N
nenca
hur bygger man upp ryggmuskler på bästa sätt??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
alltså en hage är kuperad när den innehåller lite av varje, lite skog, lite plan mark och höjdskillnader osv. Inte bara en platt gräsfläck.
Jag kan rekommender att ge din häst E-vitamin. Den vitaminen hjälper till med muskelbyggandet. Men då måste du även rida ordentligt och regelbundet. Fungerar super på mina hästar. Speciellt en E-vitamin som heter "Super E" kommer tyvärr inte ihåg vad själva märket heter, men det är ett riktigt mirakel-pulver!
Sen är ju grunden till allt muskelbyggande att hästen får ordentligt med mat så den har någonting att bygga muskler av. För det ser man ofta folk som inte ger sin häst nå mat och undrar sen varför hästen inte sätter muskler.
Sen är ju hoppning väldigt bra. T.ex. hoppa studs, travhoppa, galoppbommar fram till ett hinder, olika bomövningar, hoppa serier och kombinationer m.m. Så klart är dressyrarbetet lika viktigt och grunden till det mesta. Rid hästen mycket i låg form så du riktigt känner hur ryggmusklerna arbetar. Gör även mycket galoppfattningar både från trav och skritt, det är jätte nyttigt. Även om man tycker att hästen redan kan det super så är det bara stärkande arbete. Öka, minska, samla gör både hästen starkare och smidigare.
Ut och klättra mycket i skogen. Skritta runt i skogen på mycket kuperad mark. Så hästen hela tiden får jobba och använda sina muskler. Man får använda fantasin helt enkelt!
Lycka till!! // Charlotte :smirk:
Att tänka på är att dock att e-vitamin är fettlösligt så man ska hålla koll på vad man ger mer för något så man inte ger för mycket (jämfört med t.ex. b-vitamin som är vattenlösligt) .
Sedan tror jag att en välbalanserad foderstat och att hästen kan tillgodogöra sig denna på ett bra sätt samt rätt sorts arbete där hästen rids omväxlande och i en bra ändamålsenlig form är det bästa. Jag tror inte på "mirakelpulver". Kanske funkar om hästen har brist på det, annars är jag tivelaktig och tror mest att man slänger pengarna i sjön. Bättre då att lägga pengarna på t.ex. analays av grovfoder om man inte redan har en sådan.
Jo, en urdum fråga kanske... Vad menas med fettlöslig och vattenlöslig?