Sv: Muskler

Rätt sorts ridning och motion, en välbalanserad foderstat och gärna mycket utevistelse i en lagom kuperad hage :)

Nu låter jag nog riktigt dum men vad betyder kuperad? Har alltid undrat :o:D

alltså en hage är kuperad när den innehåller lite av varje, lite skog, lite plan mark och höjdskillnader osv. Inte bara en platt gräsfläck.

alltså en hage är kuperad när den innehåller lite av varje, lite skog, lite plan mark och höjdskillnader osv. Inte bara en platt gräsfläck.

ot men..
har inte kuperad endast med höjdskillnaderna att göra?
alltså: kuperad hage="kullig" hage??:angel::confused:

Jag kan rekommender att ge din häst E-vitamin. Den vitaminen hjälper till med muskelbyggandet. Men då måste du även rida ordentligt och regelbundet. Fungerar super på mina hästar. Speciellt en E-vitamin som heter "Super E" kommer tyvärr inte ihåg vad själva märket heter, men det är ett riktigt mirakel-pulver!

Sen är ju grunden till allt muskelbyggande att hästen får ordentligt med mat så den har någonting att bygga muskler av. För det ser man ofta folk som inte ger sin häst nå mat och undrar sen varför hästen inte sätter muskler.

Sen är ju hoppning väldigt bra. T.ex. hoppa studs, travhoppa, galoppbommar fram till ett hinder, olika bomövningar, hoppa serier och kombinationer m.m. Så klart är dressyrarbetet lika viktigt och grunden till det mesta. Rid hästen mycket i låg form så du riktigt känner hur ryggmusklerna arbetar. Gör även mycket galoppfattningar både från trav och skritt, det är jätte nyttigt. Även om man tycker att hästen redan kan det super så är det bara stärkande arbete. Öka, minska, samla gör både hästen starkare och smidigare.

Ut och klättra mycket i skogen. Skritta runt i skogen på mycket kuperad mark. Så hästen hela tiden får jobba och använda sina muskler. Man får använda fantasin helt enkelt!

Lycka till!! // Charlotte :smirk:

Hur man bygger ryggmuskler pa basta satt.

Forst av allt maste ju hasten ha nagot att bygga uskler av som de sager sa fint i traden. Men ingen hast bygger muskler utan arbete.
Sa de behover bada mat och arbete ordentligt arbete utefter hasten forutsattningar.

Arbete utan ryttare ar alltid att foredra om man bara ar intereserad av att bygga ryggmuskler och om hasten har en svag rygg (vilket brukar vara anledningen till att man vill bygga ryggmuskler)

Mitt rad ar att du ser till att hasten anvander bakbenen ordentligt matar pa, Huvudstallningen ar inte det viktigaste hastar bygger man bakifran, om hasten gar med huvudet langt uppe i himelen sa blir det ju svarare att bygga ryggmuskler och en sadan huvudstallning behover man ju gora nagot at. men om hsten har en normal huvudstallning sa ar det bara att konsentrera sig pa bakbennen.

arbete i lagom mangd, hasten ska sluta sitt arbete lika glad och energirik som nar den borjade, att arbeta for lite eller for mycket bygger inga muskler.

Pa en sadan generell fraga som du stallade sa kan man svara i evigheters evigheter du far nog bare svar om du preciserar din problem och vilka resultat du vill ha lite mera.

Jag kan rekommender att ge din häst E-vitamin. Den vitaminen hjälper till med muskelbyggandet. Men då måste du även rida ordentligt och regelbundet. Fungerar super på mina hästar. Speciellt en E-vitamin som heter "Super E" kommer tyvärr inte ihåg vad själva märket heter, men det är ett riktigt mirakel-pulver!

Sen är ju grunden till allt muskelbyggande att hästen får ordentligt med mat så den har någonting att bygga muskler av. För det ser man ofta folk som inte ger sin häst nå mat och undrar sen varför hästen inte sätter muskler.

Sen är ju hoppning väldigt bra. T.ex. hoppa studs, travhoppa, galoppbommar fram till ett hinder, olika bomövningar, hoppa serier och kombinationer m.m. Så klart är dressyrarbetet lika viktigt och grunden till det mesta. Rid hästen mycket i låg form så du riktigt känner hur ryggmusklerna arbetar. Gör även mycket galoppfattningar både från trav och skritt, det är jätte nyttigt. Även om man tycker att hästen redan kan det super så är det bara stärkande arbete. Öka, minska, samla gör både hästen starkare och smidigare.

Ut och klättra mycket i skogen. Skritta runt i skogen på mycket kuperad mark. Så hästen hela tiden får jobba och använda sina muskler. Man får använda fantasin helt enkelt!

Lycka till!! // Charlotte :smirk:

Vart har du köpt e-vitaminen?

Hej dockan_
E-vintamin jag köper, köper jag hemma på Hamre Ridsport. Men jag antar att den säljs lite överallt. Men det är en "halvstor" grå hink med gult lock och över ena sidan står det stort "Super E". Tyvärr kostar vitaminen lite mer, hemma tar dom runt 800 kr. Men sen så räcker det ett bra tag oxå för det är ganska mycket. Typiskt att jag inte kommer ihåg vad märket heter...

Men jag kan VERKLIGEN rekommendera det. Mina hästar har blivit hur fina som helst. Så det är värt varenda krona. Men när man börjar ge Super E så måste man naturligtvis rida och fodra sin häst ORDENTLIGT.

MVH// Charlotte :)

Att tänka på är att dock att e-vitamin är fettlösligt så man ska hålla koll på vad man ger mer för något så man inte ger för mycket (jämfört med t.ex. b-vitamin som är vattenlösligt) .

Sedan tror jag att en välbalanserad foderstat och att hästen kan tillgodogöra sig denna på ett bra sätt samt rätt sorts arbete där hästen rids omväxlande och i en bra ändamålsenlig form är det bästa. Jag tror inte på "mirakelpulver". Kanske funkar om hästen har brist på det, annars är jag tivelaktig och tror mest att man slänger pengarna i sjön. Bättre då att lägga pengarna på t.ex. analays av grovfoder om man inte redan har en sådan.

Att tänka på är att dock att e-vitamin är fettlösligt så man ska hålla koll på vad man ger mer för något så man inte ger för mycket (jämfört med t.ex. b-vitamin som är vattenlösligt) .

Sedan tror jag att en välbalanserad foderstat och att hästen kan tillgodogöra sig denna på ett bra sätt samt rätt sorts arbete där hästen rids omväxlande och i en bra ändamålsenlig form är det bästa. Jag tror inte på "mirakelpulver". Kanske funkar om hästen har brist på det, annars är jag tivelaktig och tror mest att man slänger pengarna i sjön. Bättre då att lägga pengarna på t.ex. analays av grovfoder om man inte redan har en sådan.

Jo, en urdum fråga kanske... Vad menas med fettlöslig och vattenlöslig?

Och "mirakelpulver" var kanske att ta i. Men när det gäller Super E tror jag dock att man ska testa det först innan man uttalar sig. För det är nästan som ett "mirakelpulver". Men om man ska ge sin häst e-vitaminen så förutsätter det (så klart) att man har en välbalanserad foderstat och att den rids omväxlande, som jag skrev innan. För vitaminen bygger inte själv muskler åt hästen utan "hjälper" bara till.

Och jag kan verkligen, verkligen lova att man inte kastar en endaste krona i sjön. Skulle det vara så skulle jag så klart inte fortsätta att använda E-vitaminen. Mina hästar är levande exempel på att det fungerar!

Tack för alla tips! Anledningenb till att min lilla tös inte har möslker är att hon har fölat och därmed stått under en tid. Nu håller jag på att sätta igång henne och märker att det är ryggen som både hon och jag har svårast att bygga muskler i. Jag har provat tipsen och de funkar finfint! Innan orkade hon inte "hålla" galoppen när jag samlade iho henne osv men de funkar fint nu! Har mycket kvar att jobba med ändå!;)

Jo just det, jag ger E-vitamin nu och jag märker en tydlig skillnad! Tack!

Nu är det ju ett tag kvar förhoppningsvis, men min häst byggde riktigt mkt muskler av att jag stod ut med att rida ute hela vintern i snön istället för att ta mig till ridhuset!

Snön gav mkt "gratis"

Jo, en urdum fråga kanske... Vad menas med fettlöslig och vattenlöslig?

Om du ger hästen för mycket vattenlöslig vitamin (tex B) så kissar den bara ut det. Ger du hästen ett överskott av de fettlösliga (A, D, E, K) så stannar det kvar i kroppen. Det kan mynna ut i en förgiftning eller svårighet med upptag av en annan mineral eller vitamin.
Det kan vara bra att ha koll på vad man ger hästen för tillskott. Många är bara onödiga, till och med ren bluff, men framförallt bortkastade pengar och ibland även skadligt för hästen.

TS: Du har fått många bra tips! Tex klättring, studs och tömkörning. Jag kommer inte på nåt mer.

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama