:confused: är det nån på bukefalos som vet hur man tränar upp bakmuskler? :cool: jag brukar hoppa o klättra men finns det nåt annat att göra så att hästen får mera muskler? :confused:

Sv: muskler!!

Ridning i rätt form, stärker ju baken, eftersom den då trampar inunder sig. All sorts samling bygger ju upp bakpartiet på hästen :D Men klättring är en bra början ;)

hej lotta!
jag tyckte att du hade skrivit en jättebra beskrivning i en annan tråd om hur man ska få hästen att börja arbeta rätt med bakpartiet och stärka upp bakbensmusklerna!! utgå från det du skrivit,så ska du se att hon blir stark och orkar bära sig rätt snart!! annars kan du ju alltid göra som johan gjorde me hvinur billigt och bra hehe :devil:

jodd

Den här tråden kanske skulle ligga under ridning..?

Öppna, sluta, galoppfattningar (gärna från halt eller skritt), samling öht.

hehe lät sin häst simma i pool 3 dagar i veckan inför VM ;)

Ja shit det ärju sjukt bra, men vilken vanlig människa har tillgång till pool för hästen... Hehe?!

nej håller med...jag är den som inte har en pool i ladan bredvid stallet men man får väll åka till nåt ställe där det finns "hästpool"... :bump:
nån som vet vart den finns? :confused:

haha joo precis det skulle ju verkligen vara en tillgång om man hadde en pool till hästen och låta den simma någon dag i veckan :p man kan ju inte direkt tvinga ner hästen i poolen vi har på tomten :devil:

/jodd

kanske på någon klinik eller liknande :crazy: kanske inte får låna den men det skulle ju inte varit fel :D

lånar tråden:

hur tränar man upp hästens magmuskler???det enda jag kan tänka på är galopparbete och det kör vi för fullt hm...haha men inte mkt resultat inte...

jag vet en metod som både stärker rygg och hela bakdelen,
Rygga uppför en liten backe till en börja med ju mer hästen får muskler på baken dessto brantare backar kan du ta!

Hästen får enroma muskler på baken och ryggen blir helt underbar :love:

sit up?? :rofl:

nä skämt å sido galopp och mkt klättring stärker ryggen som ska hålla upp magen sen lite bantning

Ja du är inne på rätt spår, magträning. Att låta hästen gå i mycket mycket kort skritt, ungefär som man förbereder hästen för tölt med aldrig släpper iväg den i högre tempo än förberedande skritt. Rätt utfört innebär att hästen sänker korset, vinklar bäckenet och kommer upp med ryggen därför att magen dras ihop och med en viss eftergift som följd. Denna övning kan man göra, fast man måste börja med korta sträckor i stöten och sen öka på succesivt. Den är att jämför med, dra in din egen mage och promenera i utvlda sträckor, och känn hur det känns i mage och rygg.

Detta stärker ffa mage, rygg och bakben.

soft mee islandshästar skrev:
nej håller med...jag är den som inte har en pool i ladan bredvid stallet men man får väll åka till nåt ställe där det finns "hästpool"... :bump:
nån som vet vart den finns? :confused:

Jag har för mig att det finns 3 stycken ställen i landet som har häst-simbassäng. Googla och sök. :idea:

Men du bör ju ha i åtanke att det är ganska dyrt, för det "ger" ju inte så mkt att bara simma tex 3 gånger, utan hästen måste ju sim-tränas under en längre tid.

Gazzan skrev:
jag vet en metod som både stärker rygg och hela bakdelen. Rygga uppför en liten backe till en börja med ju mer hästen får muskler på baken dessto brantare backar kan du ta!

Hästen får enroma muskler på baken och ryggen blir helt underbar :love:

Det måste jag testa. Hur mycket ska man rygga,
Några steg eller meter?

lite innan åsa i halland finns det en simbasäng för pollar :D endel vätrinär kliniker har ju som man kan låna också :)

Igår skrittade jag mycket i djupsnö.
Så tänker man efter, att själv bara gå några steg i djupsnö är ju jättejobbigt.
Alltså måste detta vara ett muskleuppbyggande för hästen att bara skritta genom en äng av djupsnö?
Eller tycker ni trava/galoppera ger bättre effekt?

Och en annan sak, min häst kan inte ens tölta i djupsnö, det blir mest pass och blandning med massa gångarter.
Detta måste tyda på ett jobbigt tränande. Visst?

Men jag tycker det bara är mysigt att skritta en vacker solig dag på hästryggen i pulver djup snö och höra frustandet:)

*KL*

Åh, dom ska bygga en stor träningsanläggning bara 10 minuter från oss. Med ridhus och pool m.m. jättebra, dock säkert svindyrt :crazy: vad kan det kosta tro? att simma någon dag i vecka? säkert 800-900 hundra per gg minst:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 260
Senast: Gunnar
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: MiniLi
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
595
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka