T
Trotting_horse
Varför ger man hästarna müsli? och hur mycket bör man ge dom??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
minternet skrev:Klart att de på "granngården" säger att krafft är bättre! Det är ju det dom vill sälja!
Vi ger fibergi musli (koncentrat) eftersom det är havrefritt och innehåller mycket protein samt vitaminer och minerlaler. men det räcker inte så att man kan strunta i mineralgivan utan de får det också...
Våra får alltså Hö, musli, linfrökaka och mineraler, det räcker alldeles utmärkt enligt foderstatsprogram och analyserat hö...
// M
Bellafjella skrev:Jag vill först säga att jag långt ifrån är någon foderstatsexpert, tvärtom. Dessutom ska jag villigt erkänna att jag själv inte har något analyserat hö och kan därför inte veta säkert vad vår pålle behöver och inte behöver.
Jag är alltså en sån där "fuling" som fodrar med endast ögat. Men ännu så länge så mår pållen bra, är pigg, glad och mätt. Hårremmen glänser och han fungerar bra till den ridning vi "utsätter" honom för. Det handlar i vårt fall om "normal" vardagsridning där det tränas lite dressyr, lite hopp samt härliga skogsturer. Han rids 5-6 dagar i veckan men det är inte frågan om hård tävlingsträning och tävlingar blir det kanske ibland på någon liten klubbtävling i hopp.
För tillfället får han musli, morötter och hö + att det finns ganska mycket gräs fortfarande i hagen. Havre kommer han också att få senare om det känns som att det behövs. För ännu så känns han väldigt pigg och framåt i ridningen och därför får han ingen havre förrän vi märker att han kanske "segar". Och när vi märker att han behöver havre så går vi inte efter någon tabell eller liknande. Vi har ju ingen höanalys och kan därför inte veta hur mycket han bör ha. Vi ger bara lite havre i början och ökar på lite i taget tills vi tycker pållen funkar bättre.
Men som "Runaway" mycket riktigt påpekade så kanske du inte behöver ge havre eller korn utan att det räcker med muslin.
Men tänk på att vissa musli-sorter är helfoder och innehåller därför redan havre eller kanske korn och vill du då minska mängden havre eller korn så minskar du ju även på de andra ingredienserna som pållen kanske behöver. Eller, tvärtom, du vill kanske öka på kornet men då ökar du även allt det andra. Det är därför vi ville ha ett musli där vi själva kan minska eller öka endast havren.
Bäst är naturligtvis om man har en höanalys för då ser man direkt om något fattas eller om man kanske bör minska på något.
Sen det där att Granngården tyckte att Fibergi inte var bra och att man skulle ha Krafft i stället tycker jag att du ska låta bli att lyssna på.
Om du frågar en massa olika folk vad de tycker är bäst så kommer du att få ungefär lika många olika svar. Det finns massor som gillar Kraffts produkter men säkert lika många som absolut inte vill ha det.
(Kanske personen på Granngården själv hade Krafft till sina hästar)
Jag har förståelse för de som inte vill ha vissa fodermärken pga av att de har en höanalys och inte kan få ihop en bra foderstat med just det märket pga att innehållet är lite "fel" så det stämmer inte riktigt med värdena på höet. Men sådana "hemmapulare" som du och jag får helt enkelt köpa det som vi själva känner för och prova.
Vår häst funkar i alla fall bra på Fibergi men det finns säkert någon som inte kan ha det till sina hästar. Det är egentligen samma sak med alla dessa "miljoner" olika hundmats-sorter. Vi har två hundar men de kan inte ha samma mat för den ena hunden har jättesvårt att hålla vikten och den andra skulle "rulla fram" om han fick samma mat som den andre.
Så mitt råd är: Prova själv det foder du funderar på. Om du har möjlighet så fixa en höanalys och be någon vänlig själ på Buke hjälpa dig tyda den. Du sa att din pålle var lite tunn så det kanske skulle vara lönande för dig att ha en analys för då vet du nästan exakt vad du ska ge för att få upp vikten och du kan kanske spara pengar på det sättet genom att du då inte köper onödiga och dyra tillsatser som inte behövs.
Du frågade även om du behöver ge en massa b-vitamin och vitaminer om du ger musli? Det kan du inte veta om du inte har en höanalys som talar om vad du behöver för att täcka upp det som fattas i höet. Tänk på att det inte heller är bra att överdosera vitaminer, mineraler etc. Jag själv ger inga extra vitaminer mm eftersom det finns i mitt musli men som sagt: Jag kan inte heller veta om det är tillräckligt. Det enda "extra" jag brukar ge är B-vitamin när han fäller. (Men även där går meningarna isär= en del säger att det inte behövs)
Så du kommer aldrig att komma ifrån det faktum att folk har olika uppfattningar. Man får helt enkelt lyssna på det man tycker verkar vettigt och sålla bort det som verkar knäppt.
Lycka till! (från en som kanske till slut tar sig i kragen och lär sig lite mer om höanalyser, foderstater mm för jag tycker det är väldigt intressant )