be dem ställa in skrämmaren på annat läge så hör du ingenting.

Dessutom - riktiga tanter har så nedsatt hörsel att så höga toner inte besvärar dem. Tror du kör med falsk marknadsföring. Du är ingen riktig tant :mad:

Säger som Mixoman, i själen är jag en riktig tant, frågan är bara vad siffrorna säger?;)

Pappa har skaffat en, av dyrare variant - en Topo Stop E250 närmare bestämt (kostar 1200- 1400 kr).

Han har satt den i krypgrunden, så den täcker grunden på hela huset. Han har varken sett eller hört möss sen han satte upp den, det minskade direkt och tog ca en vecka innan det försvann helt.

Han hör den inte, och hans hund reagerar inte heller. Både jag och min bror hör den dock, ett litet 'pip' nu och då.

Köpte min förra vintern, gick på 400:- tror jag.
Funkar uppenbarligen inte...för idag satt det en mus och kikade bara två meter ifrån den :grin:

Pappa har skaffat en, av dyrare variant - en Topo Stop E250 närmare bestämt (kostar 1200- 1400 kr).

Han har satt den i krypgrunden, så den täcker grunden på hela huset. Han har varken sett eller hört möss sen han satte upp den, det minskade direkt och tog ca en vecka innan det försvann helt.

Han hör den inte, och hans hund reagerar inte heller. Både jag och min bror hör den dock, ett litet 'pip' nu och då.

Mamma hade visserligen en billig variant, men hunden brydde sig inte, men jag fick nästan panik innan jag lyckades lokalisera var ljudet kom ifrån. Kompisarna har en dyrare variant som jag inte alls känner av så det beror nog lite på hur känslig man är själv och apparaten.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
238
Hemmet Jag håller på att bli galen på riktigt nu! Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: tott
·
Hemmet Med risk för att skämma ut mig totalt på bukefalos, jag behöver hjälp! När jag satte i laddaren till cykeln blixtrade det till och nu...
2
Svar
26
· Visningar
1 607
Senast: Tantan
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar