*Gotlandsrusset*

Trådstartare
min ponny gå inte/knappt att ställa åt vänster, hon går bara med huvudet rakt fram och inget mer. åt höger går jättebra.
jag undrar hur jag ska hjälpa henne att få mer muskler på vänster sida så att hon orkar/kan ställas åt vänster oxå?!

Sv: muskler

Bara en liten fråga. Kan det vara nått med tänderna. Min häst var lika dan. stenhård på ena sidan. det visade sig vara tänderna på ena sidan som var vassa.

Den högra sidans hals muskler kan vara kontraherade så att det helt enkelt inte går, el så kan det va ledyte låsningar i någon av halskotorna,el som föregående sa, tand problem

Det finns många olika problem som kan leda till svårigheter att ställa. Problemet behöver inte alls sitta i nacken men kan förstås göra det.

Stretcha gärna nacken på höger sida efter ridning genom att hålla i grimman med vänster hand och trycka med höger arm mot övre delen av nacken. Dra huvudet mot dig och håll emot med högerarmen. Det ska inte vara obehagligt för hästen, ta inte i för hårt. En liten stretch är bättre än inget alls och du vill att hästen ska hjälpa till. flytta armen mitt på halsen och stretcha igen, coh så en gång till när du håller armen framför bogbladet.

Stretcha nacken på båda sidor på detta sätt varje dag efter ridpasset så hjälper du hästen att töja ut sina stumma muskler och få lättare att ställa - förutsatt att det är stela muskelr och inte något annat problem.

Anlita gärna en massör för att få hjälp med att hitta orsaken till problemet.

mvh
Lejonelle

Du har fått bra svar redan, håller med om att du borde gå igenom hästen med veterinär, så att allt står rätt till, tänderna kanske speciellt. Sedan är det faktiskt så att hästens "svåra" och rakare sida är allt som oftast mer musklad än den mjukare, svagare sidan. Så du måste nog faktiskt försöka räta ut henne mer istället för att lägga så mycket vikt på att muskla henne. Precis som Lejonelle skrev, försöka stretcha ut högersidan för att sedan kunna komma åt vänstersidan ordentligt. Dessutom är det vanligast med hästar som är rakare i just vänster sida av någon anledning...Se till att få duktiga hästmänniskor att kolla igenom hästen först, veterinär och kanske massör. Har du en bra tränare? Lycka till!

jag hade massör på henne när vi tävlade som mest(ponnytrav) och hon sa att hon var spänd i vänster hals/nacke. just då red jag henne inte så mycket eftersom hon tävlade ganska mycket. tänderna är kollade och några kotor fel har hon inte...jag värmer upp ordentligt och arbetar på volter och serpentiner och man ser resultat men de e inga super resultat. finns de övningar?

Att hästen inte skulle orka ställa åt vänster låter lite skumt, om vi nu pratar om samma sak. Så mycket styrka krävs det väl inte av hästen bara för att titta lite åt ena hållet. Hästen är inte sne eller har ont? Red en häst som förut var lite spänd och lyssnade därför inte när jag tog i tyglarna, det visade sig att bettet inte passade. Men det kan också vara sadeln som inte är bra och gör hästen lite spänd och vill inte bjuda på sig själv fullt ut.

Skulle tro att det beror på utrustning som inte passar, eftersom hästen tydligen är kollad. Annars är det bara att jobba på, be den fatta den jobbiga galoppen på uteritter. stretcha och rid mycket i det stela varvet.

Vår häst har samma problem! Men vi kastade iväg sadeln, bytte till hackamore (och vi rider ibland också med kulbett) och hon blev en ny häst!! Fortfarande är hon stel i vänster, men hon är bättre. Testa annan utrustning och strecha som många har föreslagit, det hjälper! Men jag brukar locka med en godis, då böjer dom hellre än om man bara drar i grimman :)

Kan vara så enkelt att hästens högra sida av halsen har korta muskler och hästens vänstra sida har långa muskler, som den då kan töja mer och är lättare att ställa åt höger.
Ta järna hjälp av en tränare som visar hur du på rätt sätt ställer igenom hästen i båda varv. Det är inte så att h*n trycker in rumpan och ut med bogen, eller tvärtom? I så fall rekomenderar jag dressyrspö att peta ut ruman med.
Du kan även öva på att rida hästen i höger varv, men ställa den utåt, åt vänster, då har den svårare att komma ut med bogen.
Kolla upp de exempel på problem du fått i ovanstående svar också!
Lycka till :D

Visst är det vanligt att "sneda" hästar går med bakdelen innanför i ena varvet, men tänk på att alltid rätta framdelen på bakdelen istället för tvärtom. Tryck inte ut bakdelen utan flytta in framdelen istället.

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
858
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits