T

Trotting_horse

Varför ger man hästarna müsli? och hur mycket bör man ge dom??

Sv: Müsli

Jag har bara provat Eggersmanns musli pga att jag har en äldre herre (21 år) som är svårgödd. Vi provade en säck med deras Senior musli (83 g/kg smrp och 13,9 MJ/kg) som är lättsmält mm för äldre hästar. Det skulle man ge max 50% av kraftfodergivan av, vilket innebar att jag fick lov att använda annat också. Alternativt ge 400-700 gr/100 kg häst vilket blir väldigt dyrt tyckte jag, så jag slutade och återgick till "nya krafft groov" som har 125 g SmRP och 10 MJ.
Dessutom sorterade han bort alla flingor.

Jag får hem ett sto på 3 år som äter musli och jag ställde frågan till ägaren varför hon äter det.?

Hon svara då att i musli inhåller det mesta som en häst behöver men det ska ges med havre oxå.
Min fråga då var varför just med havre?

Fick aldrig svar på det, tyvärr..
Kanske får jag svar här inne om det?

Det jag vet är att av havre så blir dom flesta hästarna
så himla pigga och därför så köper inte så många havre nu
för tiden.
Korn tex det är lite bättre för man blir inte pigg utan där får
man mer hull av det hela :)

Detta sto äter, hö, musli och havre

Men om det är ett muslifoder där man själv ska tillsätta spannmålet
(alltså inte ett helfoder) så kan du ju ge korn i stället för havre om din pålle inte kan ha havre.

Vi har Fibergi musli till vår och ger havre dessutom men det kan man ju välja själv, eller hur? :)

Vi ger musli för att vi ville ha mindre med tunnor och diverse pytsar och burkar i stallet. (Jäkligt dåligt med plats :( )

Att vi valde det i musliform är nog för att vi själva tyckte det såg trevligare och godare ut än t ex pellets. I själva verket struntar nog vår pålle i hur det ser ut bara han får maaaaat! :D

Hur mycket? Jamen det kan man inte säga så här generellt.
Dels beror det ju på vad fodret innehåller, vad du har för grovfoder, vad du har för häst och hur mycket pållen får jobba.

just nu får han müsli och havre och jag har tänkt slänga på han lite betfor också. Om hästen får müsli så behöver den inga mineraler och sånt har jag hört, stämmer det?

Ha helst en höanalys och kolla sen om det verkligen behövs havre eller korn. Hon kanske klarar sig fint med bara müsli?

Till trådskaparen:
Ger müsli till min valack för att jag ihnte vill ha för mycket grejer att blanda själv. Blir enklare, ser godare ut än pellets, bättre för tänderna har jag hört, men främst; Hästen funkar kanon på muslin. har Hippo Müsli Bas. Han blev jättefin i pälsen :) (Ger inte för tillfället pga boxvila)

I den muslin vi har så ingår mineralerna men det finns ju ett antal olika musli-sorter. Stallägaren till vårt stall har t ex en annan sort där man själv måste ge mineralerna.

Sen finns det ju musli som redan innehåller tex havre (helfoder)
Vi ville dock inte ha ett sådant helfoder för vi vill själv kunna minska eller öka havren ifall det behövs.

Jag vet inte hur många musli-sorter det finns men kolla runt lite på trådarna om musli så kan du säkert hitta information.

Vi har Fibergi sen finns det väl Hippo och Krafft (tror jag)
Gå in på deras hemsidor så står det där om det är ett helfoder eller om man ska tillsätta något själv.

Och som sagt, det finns säkert flera andra musli-sorter till.

Hmm, höet ingår i hyran och jag skulle gissa på att det är bondens
skörd, annars måste ju han köpa in hö först.
Jag kan helt enkelt kolla med honom.

Men korn vill jag att Pernilla ska ha då hon är lite tunn som
sagt.
Men jag har funderat på att ta bort havren, skulle det göra nått?
Jag tänkte musli, korn samt hö borde väl funka ska oxå ge betfor
tänkte jag.

Men om jag köper musli behöver jag köpa en massa b-vitamin och
vitaminer?
Tänkte köpa blå miner till henne (Tror hon har det just nu).

Har funderat väldigt mycket på fibergi, har gett mina andra hästar det men ägaren har aldrig gjort det och dom på granngården hade tydligen sagt att fibergi är igentligen inge bra och tyckte att man skulle köpa Kraft grov istället.

Av vissa hör jag att fibergi är jätte bra och av andra nej det är
inge bra.
Blir så förvirrad när alla säger olika :(

Men vi får se hur jag gör när hon kommit till rätta, jag tänkte iaf börja med att ge henne Korn, betfor och havre samt hö och blå miner.
Musli kommer men då tar jag ev bort havren kanske lägger i 1dl ;)
Korn och havre samt hö och spån ingår i hyran så det skulle iaf inte spela någon roll om jag väljer bort havren lr har den kvar.

Varför ger man hästarna müsli?
Kraftfoder ger man när man har ett grovfoder med otillräckligt näringsinnehåll till den aktuella hästen.

Ett kraftfoder i müsliform tycker jag är bra för att man ser vad det innehåller, det behöver inte blötas som vissa pellets och det blir större volym i krubban (lite längre tuggtid) än pellets.

och hur mycket bör man ge dom??
Så mycket som behövs för att fylla hästens behov.

Alla rekommendationer från tillverkaren angående utblandning med spannmål, storlek på givan och mineralinnehåll är just rekommendationer baserade på att du har ett normalt hö, och det har ju nästan ingen i verkligheten. :smirk:
Det är inte säkert att du behöver komplettera med spannmål, kanske müslin ensam täcker din hästs behov? Du kanske ändå får tillsätta ett separat mineralfoder för att balansera upp foderstaten, trots att det på säcken står att det inte ska behövas?

Titta på just dina hövärden och din hästs behov och bestäm därifrån vad som är lämpligt att ge. :)

Jag vill först säga att jag långt ifrån är någon foderstatsexpert, tvärtom. Dessutom ska jag villigt erkänna att jag själv inte har något analyserat hö och kan därför inte veta säkert vad vår pålle behöver och inte behöver.

Jag är alltså en sån där "fuling" :devil: som fodrar med endast ögat. :eek: Men ännu så länge så mår pållen bra, är pigg, glad och mätt. Hårremmen glänser och han fungerar bra till den ridning vi "utsätter" honom för. Det handlar i vårt fall om "normal" vardagsridning där det tränas lite dressyr, lite hopp samt härliga skogsturer. Han rids 5-6 dagar i veckan men det är inte frågan om hård tävlingsträning och tävlingar blir det kanske ibland på någon liten klubbtävling i hopp.

För tillfället får han musli, morötter och hö + att det finns ganska mycket gräs fortfarande i hagen. Havre kommer han också att få senare om det känns som att det behövs. För ännu så känns han väldigt pigg och framåt i ridningen och därför får han ingen havre förrän vi märker att han kanske "segar". Och när vi märker att han behöver havre så går vi inte efter någon tabell eller liknande. Vi har ju ingen höanalys och kan därför inte veta hur mycket han bör ha. Vi ger bara lite havre i början och ökar på lite i taget tills vi tycker pållen funkar bättre.

Men som "Runaway" mycket riktigt påpekade så kanske du inte behöver ge havre eller korn utan att det räcker med muslin.

Men tänk på att vissa musli-sorter är helfoder och innehåller därför redan havre eller kanske korn och vill du då minska mängden havre eller korn så minskar du ju även på de andra ingredienserna som pållen kanske behöver. Eller, tvärtom, du vill kanske öka på kornet men då ökar du även allt det andra. Det är därför vi ville ha ett musli där vi själva kan minska eller öka endast havren.

Bäst är naturligtvis om man har en höanalys för då ser man direkt om något fattas eller om man kanske bör minska på något.

Sen det där att Granngården tyckte att Fibergi inte var bra och att man skulle ha Krafft i stället tycker jag att du ska låta bli att lyssna på.
Om du frågar en massa olika folk vad de tycker är bäst så kommer du att få ungefär lika många olika svar. Det finns massor som gillar Kraffts produkter men säkert lika många som absolut inte vill ha det.
(Kanske personen på Granngården själv hade Krafft till sina hästar)

Jag har förståelse för de som inte vill ha vissa fodermärken pga av att de har en höanalys och inte kan få ihop en bra foderstat med just det märket pga att innehållet är lite "fel" så det stämmer inte riktigt med värdena på höet. Men sådana "hemmapulare" som du och jag får helt enkelt köpa det som vi själva känner för och prova.

Vår häst funkar i alla fall bra på Fibergi men det finns säkert någon som inte kan ha det till sina hästar. Det är egentligen samma sak med alla dessa "miljoner" olika hundmats-sorter. Vi har två hundar men de kan inte ha samma mat för den ena hunden har jättesvårt att hålla vikten och den andra skulle "rulla fram" om han fick samma mat som den andre.

Så mitt råd är: Prova själv det foder du funderar på. Om du har möjlighet så fixa en höanalys och be någon vänlig själ på Buke hjälpa dig tyda den. Du sa att din pålle var lite tunn så det kanske skulle vara lönande för dig att ha en analys för då vet du nästan exakt vad du ska ge för att få upp vikten och du kan kanske spara pengar på det sättet genom att du då inte köper onödiga och dyra tillsatser som inte behövs.

Du frågade även om du behöver ge en massa b-vitamin och vitaminer om du ger musli? Det kan du inte veta om du inte har en höanalys som talar om vad du behöver för att täcka upp det som fattas i höet. Tänk på att det inte heller är bra att överdosera vitaminer, mineraler etc. Jag själv ger inga extra vitaminer mm eftersom det finns i mitt musli men som sagt: Jag kan inte heller veta om det är tillräckligt. Det enda "extra" jag brukar ge är B-vitamin när han fäller. (Men även där går meningarna isär= en del säger att det inte behövs)

Så du kommer aldrig att komma ifrån det faktum att folk har olika uppfattningar. Man får helt enkelt lyssna på det man tycker verkar vettigt och sålla bort det som verkar knäppt.

Lycka till! :) (från en som kanske till slut tar sig i kragen och lär sig lite mer om höanalyser, foderstater mm för jag tycker det är väldigt intressant :D )

Klart att de på "granngården" säger att krafft är bättre! Det är ju det dom vill sälja!
Vi ger fibergi musli (koncentrat) eftersom det är havrefritt och innehåller mycket protein samt vitaminer och minerlaler. men det räcker inte så att man kan strunta i mineralgivan utan de får det också...

Våra får alltså Hö, musli, linfrökaka och mineraler, det räcker alldeles utmärkt enligt foderstatsprogram och analyserat hö...

// M

minternet skrev:
Klart att de på "granngården" säger att krafft är bättre! Det är ju det dom vill sälja!
Vi ger fibergi musli (koncentrat) eftersom det är havrefritt och innehåller mycket protein samt vitaminer och minerlaler. men det räcker inte så att man kan strunta i mineralgivan utan de får det också...

Våra får alltså Hö, musli, linfrökaka och mineraler, det räcker alldeles utmärkt enligt foderstatsprogram och analyserat hö...

// M

Hmm varför vill dom just sälja det?
Är inte fibergin dyrare i priset?
Har för mej det iaf.

Okey vadå finns det fibergi musli?
Jag tänkte köpa mej Fibergi låg vilket jag alltid
gett till mina hästar förr men börja tvivla då dom på
granngården kom med det där svaret, hehe

Jag vet ej riktigt vad för musli stoet går på nu men
skulle jag ev kunna byta det till fibergi musli då?
Jag trodde först du mena att fibergin var en sak och
att du gav musli men lr?

Ursäkta att jag är så vimsig, sovit dåligt och är halvsjuk
har inte direkt feber tror jag men ja fryser som attans
och mår inte alls bra :(

Tack

Bellafjella skrev:
Jag vill först säga att jag långt ifrån är någon foderstatsexpert, tvärtom. Dessutom ska jag villigt erkänna att jag själv inte har något analyserat hö och kan därför inte veta säkert vad vår pålle behöver och inte behöver.

Jag är alltså en sån där "fuling" :devil: som fodrar med endast ögat. :eek: Men ännu så länge så mår pållen bra, är pigg, glad och mätt. Hårremmen glänser och han fungerar bra till den ridning vi "utsätter" honom för. Det handlar i vårt fall om "normal" vardagsridning där det tränas lite dressyr, lite hopp samt härliga skogsturer. Han rids 5-6 dagar i veckan men det är inte frågan om hård tävlingsträning och tävlingar blir det kanske ibland på någon liten klubbtävling i hopp.

För tillfället får han musli, morötter och hö + att det finns ganska mycket gräs fortfarande i hagen. Havre kommer han också att få senare om det känns som att det behövs. För ännu så känns han väldigt pigg och framåt i ridningen och därför får han ingen havre förrän vi märker att han kanske "segar". Och när vi märker att han behöver havre så går vi inte efter någon tabell eller liknande. Vi har ju ingen höanalys och kan därför inte veta hur mycket han bör ha. Vi ger bara lite havre i början och ökar på lite i taget tills vi tycker pållen funkar bättre.

Men som "Runaway" mycket riktigt påpekade så kanske du inte behöver ge havre eller korn utan att det räcker med muslin.

Men tänk på att vissa musli-sorter är helfoder och innehåller därför redan havre eller kanske korn och vill du då minska mängden havre eller korn så minskar du ju även på de andra ingredienserna som pållen kanske behöver. Eller, tvärtom, du vill kanske öka på kornet men då ökar du även allt det andra. Det är därför vi ville ha ett musli där vi själva kan minska eller öka endast havren.

Bäst är naturligtvis om man har en höanalys för då ser man direkt om något fattas eller om man kanske bör minska på något.

Sen det där att Granngården tyckte att Fibergi inte var bra och att man skulle ha Krafft i stället tycker jag att du ska låta bli att lyssna på.
Om du frågar en massa olika folk vad de tycker är bäst så kommer du att få ungefär lika många olika svar. Det finns massor som gillar Kraffts produkter men säkert lika många som absolut inte vill ha det.
(Kanske personen på Granngården själv hade Krafft till sina hästar)

Jag har förståelse för de som inte vill ha vissa fodermärken pga av att de har en höanalys och inte kan få ihop en bra foderstat med just det märket pga att innehållet är lite "fel" så det stämmer inte riktigt med värdena på höet. Men sådana "hemmapulare" som du och jag får helt enkelt köpa det som vi själva känner för och prova.

Vår häst funkar i alla fall bra på Fibergi men det finns säkert någon som inte kan ha det till sina hästar. Det är egentligen samma sak med alla dessa "miljoner" olika hundmats-sorter. Vi har två hundar men de kan inte ha samma mat för den ena hunden har jättesvårt att hålla vikten och den andra skulle "rulla fram" om han fick samma mat som den andre.

Så mitt råd är: Prova själv det foder du funderar på. Om du har möjlighet så fixa en höanalys och be någon vänlig själ på Buke hjälpa dig tyda den. Du sa att din pålle var lite tunn så det kanske skulle vara lönande för dig att ha en analys för då vet du nästan exakt vad du ska ge för att få upp vikten och du kan kanske spara pengar på det sättet genom att du då inte köper onödiga och dyra tillsatser som inte behövs.

Du frågade även om du behöver ge en massa b-vitamin och vitaminer om du ger musli? Det kan du inte veta om du inte har en höanalys som talar om vad du behöver för att täcka upp det som fattas i höet. Tänk på att det inte heller är bra att överdosera vitaminer, mineraler etc. Jag själv ger inga extra vitaminer mm eftersom det finns i mitt musli men som sagt: Jag kan inte heller veta om det är tillräckligt. Det enda "extra" jag brukar ge är B-vitamin när han fäller. (Men även där går meningarna isär= en del säger att det inte behövs)

Så du kommer aldrig att komma ifrån det faktum att folk har olika uppfattningar. Man får helt enkelt lyssna på det man tycker verkar vettigt och sålla bort det som verkar knäppt.

Lycka till! :) (från en som kanske till slut tar sig i kragen och lär sig lite mer om höanalyser, foderstater mm för jag tycker det är väldigt intressant :D )

Oj det vart ett långt medelande fast riktat åt två stycken..

Öööh, alltså jag ska höra med gubben på gården (Bonden)
och se om han kanske har gjort en höanalys på sitt.
För eftersom att höet, kornet och havren ingår i priset
så är ju det super bra även spånet.

Men annars hur gör man analysen? vart? kostar det nått?
Jag har ej tillgång till bil heller :S

Jag är jätte dålig på sånt här inom foder, det märks ju, haha
Okey ja alltså jag har inte vågat fråga ägaren till stoet om att
ev få bestämma mat själv åt henne och det som är bäst för henne.

Det hon får hos ägaren nu är ju, havre, musli, hö/hösilage och ev blå miner.
Inget annat alls.

Och ärligt så vet jag inte alls vad jag vill ge hästen förut korn
för det går ju hästar upp med och håller hullet bättre.
Hö får hon runt 8kg av ägaren nu 10 med hösilage, är inte det lite :S

Hästen är 3 och är runt 150 hög vikten vet jag dessvärre inte.
Sen vet jag ju inte ens om kanske hon analyserar höet hos sej, kanske det.

Men ja ska iaf prata med bonden och se vad han säger, gud va detta forum är bra :)

Lägger in en bild på sötisen ;)

Klicka på länkarna lr om ni måste kopiera dom..

http://i5.photobucket.com/albums/y173/molin/Pernilla Index/Pernillaigen.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y173/molin/Pernilla Index/PernillaIndexf2002.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y173/molin/Pernilla Index/Pillanigen.jpg

Hon är ju inte direkt åååh shit va smal hon är, utan hon är bara lite tunn behöver ju få upp vikten lite det sa ju även ägaren.

Ha ha.. Ja det blev lite långt. Gissa om jag har skrivkramp! :D

Men du, jag har tydligen missat helt att det inte var din häst :o
Så givetvis måste du då diskutera fodret med ägaren.

Analys har jag själv funderat på att ta på mitt hö men jag har inte riktigt satt mig in ännu vart man kan skicka. Men det finns säkert uppgifter på det här på Buke. Sök på "analys"

Nej, jag är inte heller så bra på det där med foder men det är aldrig för sent att "lära gamla hundar sitta" tycker i alla fall jag ;)

Haha, nee det har du rätt i..
Alltså detta sto ska jag ha på foder för ev senare köp.
Så nej hon är inte riktigt min häst, dock så har jag en valack
som är min men han är inte hemma då jag ej tagit hem han ännu.
Ägaren vill ha han kvar tills efter vintern och det tyckte jag var helt okey med tanke på att min ekonomi just då var lite kraslig.

Men inte nu.

Tillbaka till stoet, ja givetvis tänker jag disk detta med
ägaren oxå.
Men jag ville reda ut först vilket foder jag hade tänkt att vilja
ge henne.

Har nyss kikat på DYNAVENA ACTIV'100, den verkar ju skit bra..
Kolla in på deras sida, http://www.dynavena.se

Det som är jättabra med müsli är att tex när hästen skal gå tävling flera dagar i rad, og behöver mera energi, kann man använda en annan typ av müsli med högre energi, utan å störa magen med större volymer av kraftfoder :banana:

Fodrar mina hästar med ett nytt müslifoder: Just Horsefeed. Måste va det bästa fodret som er på marknaden just nu!!! :love:

Hehe, okey ja men nu kommer det nog inte att bli tävlingar förens längre fram.
Måste utbilda henne först ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
999
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 280
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar
  • Freestyle och htm