muskler över rygg

Z

zillax89

Nu är jag irriterad här va. Jag har gjort allt som alla sagt, stoet mitt har förlorat mjölken, går på jättegrönt och fint bete och får mineraler men är fortfarande lika benig över rygg/rumpa. Hur ska jag göra för att hon ska få tillbaka sitt hull!? Alltså visst hon har värsta baota magen men ryggen och det är lika benig som innan. Hur skulle ni lagt upp träningen för att bygga upp henne så de går att rida henne?

Sv: muskler över rygg

longering och tömkörning ska vara mycket bra till och bygga ryggmuskler samt ridning i sandtag upp och ner. Jag gjorde sådana övningar med min förra nordistravare och hon vart betydligt finare. Men där fanns det ett väldigt bra sandtag.

Jag behöver själv bygga på min nyvarandes rygg och rumpmuskler och har inte hittat något sandtag här vid nya stallet, men ska kolla med stallägaren och se om det kanske fnns något. Men annars tömkörning är ju bra. :)

Hoppas någon av dom erfarna svarar på din tråd med, men detta har jag fått tips om iaf

Jag tycker du ska bygga upp träningen succesivt, först lite promenader, sedan longering/tömkörning så att hon kommer upp och jobbar med bakbena och ryggen. När hon har musklat på sig på tycker jag du kan börja rida igen, men ta det förstiktigt i början med mest skritt.
Så har vi byggt upp våra hästar efter deras sommarlov, ena hade lite känningar på ryggen, och den andra hade hovledsinflammation (upptäcktes efter röntgen) Nu är båda helt frächa igen!
Lycka till :)

Ja precis, kanske var lite dumt skrivet av mej, jag mena inte att du skulle rida nu. Med tanke på att du skrev att hon inte gick och rida. Hehe..

Men sandtag går även vid sidan ;) Då får både du och hästen träning. Hihii

Jo. Får väl börja med tömkörning, promenader och sånt....men går det att sätta en halsförlängare i körgjorden och sen longera hästen? på så sätt hittar hon ju formen för ja tror ingen tömkört hästen innan, så tänkte om hon kunde få känna på det först. Sen att jag har både halsförlängare och tömmar och går bakom, just för att hon ska vänja sig vid det. Sen plocka bort halsförlängaren och försöka jobba ner henne ändå. Så hon trampar under sig.

Skal försöka få tag i sockerbitar också...köpa lite bommar, kavaletti borde ju va bra.

Jo jag behöver också motionen så ;) det ska nog bli bra minsann. Skall flytta henne och åringen nu till min faster där det finns sandtag. Men tack för tipsen, hoppas jag får fler. Kanske vad man ska tänka på med foderstaten?

tycker ba de e så underligt när de andra två hästarna har jättefint hull och muskler över rygg/rumpa, så kommer hon där som en ja, jag vet inte vad - tunna med kanter på.

har du fler hästar så kan du ju klättra med henne som handhäst, eller klättra med henne vid hand. Sen skulle jag stödfodra med luzern! funkar jättebra på mina som inte vill lägga snyggt hull.
sen som andra har sagt tömkör henne! det ger muskler.

BÖRJA med att se till att hon bygger upp hullet först, INNAN du börjar träna henne.
Hon får uppenbarligen inte i sig den näring hon behöver från betet, så det är dags tat tillsottsfodra ordentligt. Det tar TID att återfå hullet när de har tappat det såpass mycket som ditt sto har gjort. Hon "ligger back" på protein, det ser man eftersom hon är tunn över hela rygglinjen. Se till att täcka detta behov med råge tills hon börjar bli utfylld över ryggen igen, innan du börjar rida!
Med rätt foder återfår du muskelvolymen igen och SEN stärker du dessa muskler genom träning. Det går inte att bygga muskler utan byggstenar, lika lite som det går att bygga hus utan byggmaterial :idea:.

Men kontentan är, FODRA först, träna SEN!

mmm, det var väl det jag funderade på också men grejen är att att hon verkligen fått så mycket som möjligt innan i foderväg, hon har sett ut såhär i snart 1,5 år och hon har fått soya, solvalla, lusern, ja du vet - hela grejen MEN hon har aldrig lagt något hull över ryggen, ALLT hamnar som en stor hängande mage. Protein var vad min faster sa också och då fick hon ju soya och lusern men inte hjälpte det. Får väl passa på och ta en diskussion med veterinären när åringen skall få sin tredje vaccinationsspruta.

ett tag åt hon ju 3 dl soja men men...inge förändring, och då hade vi även väldigt fin lusern som grovfoder. Hon är avmaskad som hon ska osv... jag är väldigt förundrad.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 618
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 350
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 270
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka