Müsli, räcker det lr ska han ha ngt annat oxå?

Piruette

Trådstartare
Köpte müsli till min häst nu, han är ju otroligt smal, ja undernärd o det han ska han mest utav är ju stråfoder, så han går dels på bete o sen får han hö. Räcker det med att jag ger honom Müsli som xtra foder lr bor ha få ngt mer? han får även mineraler o vitlök.
ska i veckan ta ut en vet som kollar honom o får väl antagligen råd då men är bara nyfiken på vad ni säger/tycker!

Sv: Müsli, räcker det lr ska han ha ngt annat oxå?

Lucern kanske.
nåt med mkt protein.
Mustang har ju Fiber müsli, den är lite fetare.
Rehab ska vara bra.

Lucern kanske.
nåt med mkt protein.
Mustang har ju Fiber müsli, den är lite fetare.
Rehab ska vara bra.

Rehab fick han tidigare, Lucern hade jag oxå i tankarna men eftersom han går på bete nu igen så fick jag rådet av andra att inte ge han det, allafall inte så länge han går ute.

Allt beror på vad ditt grovfoder innehåller och hur långt det täcker hästens behov av de olika näringsämnena, samt vilken müsli du ger -det finns ju ganska många sorter.

Så länge hästen går på bete kanske det räcker att öka på mängden müsli, eller välja något riktigt näringstätt foder. Sådana brukar ofta finnas i tillverkarnas tävlingssortiment, t.ex, Kraffts BlåRöd och liknande.

Jag går då mot andra funderingar och rekommenderar lusern som tillskott till betet.

Som pinky var inne på; näringstätt och ofta lättätet. Ungefär samma värden som ett bra bete och dessutom att räkna till grovfoder vilket är snällt mot magen.

Liknande trådar

Foder & Strö Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin. Får idag 1 kg grönpellets 0.5 kg...
Svar
2
· Visningar
749
Senast: Ketrawzc
·
D
Foder & Strö Hej! Min häst ska gå på ridläger en vecka i sommar. Det blir två arbetspass om dagen och nu funderar jag på om och vad man skulle kunna...
Svar
3
· Visningar
863
Senast: Deimion
·
Foder & Strö Hej! Behöver er hjälp efter som detta är vår första häst och ägt henne sen skiftet nov-dec. Hon är precis fyllda 19år(förra lördagen:) )...
Svar
4
· Visningar
1 276
Ekonomi & Juridik hej, är helt ny här på sidan och hoppas på att få lite tips och kloka ord. Nu är det så att grannen har 2st egna hästar och har även...
2
Svar
39
· Visningar
4 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka